از چند دهه پیش، آزادراهی بین تهران و کرج افتتاح شد که در هر سمت آن سه خط عبوری قرار داشت. در زمان افتتاح این آزادراه، جمعیت کرج و تهران را بسیار بسیار کمتر از جمعیت فعلی می‌توان تخمین زد. در آن زمان، تصمیم مسئولان برای احداث این آزادراه، یک دیوانگی محض خوانده می‌شد زیرا واقعاً این آزادراه برای آن تعداد خودرو در آن زمان بسیار دست بالا فرض شده بود.
کد خبر: ۵۲۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 11 November 2017
به گزارش تابناک : بعد از انقلاب اسلامی، فاز نهایی قسمت کرج-قزوین این آزادراه افتتاح شد و برای نخستین بار مردم می‌توانستند با ایمنی و سرعت قابل‌قبول، خود را از تهران به قزوین برسانند. امروزه اما برای رفتن از تهران به قزوین و یا بالعکس باید سواد یک مهندس ترافیک، برنامه‌ریزی همچون یک مدیر و اعصابی فولادین داشت!! بهترین کار برای طی این مسیر، دوری از آن در روزها و ساعات پیک مسافری است. صبح‌ها از سمت قزوین به کرج و تهران، ترافیک سنگین است و غروب‌ها برعکس این اتفاق رخ می‌دهد. اما چه بلایی بر سر این مسیر افتاده است که مردم برای طی این مسافت کوتاه باید چندین ساعت در ترافیک معطل بمانند؟

ازدیاد جمعیت شهرنشینی در کرج، هشتگرد، و قزوین یکی از آن دلایل است. رشد خودروهای شخصی نیز بر این مسئله افزوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل وجود ترافیک در این مسیر، ضعف سایر مدهای حمل‌ونقل خصوصاً حمل‌ونقل همگانی چون مترو است. مترو خط پنج که تهران را به کرج می‌رساند هنوز بعد از گذشت چندین سال از افتتاح، از کمبود قطار و واگن رنج می‌برد.

قطارهای حومه‌ای برای این قسمت از کشور، تاکنون جوابگوی تقاضا نبوده‌اند. متروی شهر کرج، چندین سال است که به حال خود رهاشده است. خود شهر کرج یک بزرگراه درون‌شهری مناسب برای توزیع و پخش مناسب برای ترافیک عبوری را ندارد. طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها همچون اضافه نمودن خطوط به آزادراه فعلی، به شکل ناقص اجراشده و نیمه‌کاره رهاشده است؛  که نتیجه آن ناکارآمدی همان چند کیلومتر اضافه نمودن خط عبوری به آزادراه فعلی است. همچنین کرج احتیاج به یک رینگ کامل دارد و احداث آزادراه شمالی (همت - کرج)، برای شهر کرج کافی نیست.

کرج یکی از گلوگاه‌های خطرناک کشور را نیز داراست. از قسمت پل‌های حصارک تا قسمت پل‌های کلاک، تنها راه عبور روتین میلیون‌ها خودرو، فقط و فقط آزادراه است و هیچ راه مناسب دیگر برای گذشتن وجود ندارد. البته می‌توان از درون شهر کرج هم عبور کرد و ترافیک وحشتناک کرج را هم به جان خرید. فقط تصور کنید یک حادثه فوق‌العاده (مثل حوادث غیرمترقبه طبیعی) در شهر تهران اتفاق بیافتد و مردم تهران مجبور به تخلیه به سمت غرب کشور باشند. حتی تصور این حادثه نیز تن انسان را به لرزه می‌اندازد. بنابراین به نظر می‌رسد برای حل مشکلات ذکرشده، باید کمی آینده‌نگری کنیم . یکی از این موارد، ادامه آزادراه همت-کرج به سمت هشتگرد، آبیک و نهایتاً قزوین است که می‌تواند در امتداد آزادراه فعلی احداث شود. اضافه کردن چند خط اضافی به آزادراه فعلی (به‌صورت کامل از ابتدای تهران تا انتهای مهرشهر)، دوطبقه کردن آزادراه فعلی با اولویت اتومبیل‌های پر سرنشین و اختصاص خط ویژه (HOV)، تقویت حمل‌ونقل همگانی همچون مترو، بی آر تی، و قطارهای حومه‌ای، احداث مترو درون‌شهری کرج، ادامه دادن متروی کرج هشتگرد تا شهر آبیک و قزوین، احداث حداقل یک بزرگراه درون‌شهری در کرج برای تقسیم و توزیع مناسب ترافیک، و حتی احداث یک آزادراه به‌صورت رینگ به دور شهر کرج، ازجمله راه‌های مقطعی برای رفع این ترافیک و بسیار مهم‌تر از آن، رفع گلوگاه خطرناک بین پل‌های کلاک و حصارک است.

وزارت راه و شهرسازی، با همکاری شهرداری کرج، می‌توانند هرکدام از این طرح‌ها را به مشاوری خبره واگذار کنند و نتایج اجرای هرکدام از این طرح‌ها را  به‌وسیله نرم‌افزارها، شبیه‌سازی کند. بعد از شبیه‌سازی، هرکدام از این طرح‌ها را بسته به میزان اثرشان در ترافیک منطقه البرز، زمان‌بندی کرده و به‌تدریج به‌صورت هم‌زمان یا غیر هم‌زمان احداث کند.






منبع : تین نیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار