معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز میزان فرسایش سدهای کرج و طالقان را زیاد اعلام کرد و بر اجرای عملیات آبخیزداری تأکید کرد.
کد خبر: ۵۲۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 13 November 2017
به گزارش تابناک : اصغر بیات ، با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری در راستای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان پیگیری می‌شود، اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح‌های آبخیزداری اکوسیستم به سمت پایداری حرکت می‌کند.
عملیات آبخیزداری طول عمر سدهای کرج و طالقان را افزایش می‌دهد
وی بابیان اینکه کنترل روان آب‌های سطحی، جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب‌ها ازجمله مواردی است که در پی اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری حاصل می‌شود، افزود: وجود دو سد طالقان و کرج در البرز ضرورت انجام پروژه آبخیزداری در این مناطق را دوچندان می‌کند چراکه با اجرایی شدن طرح آبخیزداری طول عمر سدها افزایش پیداکرده و رسوبات کمتری وارد آن‌ها می‌شود. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز میزان ظرفیت مخزن سد کرج و طالقان را به ترتیب ۲۰۰ میلیون مترمکعب و ۴۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان فرسایش سد طالقان و کرج بنا به شرایط طبیعی منطقه زیاد است که این مهم اقدامات آبخیزداری را حائز اهمیت می‌کند. میزان فرسایش خاک در برخی نقاط بحرانی استان البرز نظیر سد کرج ۹ تا ۱۸ تن در هکتار اعلام شده استبیات بابیان اینکه میزان فرسایش خاک در برخی نقاط بحرانی استان نظیر سد کرج بین ۹ تا ۱۸ تن در هکتار برآورد شده است، افزود: خوشبختانه بحث مطالعات آبخیزداری حوزه سدها خوب بوده که این رویه به سال‌های گذشته برمی‌گردد، عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است. وی عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات را ازجمله مسائلی عنوان کرد که باعث می‌شود مطالعات صورت گرفته در راستای پروژه‌های آبخیزداری به بازنگری مجدد نیاز داشته باشد، گفت: در حوزه‌هایی که در اولویت ما قرار داشته اقدامات خوبی انجام‌گرفته است از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که عملیات آبخیزداری روستای «سیجان» باید تکمیل شود.
تخصیص اعتبار ملی و استانی برای عملیات آبخیزداری در البرز
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی البرز به اجرای عملیات آبخیزداری شهری کوه نورالشهدا (کوه نور) واقع در کرج اشاره کرد و گفت: این پروژه با اعتبارات شهرداری و نظارت تخصصی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز انجام می‌شود. وی بابیان اینکه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی سد کرج، ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سد طالقان و دو و نیم میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات حوزه‌های خارج از سد استان برای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده است، گفت: اعتبار استانی مصوب شده در این بخش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار