سه روز از وقوع زلزله گذشته و به تدریج کمک‌های امدادی بیشتری توسط هلال احمر، سپاه، ارتش، دستگاه‌های اجرایی و مردم از سراسر کشور به شهرها و روستاهای زلزله زده رسیده و اقلامی همچون بسته های آب معدنی، مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و چادر در میان زلزله زدگان توزیع شده و از سوی دیگر آواربرداری در حال انجام و زیرساختهایی همچون آب و برق و مخابرات کم و بیش برقرار شده است اما با همه این کمک‌ها، هنوز هستند بیش از هزاران نفری از آوارگان که مجبورند امشب را بدون سرپناه در خیابان بگذرانند و تاکنون چادر امدادی دریافت نکرده‌اند.

در کنار آمارهای ضد و نقیضی که از تعداد چادر توزیع شده به عنوان نیاز اصلی آوارگان منتشر می شود، زلزله زدگان از توزیع نامناسب، ناهماهنگ و بی‌نظمی و بی سامانی در نحوه توزیع کمک ها گلایه مندند. کمک های امدادی به ورودی شهرهای زلزله زده می‌رسد و بعد از آن معلوم نیست که چه می‌شوند و این می‌شود که عده‌ای از آوارگان هنوز در کوچه پس کوچه‌های شهر بدون سرپناه مانده‌اند.

هنوز هم هستند مردمی در روستاهایی که 90 درصد خانه‌هایشان تخریب شده و کمتر مسئولی به آنها سرزده و مجبورند شبها را همراه کودکانشان، بی‌سرپناه در زمینهای نمناک کشاورزی بگذرانند و از سوی دیگر نمی توانند محل زندگیشان را ترک کنند زیرا  هر چه دارند و ندارند زیرآوار مانده است.

یک شهروند در روستای میانمیر از توابع سرپل ذهاب در گفت و گو با ایسنا مدعی می شود: 90 درصد خانه‌هایمان در روستای "میانمیر" در نزدیکی سرپل ذهاب تخریب شده و بسیاری خانواده‌ها شب‌ها را بر روی زمینهای کشاورزی اطراف خانه‌هایشان سپری کرده‌ و فرزندانشان مریض شده‌اند. اگر به ما رسیدگی نکنند از سرما از بین می رویم. متاسفانه هیچ مسئولی به این روستا نیامده و هیچ ارگانی نیز برای توزیع چادر به این روستا مراجعه نکرده است.

شهروند دیگری هم که مشاهداتش از سرپل ذهاب را گزارش داده است از اوضاع بسیار بد روستاهای زلزله زده حکایت کرد و گفت: در روستاها رسیدگی چندانی نشده است. یادآور می شوم کمک ها به مکانهای زلزله زده می‌رسد اما توزیع آنها مدیریت نمی‌شود.

وی از نبود قانون و برنامه ریزی برای توزیع موثر کمک های امدادی انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه هر کمکی از سوی مردم به ورودی شهر می رسد توسط زلزله زگانی که در ورودی شهر چادر زده اند گرفته می‌شود و این کمک ها به محلات و مردم ساکن در کوچه‌های شهر نمی رسد. وی ادامه داد: هنوز یک مسئول دولتی ندیده‌ام که اوضاع ما را جویا شود و این نشان دهنده ضعف  مدیریت و ناهماهنگی در امدادرسانی است. علاوه بر آن آواربرداری برخی خانه‌ها در محلات انجام شده اما آواربرداری برخی خانه‌ها اصلا انجام نشده است.

ایلنا نیز نوشته است: «ضعف کمک رسانی در ازگله به اندازه‌ای مشهود است که بخشدار و شهردار آن نیز همصدا با مردم بر این مساله تاکید دارند، زلزله‌زدگان همچنان در زمینه‌های مختلف دچار مشکلات جدی هستند و از طرفی نمی‌دانند، دقیقا قرار است تا چه زمانی درخیابان و پارک شب را به روز برسانند، یکی از زلزله‌زدگان می‌گوید: هیچ وقت تا این اندازه از زمستون بدم نیومد از اینکه زمستون بیاد از اینکه زمستون امسال هیچ سقفی نداریم؛ ما امید هم نداریم. مرد سر بر می‌گرداند تا گریه‌اش شکار دوربین نشود. یک پزشک داوطلب در همان لحظه تاکید می‌کند که در روزهای آینده مردم با مشکلی جدی‌تر از گرسنگی مواجه می شوند؛ سرما و بیماری‌های عفونی پس از زلزله».

هشدار شدید الحن استاندار کرمانشاه به مدیران

به دلیل همین شرایط بود که استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد بحران سرپل ذهاب گفت: هیچ خانواری نباید بدون چادر بماند، این موضوع را خودم میدانی رصد می‌کنم. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد بحران سرپل ذهاب خطاب به حاضرین در جلسه گفت:  از امشب آمار بی اساس را نمی پذیرم و میدانی نحوه توزیع چادر را رصد می کنم. هیچ خانواری نباید بدون چادر بماند.

وی افزود:اینکه برق ۱۰ درصد وصل شده فردا ۵ درصد این چه سیستمی است؟ متوجه نیستید بحران است و مردم بی خانمان شدند؟ درصد یعنی چه؟ برق باید فوری برقرار شود. بازوند تاکید کرد: حتی یک شب دیگر هم نباید این وضعیت ادامه پیدا کند، صورت جلسه کنید اگر تا ساعت مشخص برق وصل نشد تکلیف را روشن می‌کنم.

استاندار کرمانشاه در این جلسه با خطاب قرار دادن اپراتورهای تلفن همراه گفت: کی  قرار است مشکل تلفن را حل شود؟ من با هر کدام از مدیرانم می‌خواهم تماس بگیرم نمی‌شود.

بخشی از زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در سرما هستند

جعفر همتی، مشاور عالی استاندار کرمانشاه در نشست مدیریت بحران که عصر امروز(24 آبان) در سرپل ذهاب برگزار شد، با بیان این‌که تمام استان از زلزله 7.3 ریشتری اخیر ملتهب است، گفت: تاکنون بیش از 12 هزار و 700 چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است.

همتی با تاکید براینکه سپاه و ارتش با جدیت پای کار هستند گفت: همه تلاش می‌کنند، اما هنوز رضایت کامل مردم جلب نشده و مشکلات باقی مانده است.

وی با بیان این‌که بخشی از زلزله زدگان هنوز در سرما هستند، تاکید کرد: باید امشب و فرداشب به هر خانوار زلزله زده یک چادر داده شود.

همتی افزود:  باید به هر خانواده یک چادر داده شود، چون معلوم نیست پس لرزه‌ها تا کی ادامه دارد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/08/24/1396082420213810112518784.jpg

 مدارس اکثرا تخریب شده و آسیب جدی دیده اند

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح بازدید اعضای کمیسیون آموزش از مناطق زلزله زده اظهار کرد: شهر ثلاث باباجانی با تقریبا ۱۳ هزار خانوار آسیب خیلی جدی دیده و اکثر منازل یا تخریب شده یا آسیب زیادی دیده‌اند که غیر قابل سکونت هستند، البته تلفات انسانی مانند منطقه سرپل ذهاب بالا نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که هنوز کمک رسانی به این منطقه نظم خوبی پیدا نکرده است، گفت: البته در مسیر شاهد بودیم که خودروهای زیادی از استان‌های همجوار به ویژه کردستان به این منطقه برای کمک می‌آیند و مردم به صورت خودجوش وارد کار شده‌اند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدگی شدید منازل  و وجود پس لرزه‌ها امکان فروریختن خانه‌ها نیز تهدید دیگری است که مردم نمی توانند داخل منازل خود باشند. اما بیش از هر چیزی نیاز مبرم به چادر دارند زیرا در صورت فراهم شدن چادر امکان مستقر شدن در نزدیکی منازل‌شان وجود دارد و می‌توانند حتی از داخل منازل خود وسایل گرمایشی را خارج کرده و استفاده کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: ثلاث باباجانی به حدود ۱۳ هزار چادر  نیاز دارد اما تاکنون حدود هزار چادر به این منطقه رسیده است و بنده با  وزارت کشور و هلال احمر هم تماس گرفتم، گفتند در حال سازماندهی هستند و چادر در شهر کرمانشاه وجود دارد اما هنوز به این مناطق نرسیده است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه با تاکید بر این که مدارس اکثرا تخریب شده و آسیب جدی دیده است، اظهار داشت: طی بازدیدی که از تعداد زیادی از مدارس، دبیرستان‌ها یا مدارس شبانه روزی داشتیم در شرایط فعلی اصلا قابل بهره برداری نیست و باید کاملا بازسازی شود لذا فکر نمی کنم به این زودی ها آماده بهره برداری باشند.

استقرار ۱۳ پایگاه سیار اورژانس در مناطق زلزله زده

سخنگوی ستاد مدیریت بحران در سازمان بهزیستی از استقرار ۱۳ پایگاه سیار اورژانس اجتماعی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد.

سید مهدی میرشاه ولد، سخنگوی ستاد مدیریت بحران در سازمان بهزیستی نیز در نشست خبری ستاد مدیریت سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با یک فراخوان از تمامی مراکز بهزیستی استانها درخواست کردیم که آذوقه، لباس گرم، چادر و دیگر مایحتاج رلزله زدگان را جمع آوری و برای حمایت بیشتر به استان کرمانشاه ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در حال حاضر اندکی از شدت نگرانی ها کم شده اما در برخی مناطق نیازمندی هایی از جمله چادر حل و فصل نشده است و تا کنون ۲۲ کامیون شامل پتو، چادر، لباس گرم و ... توسط ادارات بهزیستی از سراسر کشور به استان کرمانشاه منتقل و بین زلزله زدگان تقسیم شده و جمع آوری مشارکت مردمی همچنان ادامه دارد.

فیض الله پیری روزنامه نگار اهل قصرشیرین برای باشگاه روزنامه نگاران ايران نوشته است :

به گفته شاهدان عینی تا حدودی مواد غذایی به تمام مناطق رسیده است. مشکل اصلی نبود چادر و پتو در سرماست. مشکل برق مرتفع شده است. وضعیت تامین بنزین بهبود یافته است. مشکل توزیع اقلامی و نبود شبکه مدیریتی منظم توزیع کالاهاست. در روستای کوئیک حدود صد نفر و در  روستایی دیگر حدود 25 نفر یکج جان باخته اند... در برخی نقاط قیمت چادر هلال احمر توسط سودجویان تا 700 هزار تومان نیز گزارش شده است.

دادستانی کل کشور: دستگاه‌ها در امدادرسانی سهل‌انگاری کنند، برخورد قضایی می‌کنیم

مهدی امیری اصفهانی معاون امنیتی دادستان کل کشور نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به تخریب مسکن‌های نوساز مهر و بیمارستان تازه تاسیس سرپل ذهاب که افکار عمومی را جریحه دار کرده و فضای مجازی این روزها کاملا متاثر از این واقعه است دستگاه قضایی چه اقداماتی را ترتیب خواهد داد؟، گفت:‌ همان طور که مستحضر هستید کارفرمای بیمارستان سرپل ذهاب روزهای گذشته بازداشت شده و دستگاه قضا با قاطعیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد زیرا رعایت استانداردهای فنی و اصول ایمنی در ساخت و سازها و نظارت دقیق بر اعمال آن ها توسط همه دست اندرکاران ذیربط ضرورت دارد و حفظ جان و مال مردم وظیفه ای غیر قابل انکار و کوتاهی در این عرصه، غیر قابل گذشت است فلذا به مردم عزیز قول برخورد قاطع با مسببان این حادثه را می‌دهیم.

‌آوار بی‌تدبیری بر سر بیماران /عمر بیمارستان اسلام‌آباد غرب 7 ماهه تمام شد

بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب که فروردین ماه امسال به بهره‌برداری رسید در پی وقوع زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه به شدت آسیب دیده و بخش‌های زیادی از آن فروریخته است.

به گزارش تسنیم، بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب دارای 72 تخت فعال بود که با افتتاح فاز دوم آن در 6 طبقه در فروردین ماه امسال توسط وزیر بهداشت بیش از 100 تخت به این مجموعه درمانی اضافه شد تا نوید بخش توسعه بهداشت و درمان در این شهر باشد.

متاسفانه در زلزله  یکشنبه شب کرمانشاه این بیمارستان خسارت جدی دیده و بخش‌های زیادی از آن فروریخته که تعجب همگان را برانگیخت است.

http://img8.irna.ir/1396/13960823/3544767/n3544767-6145647.jpg

ساختمان تازه تاسیس بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب که حدود 7 ماه از افتتاح آن می‌گذرد و بیمارستان معین برای مناطق زلزله زده محسوب میشد به نحوی دچار خسارت شده که امکان خدمت رسانی درمانی به بیماران و مصدومان اعزامی از شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، گیلان غرب و قصر شیرین برای کادر درمانی به درستی میسر نیست.

 به گزارش الف، سه روز پیش زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۳ در مقیاس ریشتر به عنوان یکی از مرگبارترین زلزله های دنیا در 30 سال اخیر، شهرهای مرزی ایران و عراق شامل شهرهای سرپل ذهاب، دالاهو، قصرشیرین، اسلام آباد غرب، ثلاث باباجانی، جوانرود، پاوه، گیلان غرب و روستاهای اطرافش را به لرزه درآورد و در پی آن تاکنون بیش از ۴۳۰ تن در این حادثه جان باختند و بیش از ۹۰۰۰ نفر مصدوم شدند. بیشترین میزان تلفات و خسارات این زلزله در شهرهای سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن در استان کرمانشاه بوده است.