محور اصلی خطبه های نماز جمعه این هفته سراسر کشور زمین لرزه استانهای غربی بود، ائمه مراکز استانی و دیگر شهرها خواستار مشارکت گسترده و بیشتر مردم به ویژه توانگران در کمک رسانی به آسیب دیدگان و همچنین بازسازی مناطق زلزله زده شدند.
کد خبر: ۵۲۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 17 November 2017
به گزارش تابناک : ائمه جمعه کشور تاکید کردند: اگر انسان مسلمانی به گرفتاری مسلمانان اهمیت ندهد، مسلمان نیست؛ بنابراین مسلمان بودن آثاری دارد، کسانی که توان مالی دارند، خانه سازی و بازسازی خرابی های زمین لرزه غرب کشور را بر عهده گرفته و کارهای بزرگ و هزینه های گزاف را تقبل کنند.
خطبه های امامان جمعه سراسر کشور به شرح زیر است: 
** امام جمعه سمنان در خطبه های نماز از دولت و ملت در لبیک به ندای رهبری در کمک به مردم زلزله زده استان کرمانشاه قدردانی کرد.
آیت الله سید محمد شاهچراغی گفت: مردم زلزله‌ زده غرب کشور نیازمند کمک‌ های مالی و غیرمالی هستند، زمانی خانواده و خانه داشتند که زلزله از آنها گرفت، همه به اندازه خود در کمک به زلزله‌دگان کرمانشاه سهیم باشند.
** نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج نیز با اشاره به حادثه دلخراش زمین لرزه غرب کشور گفت: مردم و مسئولان ایران اسلامی در این آزمایش الهی خوب عمل کردند اما کمک ها باید بیشتر شود.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: با وجود مشکلات فراوان، این حادثه خوب مدیریت شد، اما کمک ها باید استمرار یابد.
وی ادامه داد: نیروهای مسلح و بسیج با توان بالا وارد عمل شدند ولی باید توجه داشت رنج مردم با سرما مضاغف نشود و در این مسیر سرعت عمل در برپایی سرپناه و بهتر عمل کردن بسیار مهم است.
** امام جمعه موقت قصرشیرین: مردم در کمک رسانی به زلزله زدگان غرب استان کرمانشاه نقش خود را به درستی ایفا کردند.
حجت الاسلام وحید احمدی در خطبه های نماز جمعه قصرشیرین که از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه است، چادر، پتو، نایلون و وسایل گرمایشی را از جمله کالاهای اساسی و مورد نیاز آسیب دیدگان اعلام کرد و افزود: مواد غذایی به میزان کافی در انبارها ذخیره شده است که به مرور در بین مردم توزیع می شود.
** امام جمعه موقت قم گفت: همه موکب های کشور در اربعین حسینی که اقدام به خدمت رسانی به زائران کرده اند با امکانات بیشتر برای خدمت رسانی به زلزله زدگان غرب کشور بسیج شوند.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس شهر، با بیان این که حادثه زلزله غرب کشور قلوب ملت را جریحه دار کرد افزود: همدردی مردم بزرگ و نوع دوست ایران اسلامی برای کمک به زلزله زدگان عرب کشور تجلی عشق و علاقه مردم ایران است که باید این کمک رسانی تا رفع نیازهای حادثه دیدگان همچنان ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: با وجود کمک رسانی بسیار به زلزله زدگان غرب کشور همچنان برخی چادر و پناهگاه لازم را ندارد و در دمای زیر صفر درجه بدون چادر خوابیده اند که باید نسبت به ارسال کمک ها به آنان شتاب بیشتری کرد.
** نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان وظیفه دینی و شرعی است، تاکید کرد: کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه باید هدفمند باشد و اکنون برای آنان چادر و وجه نقد بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با تاکید بر اینکه مواد غذایی در این مناطق به اندازه کافی وجود دارد، اظهار کرد: اگر مردم در کمک های نقدی به زلزله زدگان فعال تر باشند، ساخت و ساز در این مناطق شتاب می گیرد. 
امام جمعه موقت بیرجند هم در نماز جمعه این شهر گفت: با توجه به گستردگی زلزله هنوز مردم آن مناطق نیازمند کمک هستند، هر کس به هر نحو که قادر است به تلاش خود برای رفع مشکل مردم زلزله زده غرب کشور ادامه دهد.
حجت الاسلام مختاری حادثه هایی مانند زلزله را امتحان الهی خواند و اظهار کرد: بر این امتحان صبور باشیم و بدانیم دنیا جای امنی برای خوش گذرانی و خوشبختی نیست و باید در این خرابه دنیا به دنبال گنج قرب الهی باشیم.
**نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: این زلزله برای درگذشتگان، خانواده های آنان، مسئولان و آحاد مردم آزمون الهی بوده و باید در این امتحان تمام تلاش خود را برای انجام امور به کار بندیم.
حجت الاسلام علی خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته زنجان اظهار کرد: از لحظات نخست این حادثه مردم تمام استان های کشور با شور و هیجان خاصی که نشان از حس همدردی با هم نوع خود است، به روش های مختلف به یاری زلزله زدگان شتافتند و انتظار این است که کمک رسانی ها ادامه داشته باشد.
** نماینده ولی فقیه نیز در استان مرکزی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای کاهش خسارت بلایای طبیعی راهکار مناسب و عملی ارایه کنند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های نماز جمعه اراک با تسلیت به خانواده های درگذشتگان زلزله غرب کشور و آرزوی سلامتی برای افرادی که در این حادثه مصدوم شده اند، افزود: ساختمان و اماکن عمومی نا ایمن مهمترین دلیل بروز این میزان خسارت در زلزله غرب کشور است و نیاز است مسئولان کشوری راهکارهای موثری را برای مقاوم سازی ارایه کرده تا خسارت ها در زمان وقوع بلایای طبیعی کاهش یابد.
وی ادامه داد: با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و کمک های مردم و دستگاه های دولتی و نظامی وضعیت خدمت رسانی به زلزله زدگان غرب کشور خوب بوده است و اسکان اولیه انجام گرفته و مواد اولیه مورد نیاز برای این افراد فراهم شده است که می طلبد این کمک ها تا اسکان نهایی آنان ادامه یابد.
** امام جمعه موقت قزوین هم با تسلیت درگذشت جمعی از مردم استان کرمانشاه در زلزله هفته جاری گفت: امداد رسانی به بازماندگان این حادثه در چند روز گذشته چهره زیبای دیگری از وحدت و همدلی مردم و دولت را به نمایش گذاشت.
حجت الاسلام علی قابل در خطبه های نماز جمعه این شهر افزود: زلزله کرمانشاه با بر جای گذاشتن حدود 450 کشته و بیش از 9 هزار مجروح و تخریب هزاران واحد مسکونی مصیبت بزرگی بود، اما مردمی که خود با مسایل سخت اقتصادی دست به گریبان هستند، در امداد رسانی به زلزله زدگان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
وی اضافه کرد: در آستانه فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی ها قرار داریم، بنابراین باید کمک‌ های مردمی و دولتی به مناطق زلزله زده تداوم یابد تا مشکل این مناطق به طور قطعی رفع شود.
**امام جمعه زاهدان بر ضرورت اصلاح نوع نگاه به زلزله و بلایای طبیعی تاکید کرد و گفت: در مقابل حادثه زمین لرزه دو وظیفه وجود دارد یکی صبر و تحمل آسیب دیدگان و دیگری حس همدردی و نوع دوستی مردم برای کمک به آنان است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی اظهار کرد: عمق فاجعه بسیار زیاد است که تلاش و کمک همه ارگان ها را می طلبد.
وی افزود: دولتمردان باید برای رفع مسائل و مشکلات زیرساختی مناطق زلزله زده مانند آب، برق، تلفن و دیگر نیازهای مردم حادثه دیده پای کار بیایند و درباره نیازهای دیگر آنان مانند پوشاک، پتو، مواد غذایی بویژه برنج، نان، حبوبات، روغن، آب معدنی و غیره را با کمک مردم تامین کنند.
** امام جمعه شهرکرد از حضور پر رنگ بسیج، سپاه و ارتش در کمک به مردم زلزله زده استان کرمانشاه قدردانی کرد و گفت: تعهد سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) استان بازسازی 120 واحد ساختمان در 6 روستای زلزله زده غرب کشور را نشان از غیورمردی و مردمی بودن این قشر عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام در خطبه های نماز جمعه بلایای طبیعی را از امتحان های پروردگار اعلام و تاکید کرد: مومن باید در برابر مصیبت و تقدیر الهی صبور باشد تا نمره قبولی حق تعالی نصیب او شود. 
** نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری گفت: انتظار است که دولت و دستگاه های مسئول بر نحوه کمک رسانی به بازماندگان زلزله کرمانشاه نظارت جدی و دقیق داشته باشند.
آیت الله نورالله طبرسی در خطبه های نماز جمعه ساری ضمن اظهار تاسف از زلزله کرمانشاه، افزود: متاسفانه بعضی از افراد به دنبال سود جویی خویش بوده و سعی می کنند از کمک های مردمی به نفع خود سو استفاده کنند که باید به طور جد مورد برخورد مسئولان قرار بگیرند.
وی ادامه داد: شایسته است مردم و دولت برای بازسازی مناطق آسیب دیده با توجه به سرمای هوا وارد عمل شوند.
** نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: عمق فاجعه زلزله کرمانشاه فراتر از تصور است بنابراین کمک مردم به دولت برای حل مشکلات زلزله زدگان ضروری است.
آیت الله سید احمد میرعمادی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خرم آباد افزود: پیام رهبر معظم انقلاب در لحظات سخت و جانسوز زلزله برای مردم منطقه بسیار التیام بخش و مایه تسلی خاطر حادثه دیدگان بود.
وی ادامه داد: این حادثه برای مردم کرمانشاه آزمون صبر و تحمل و برای مردم ایران آزمون همنوع دوستی بود و باید گفت که لرستانی ها در جریان این حادثه بسیار سخاوتمندانه به یاری هموطنان خود شتافتند که این کار باید ادامه داشته باشد.
** امام جمعه موقت اردیبل گفت: زلزله اخیر موجب خسارت سنگینی به هموطنان ما در استان کرمانشاه شد و ضروری است کمک رسانی به آسیب دیدگان استمرار یابد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عابدیان در خطبه نماز جمعه این هفته اردبیل افزود: حمایت های مردمی باید ادامه پیدا کند تا آلام این مصیبت تسکین یابد و در این زمینه مردم متدین لازم است با تمام توان به صحنه بیایند همان گونه که تاکنون در صحنه بوده اند.
**امام جمعه اصفهان با اشاره به ویرانی های ناشی از زلزله در غرب کشور گفت: دولت به تنهایی نمی تواند به ساخت کامل منازل ویران شده بپردازد لذا همه مردم و بویژه خیرین وارد عمل شوند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان که در مصلی بزرگ این شهر برگزار شد، افزود: دولت آنقدر پول ندارد که بتواند هزاران منزل تخریب شده را کامل بازسازی کند و شاید بتواند در حد توان خود به زلزله زدگان وام پرداخت کند. 
** امام جمعه مشهد با اظهار تاسف از وقوع زلزله اخیر در غرب کشور گفت: از تمامی مردم، نهادها، آستان قدس رضوی، علما و روحانیان در امدادرسانی به زلزله زدگان قدردانی می شود و این کمک ها باید تداوم داشته باشد.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: عزیزان ما در مناطق زلزله زده از تمام هستی‌شان، جز یک‌ مشت کلوخ و خاک چیزی باقی نمانده است و در این هوای سرد نیازمند امکاناتی از قبیل پوشاک، پتو، آب‌ معدنی، برنج و روغن هستند که باید این کمک ها به طور مستمر برای آنان ارسال شود.
** امام جمعه بوشهر گفت: رفع نیازمندی های مناطق زلزله زده شمال غرب کشور مستلزم مشارکت و همکاری مردم و مسئولان است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر بوشهر افزود: مسئولان در این عرصه باید با تمام توان جهادی خدمت کنند و لحظه ای برای خدمت به مردم دریغ نکنند. 
** نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: کشور ایران در اکثر مناطق، روی گسل زلزله قرار دارد بنابراین باید آمادگی مردم در برخورد مناسب و به موقع با این پدیده بیشتر شود و آموزش های لازم را فرا گیرند.
آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در خطبه های نمازجمعه این هفته شهر یزد افزود: وقوع زلزله های مختلف در کشور برای تمام مسئولان و مردم یک هشدار است که باید زیر ساخت های لازم در پیشگیری از خسارت ها و تلفات فراهم شود.
** امام جمعه موقت شیراز گفت: همه مسئولان و دولت فداکارانه به کمک مردم زلزله زده کرمانشاه آمده اند و مردم هم در قبال هموطنان خود مسئولیت دارند و باید به یاری زلزله زدگان بشتابند.
حجت الاسلام محمد حسن مرادی در خطبه های نماز جمعه شیراز، کرمانشاه را گهواره تمدن در گذشته دانست و جانفشانی های مردم این خطه در ادوار مختلف، خصوصا دوران دفاع مقدس را یادآور شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مردم مصیبت دیده کرمانشاه به اقلامی مانند دارو، پتو، غذا، وسایل گرم کننده و سایر موارد نیاز دارند که امیدوارم همه مردم کمک کنند تا از درد این مصیبت کاسته شود.
** نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: همدلی، مهربانی و نوع دوستی مردم ایران در کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه همچون شکوه پیاده روی اربعین، جامعه جهانی را مبهوت کرد.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی در خطبه های نماز جمعه این هفته در حسینیه امام خمینی(ره) شهر همدان، افزود: کمک رسانی به مصیبت دیدگان زلزله اخیر همراهی مردم، مسئولان و دولتمردان را می طلبد و اگر هر کس خودش را به جای آنها بگذارد بهتر می تواند همدردی کند. 
**خطیب جمعه تبریز با بیان اینکه زلزله دلخراش کرمانشاه قلب همه مومنان را به درد آورد و مردم ایران را داغدار کرد، گفت: با همت عمومی و تداوم کمک رسانی ها زندگی مردم زلزله زده این استان به روند عادی بازمی گردد.
آیت‌الله سید محمد تقی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز از مردم غیرتمند خواست با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود از طریق هلال احمر در راستای کمک به مناطق زلزله زده اقدام کنند.
** امام جمعه سنندج گفت: کمک رسانی، امدادرسانی و حس نوعدوستی مردم استان کردستان به حادثه دیدگان بی نظیر بود و وحدت مسلمانان را نشان می داد.
ماموستا خدایی روز جمعه در خطبه های این هفته نماز جمعه سنندج، افزود: یکی از ویژگی های مومنان دستگیری و کمک به همنوعان در روزهای سخت و ناگوار است و در این روزها مردم کردستان با سخاوتمندی و بخشش اموال خود و عمل به این وظیفه دینی و انسانی خدمات ارزشمندی به همنوعان خود ارایه کردند.
** امام جمعه اهواز با اشاره به زلزله اخیر در استان کرمانشاه اظهار کرد: نحوه خدمت رسانی توسط دستگاه های دولتی، هلال احمر، نیروهای نظامی و نیز آحاد مختلف مردم قابل تقدیر است.
آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری در خطبه های نماز عبادی-سیاسی جمعه ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) افزود: در 30 سال گذشته 2 زلزله بزرگ در شمال کشور و شهرستان بم رخ داده که هر کدام چندین هزار نفر کشته داده اند.
** نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان از حس نوع دوستی مردم ایران برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور قدردانی کرد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته گرگان اظهار کرد: از ابتدای وقوع زلزله مسوولان و مردم وارد صحنه شدند و از همه توان و ظرفیت خود برای برداشتن باری از دوش مصیبت دیدگان بویژه در استان کرمانشاه استفاده کردند. 
** نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با قدردانی از حضور پررنگ و محبت آمیز همه اقشار مختلف سراسر کشور برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه، از همه مسئولان و مردم درخواست کرد تا آخر و ساخته شدن تمام منازل زلزله زدگان همراه و کنار آنها باشند.
آیت الله مصطفی علما در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته (26 آبان) شهر کرمانشاه به دغدغه و احساس مسئولیت سنگین مقام معظم رهبری از حادثه تلخ زلزله سرپل ذهاب اشاره و گفت: ایشان از همان ساعات اولیه به همه مسئولان لشکری و کشوری دستور اکید دادند به یاری زلزله زدگان بشتابند و برای نجات و امداد مصدومان زیر آوار ماندگان تعجیل کنند.
زمین لرزه یکشنبه شب غرب کشور با قدرت 7.3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) تاکنون 436 کشته و 10 هزار و 179 مجروح برجای گذاشته است.
این زمین لرزه بر پایه تازه ترین برآوردها، به 31 هزار واحد مسکونی و تجاری در هفت شهرستان و 1950 روستای استان کرمانشاه بین 20 تا 100 درصد آسیب وارد کرده است.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه اعلام کرد که زمین لرزه بیش از 20 هزار میلیارد ریال به بخش های گوناگون این استان خسارت زده است.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار