در کنگره آمریکا تلاش جدی آغاز شده تا "دونالد ترامپ" که به عقیده برخی سناتورها، بی ثبات و غیرقابل پیش بینی است را از اختیار قانونی داشتن حق دستور آغاز حمله هسته‌ای به کشور ثالثی منع کنند.
کد خبر: ۵۲۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 18 November 2017
به گزارش تابناک : نمایندگان کنگره آمریکا تصمیم گرفته اند تا مسئله اختیارات "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای دادن دستور استفاده از سلاح هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند. چنین مسئله ای بیش از 40 سال است که در ایالات متحده بررسی نشده است. برخوردهای غیرقابل پیش بینی ترامپ در عرصه بین المللی موجب نگرانی برخی سناتورهای آمریکایی شده است و برخی از آنها معتقدند هر چیزی، حتی دستور پرتاب موشکهای هسته‌ای به سوی یک کشور دیگر، از رئیس کنونی کاخ سفید بعید نخواهد بود.

بعد از تهدیدات رئیس جمهوری آمریکا علیه کره شمالی، در ایالات متحده این نگرانی جدی شده است که دونالد ترامپ ممکن است این کشور را به یک جنگ هسته‌ای بکشاند.

"بیل پری" رئیس سابق پنتاگون گفته است که اگر رئیس جمهور بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، "جیمز ماتیس" وزیر دفاع کنونی آمریکا قادر به توقف ترامپ نخواهد بود. به عقیده وی، در سال جاری احتمال بروز یک جنگ هسته‌ای در جهان بطور جدی افزایش یافته است و دلیل آن هم فقط سیاستهای دولت ترامپ است.

هفته گذشته برای نخستین بار بعد از 40 سال امکان لغو اختیار رئیس جمهوری برای دادن دستور حمله هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت. روز سه شنبه نشست کمیته امور بین الملل سنای آمریکا در این خصوص برگزار شد. چنین اقدامی آخرین بار در سال 1976 و در زمان دولت "جرالد فورد" انجام گرفته بود.

عامل انسانی در مورد دستور حمله هسته‌ای بسیار اهمیت دارد

"کریس مرفی" سناتور جمهوری خواه آمریکایی در این نشست گفت: «ما نگران بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن رئیس جمهور هستیم و باید از این مسئله استفاده کرد و روند لغو اختیار او برای دادن دستور حمله هسته‌ای را آغاز نمود، برای اینکه چنین اقدامی قطعا مغایر با منافع ملی آمریکا خواهد بود.»

ژنرال "روبرت کلر" فرمانده سابق مرکزفرماندهی راهبردی آمریکا که از جمله معدود کارشناسانی بود که به این نشست دعوت شده بود، گفت: «در زمان مسئولیت خویش، اگر رئیس جمهوری چنین دستوری را بصورت "قانونی" می داد، قطعا آن اجرا می کردم. ولی اگر تردیدی در مورد قانونی بودن آن داشته باشم، قطعا حاضر به اجرای چنین دستوری نخواهم بود.»

این ژنرال آمریکایی تاکید کرد: «در این مورد "عامل انسانی" مهمترین مسئله است و رئیس جمهور باید نقش و مسئولیت سنگین خود و عواقب چنین دستوری را به خوبی درک کند.»

"پیتر فیور" استاد دانشگاه دوک آمریکا، دیگر کارشناسی بود که در این مورد تاکید کرد که دستور رئیس جمهور در مورد حمله هسته‌ای قطعا باید در سطح کارشناسی بطور کامل مورد تایید قرار بگیرد و رئیس جمهوری نمی تواند به دلیل تمایل شخصی "دگمه قرمز" پرتاب موشکهای هسته‌ای را فشار دهد.

در جریان این نشست برخی نمایندگان هم مخالف این بودند که کنگره در روند تصمیم گیری در خصوص دستور انجام حمله هسته‌ای مشارکت داشته باشد. به عقیده آنها، در چنین شرایطی کشور باید بسرعت تصمیم گیری کند و این کار با توجه به روند کار کنگره، غیرممکن خواهد بود.

بطور کلی در ایالات متحده در چنین شرایطی تنها وزیر دفاع حق دارد با تصمیم رئیس جمهوری در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای مخالفت کند. و شخص رئیس جمهوری هم موظف نیست که با کسی در این باره مشورت کند و دقیقا به همین دلیل، نگرانی در مورد امکان چنین دستوری از سوی دونالد ترامپ برای حمله به کره شمالی، بوجود آمده است.

سناتور "باب کورکر" که برخی مواقع از ترامپ هم طرفداری کرده، در این نشت گفت: «مشکل اینجاست که دونالد ترامپ در مورد کره شمالی، بیشتر شوی-تلویزیونی راه انداخته و این خطر واقعی است که رئیس جمهور برای کشورهای دیگر تهدیدآفرین باشد و جنگ جهانی سوم را براه اندازد. کارهای او باعث نگرانی من و کل جامعه جهانی است.»

در محافل کارشناسی روسیه بر این عقیده هستند که بررسی این موضوع در کنگره آمریکا به تغییر قانون این کشور در خصوص حق رئیس جمهور برای دادن دستور حمله هسته‌ای نخواهد انجامید.

این مباحثات منجر به تغییر این قانون در آمریکا نخواهد شد

"آندری باکلیتسکی" کارشناس امور عدم گسترش و مشاور مرکز تحقیقات راهبردی روسیه در گفتگو با این روزنامه یادآور شد: «مباحثات پیرامون محدود کردن اختیارات رئیس کاخ سفید از سطح کمیته سنای آمریکا، فراتر نخواهد رفت. حتی خود سناتورهای آمریکایی تاکید کرده اند که بررسی این مسئله موضوعی بسیار درازمدت است.»

این کارشناس این مسئله را نیز مورد توجه قرار داد که در نشست سنای آمریکا هم سخن بر سر شرایطی بود که آمریکا در مورد حمله پیشگیرانه هسته‌ای تصمیم گیری می کند. در صورتی که محدود کردن اختیار رئیس جمهوری برای دادن چنین دستوری، در صورت پاسخگویی به حمله هسته‌ای به ایالات متحده، اصلا مطرح نشده است. در مورد شخص دونالد ترامپ هم باید بگویم، در صورت صدور چنین دستوری از طرف وی، وزیر دفاع آمریکا این حق را دارد که این فرمان را اجرا نکرده و آن را غیرقانونی اعلام کند.»






منبع : روزنامه گازیتا . رو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار