مدیرکل اوقاف خوزستان گفت: در حال حاضر دستگاه های دولتی استان ده ها میلیارد تومان به اوقاف بدهی دارند.
کد خبر: ۵۲۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 20 November 2017
به گزارش تابناک خوزستان، حجت الاسلام سید محمد طباطبایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس روایات دینی و آیات الهی، سه ویژگی در انفاق وجود دارد که برتر از همه است؛ اول انفاق باید فی سبیل الله باشد، دوم از مال پاکیزه باشد و سوم اینکه بدون منت انجام شود؛ قطعا این ویژگی ها برای انفاق ماندگار نیز لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصداق های بارز انفاق وقف است، افزود: هفته وقف همه ساله از ۲۷ ماه صفر شروع و تا هفت روز بعد ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه هرکسی به اندازه توان خودش می تواند واقف باشد، تصریح کرد: افراد می توانند از داشته های کم خود برای وقف شدن انفاق کند؛ وقف مشارکتی یکی از طرح های خوب چند سال اخیر است که برای ایجاد یک موقوفه از مشارکت چند نفر بهره مند می شوند.

طباطبایی ادامه داد: هرچند همه مساجد و حسینیه ها به شکل وقف مشارکتی ساخته شده ولی طرح وقف مشارکتی خیلی منسجم تر به این مشارکت ها خط مسیر داد.

وی با اشاره به اینکه در هفته وقف سال جاری برنامه های مختلفی برای استان خوزستان پیش بینی و اجرا شده است، خبر داد: سخنرانی در خطبه های نماز جمعه، برگزاری همایش یاوران وقف همزمان با همایش وقف و رسانه، دیدار با مسئولان از جمله استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه در استان، افتتاحیه فاز دوم حرم علی ابن مهزیار (ع) شامل ضریح جدید نصب شده و نمای داخل بقعه منهای محراب که پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته از جمله برنامه های این هفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با نام بردن افتتاح طرح توسعه امامزاده عبدالله دهدز به عنوان یکی دیگر از برنامه های هفته وقف اضافه کرد: در خوزستان موقوفات متعددی داریم و وظیفه اوقاف تبلور این موقوفه ها است.

طباطبایی با اشاره به مشکلات و موانع سر راه این اداره کل از جمله زیربار نرفتن افراد حقیقی و حقوقی متصرف به موقوفه ها گفت: مطالبات ما از دستگاه های دولتی ده ها میلیارد تومان است که از آن جمله می توان مطالبه بیش از ۶۰ میلیاردی اوقاف از ادارات یکی از شهرستان ها اشاره کرد.

وی یادآور شد: یک هزار و ۱۴۲ سند متعلق به ۲۶۰ موقوفه را در سال جاری کسب کردیم؛ یکی از مهمترین موقوفه های استان، توکل است که بیش از هشت هزار و ۲۰۰ هکتار زمین دارد و بعد از یک سال پیگیری سند تک برگ آن را گرفتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: تا آخر سال ۹۲ تعداد اسناد دریافت شده یک هزار و ۱۰۵ مورد متعلق به دو هزار ۷۳ موقوفه بود؛ در مقابل از فروردین ۹۳ تاکنون بالغ بر ۱۳۵۹ سند برای بیش از سه هزار موقوفه دریافت شده که از کل سال های قبل بیشتر بوده است.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی به منظور اهدای موقوفه های جدید از سوی مردم خبر داد: در سال جاری ۱۶۳ موقوفه جدید منفعتی (مغازه، زمین، خانه و...)، مسجد و حسینیه داشتیم که نشان از اعتماد عمومی مردم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با انتقاد از اینکه خوزستان در زمینه امور قرآنی وقف ندارد، گفت: خوزستان یکی از استان های مهمی است که در حوزه قرآنی خیلی فعالیت دارد؛ همچنین تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر در استان برای طرح حفظ ثبت نام کردند.

طباطبایی با اشاره به اینکه تعداد راه یافتگان به مرحله استانی مسابقات قرآن ۴۵۰ نفر بودند که ۵۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، خبر داد: در مسابقات قرآنی کشوری به میزبانی ارومیه تاکنون استان خوزستان رتبه اول و سوم کشوری تفسیر قرآن کریم مردان، رتبه اول کشوری دعاخوانی زنان، رتبه اول تا چهارم رشته تواشیح و رتبه عالی کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن کریم را به خود اختصاص داد.

وی اظهار کرد: امسال ۶۰ مورد وقف غیرمتصرفی داشتیم یعنی مردم خواستار تولیت خودشان بر موقوفه بودند و این هیچ ایرادی ندارد؛ فقط از مردم تقاضا داریم که به موضوع موقوفه های قرآنی بیشتر ورود پیدا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در پایان با اشاره به اینکه در برنامه سال جاری انجام ۱۸ هزار مترمربع کار عمرانی برای موقوفات داشتیم که انجام شده یا در حال اجرا است، خبر داد: در سال جاری برای ۲۰ بقعه متبرکه سرویس بهداشتی احداث، تعمیر و تجهیز ۱۰۰ سرویس بهداشتی بقعه ها، اجرای طرح های عمرانی برای ۳۳ بقعه از جمله سید عبدالله اهواز، سید صالح ایذه، علی ابن مهزیار، امامزاده اباذر بهبهان، امامزاده فضل و مقام صاحب الزمان اجرا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار