«هانس بلیکس» رییس پیشین اژانس بین المللی انرژی اتمی در یادداشتی تحت عنوان «از ایران منزوی تا انزوای امریکا» در سایت اروپایی «یوروپین لیدرشیپ نت» به تبعات خروج امریکا از برجام برای آن کشور و جهان اشاره می‌کند.
کد خبر: ۵۲۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 20 November 2017
به گزارش تابناک : رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی می‌نویسد: «اکنون ترامپ قصد نابود کرد برجام را دارد این در حالیست که ایران با حسن‌نیت برجام را اجرایی کرده است و جامعه جهانی نیز از آن حمایت می‌کند.

اکنون به نظر می‌رسد به‌جای ایران این امریکاست که منزوی شده است اما چرا امریکا اکنون موضع خود را در قبال برجام تغییر می‌دهد؟ برخی معتقدند ترامپ به دنبال نابود کردن تمامی دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری اوباماست. این قابل قبول است اما تنها بخشی از واقعیت است. استدلال دیگر آن است که ایران ممکن است تا ده سال اینده برجام را رعایت کند اما پس از ان با عجله به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند؛ این استدلالی ضعیف است چرا که ایران تعهدات قانونی خود را عملی ساخته و عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) است. هم‌چنین هیچ شواهدی نشان نمی‌دهند که ایران تخلفی از چرخه قانونی محدودیت‌های برجام انجام داده باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ‌گونه مدارکی مبنی بر انحراف ایران از برجام ارائه نکرده است. چه کسی می‌داند جهان تا ده سال دیگر چگونه خواهد بود؟ شاید امریکا خواستار اتحاد با ایران تا سال ۲۰۲۷ باشد؟ 

بلیکس در ادامه می‌نویسد: «امروز تعداد زیادی از منتقدان امریکایی برجام با شرایط دشواری مواجه شده‌اند. آنان نمی‌توانند ایران را محکوم کنند چرا که آن کشور به برجام و تعهداتش پایبند بوده است. 

آنها ادعا می‌کنند که ایران «روح» برجام را نقض کرده است چرا که نمی‌توانند بگویند ایران مفاد برجام را نقض کرده است. می‌گویند ایران از فعالیت‌های تروریستی حمایت می‌کند و برنامه موشکی خود را محدود کند. دیگران می‌گویند آمریکا حق دارد این اظهارنظرها را بیان کند و تصمیمی‌گیری کند اما امریکا باید خارج از برجام این اقدامات را انجام دهد. نباید اجازه داد که امریکا بتواند برجام را نابود کند. در واقع ایران می‌تواند دست پری در شکایت از امریکا به دلیل تلاش‌های خرابکارانه برای لغو برجام داشته باشد چرا که امریکا قصد دارد تحریم‌های لغو شده پس از برجام و توسط شورای امنیت را دوباره باز برگرداند».

بلکیس همچنین می‌افزاید: «انتقاد به فعالیت‌های ایران باید مشخص باشد. آیا عملکرد ایران متفاوت از اقدامات امریکاست؟ آمریکا خود از گروه‌های مخالف اسد حمایت کرده است؟ آیا ترور دانشمندان هسته‌ای ایران‌ و ارسال ویروس استاکس نت توسط امریکا و قدرت‌های جهانی مصداق اقدام تروریستی نبود»؟ 

رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که او نیز مانند بسیاری از مفسران نگران است که امریکا به دنبال درست کردن بهانه‌ای مشابه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی برای توجیه جنگ علیه ایران باشد. واقعیت آن است که تردیدی جود ندارد اسرائیل و کشورهای عربی نگران پیشرفت هسته‌ای یا ظرفیت نظامی ایران بیش از حد کنونی هستند. همچنین شکی نیست که اقدام آمریکا برای مهار ایران تحت تاثیر نفوذ نخست‌وزیر اسرائیل و حامیان او در امریکا است. اما عواقب ناشی از نقض تصمیم شورای امنیت توسط امریکا چه خواهد بود؟ این لطمه‌ای به اعتبار ایالات متحده است چرا که امریکا بخشی از توافق بین‌المللی بوده و آن را امضا کرده و باید نسبت به تصمیمات قانونی و تعهدات خود پایبند باشد. همچنین این موضوع به اعتبار سازمان ملل متحد نیز خدشه وارد می‌سازد. جالب آن که ترامپ در سخنرانی اخیر خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اصلاح آن سازمان شد. آیا او می‌داند با اقدامات خود چه آسیبی به این نهاد بین‌المللی می‌زند؟ 

رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان می‌نویسد: «اگرچه آمریکا هنوز هم ابرقدرت نظامی در جهان چند قطبی است اما نیازمند آن است که شریکی قابل اعتماد برای سایر اعضای شورای امنیت باشد. نتیجه سیاست کنونی ترامپ آسیب رساندن به روابط امریکا و اروپا خواهد بود. پیش از این خروج امریکا از پیمان اقلیمی پاریس باعث ایجاد شکاف در روابط امریکا و اروپا شد. اگر امریکا برجام را نیز ترک کند این شکاف تعمیق می‌شود. برخی در امریکا فکر می‌کنند اروپایی‌ها در نهایت امریکا را انتخاب می‌کنند. این انتخابی برای اروپاست که یا در کنار امریکا باشد یا مقابل امریکا. به نظر من آنان اشتباه می‌کنند؛ اروپایی‌ها به برجام و تعهدات خود در قبال سازمان ملل و شورای امنیت پایبند خواهند ماند و به آن احترام خواهند گذاشت».





منبع : آفتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار