رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات از تداوم پس لرزه‌های استان کرمانشاه تا ۶ ماه خبر داد و جزئیات ۷۶۷ پس‌لرزه را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۲۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 21 November 2017
 بیت‌الهی گفت: پس‌لرزه‌ها در روزهای اول رخداد معمولا با تعداد و بزرگای زیاد شناخته می‌شوند که به تدریج و با گذشت زمان از تعداد و بزرگی آنها کاسته می‌شود. رخداد پس‌لرزه‌ها ممکن است روزها و ماه‌ها به طول بیانجامد. پس‌لرزه‌های متعدد و مکرر احتمال دارد که سبب فروریزش سازه‌هایی که قبلا تحت‌تاثیر زمین‌لرزه اصلی خسارت دیده‌اند، شود. زمین‌لرزه‌های رخ داده در چند دهه گذشته در سرزمین ایران نشان داده‌اند که پس‌لرزه‌هایی با بزرگی کوچکتر نیز موجب آسیب‌دیدگی شدید و یا فروریزش سازه‌های نرم شده، شده‌اند. به‌عبارت دیگر وقوع مکرر پس‌لرزه‌های حاصل از زلزله اصلی موجبات نرم‌شدگی سازه‌ها و ساختمان شده و در این شرایط احتمال دارد که با پس‌لرزه آتی دیگر این ساختمان‌ها فرو بریزند.  

وی تصریح کرد: برای زلزله با بزرگی 7.3کرمانشاه- سرپل ذهاب، که تا لحظه تدوین این نوشتار 767 پس‌لرزه رخ داده است. پس‌لرزه‌های زلزله کرمانشاه از بزرگی کیمنه 1.3تا 4.7بوده‌اند. یعنی تاکنون بزرگترین پس‌لرزه رخ داده در کرمانشاه دارای بزرگی 4.7بوده است.

وی بیان کرد: از میان پس‌لرزه‌های رخ داده، 35 پس‌لرزه دارای بزرگی 4تا 4.7 بوده که حدود 5در صد کل پس‌لرزه‌های منطقه کرمانشاه – سرپل ذهاب را شامل می‌شود. 177پس لرزه که بالغ بر 22در صد پس‌لرزه‌ها را در بر می‌گیرد، دارای بزرگی بین 3تا 4هستند. 60 در صد پس‌لرزه‌های رخ داده مشتمل بر حدود 453پس لرزه در بازه بزرگی 2تا33 قرار می‌گیرند و مابقی پس‌لرزه‌ها بزرگی کمتر از 2 را دارند.

وی گفت: روش‌های تقریبی، تخمینی، برآوردها و روابط متعددی وجود دارد که می‌توان به این پرسش پاسخ داد. به‌عنوان نمونه در روش گاردنر – نوپوف که روشی برای حذف پس‌لرزه‌ها در تحلیل خطر زلزله است، برای تشخیص و تخمین پس‌لرزه‌ها روابطی ارائه می‌شود. در این روش، مشخص خواهد شد که به ازای رخداد زلزله‌های اصلی با بزرگاهای مختلف، پنجره زمانی و مکانی احتمال رخداد پس‌لرزه‌ها تا چه اندازه خواهد بود.

بیت‌الهی افزود: زلزله کرمانشاه–سرپل ذهاب دارای بزرگی 7.3 بوده و با روش های عملی تخمین زده می شود که مدت دوام رخداد پس‌لرزه‌ها در منطقه تا حدود بیش از 6 ماه نیز ادامه خواهد یافت. البته با تاکید بر این مطلب که عمده انرژی ذخیره شده در لایه‌های زمین در پی وقوع زلزله اصلی در همان روزهای اول بعد از زلزله اصلی تخلیه می‌شود و بر اساس روابط موجود در تببین نرخ رخداد پس‌لرزه‌ها زمان موثر حدود دو هفته را برای رخداد عمده‌ترین پس‌لرزه‌های ناشی از زلزله کرمانشاه – سرپل ذهاب برآورد کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که رخداد پس‌لرزه‌ها ادامه یابد اما تعداد و بزرگی آنها به مراتب نسبت به روزهای اول وقوع زلزله، کمتر خواهد بود./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار