شاخص بورس در آخرین روز آبان ماه با 513 واحد رشد، در جایگاه 88 هزار و 774 واحدی ایستاد.
کد خبر: ۵۲۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 21 November 2017
به گزارش تابناک : در آخرین روز آبان ماه حجم و ارزش معاملات افزایش یافت.
در حالی که شاخص کل بورس 513 واحد رشد کرد، شاخص کل هم وزن که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، یک واحد افت کرد.
نمادهای پالایشی و فلزی در معاملات امروز با بیشترین استقبال روبرو شدند. بر این اساس، گروه فراورده های نفتی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 181 میلیون سهم به ارزش 794 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 268 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 153 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 129 میلیارد ریال جای گرفت. 
گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 92 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، فخوز (فولاد خوزستان)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و شبریز (پالایش نفت تبریز) در معاملات امروز با بیشترین رشد، بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 
در معاملات امروز یک میلیارد و 384 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 442 میلیارد ریال در 68 هزار و 20 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 164 واحد افزایش یافت اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، یک واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، یک واحد پایین آمد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 552 واحد بالا کشید.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 555 واحد اما شاخص بازار دوم بورس 87 واحد رشد کرد.

**تداوم سبزپوشی آیفکس
فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی آبان ماه در کنار تداوم سبزپوشی شاخص کل، افزایش حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.
در دادوستدهای امروز بیش از 498 میلیون ورقه به ارزش سه هزار و 458 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به روز قبل از رشد 159 درصدی حجم و 87 درصدی ارزش معاملات برخوردار بود.
همزمان با صعود این متغیرهای معاملاتی، شاخص کل (آیفکس) نیز با رشد 2واحدی روبرو شد و به این ترتیب آیفکس تا ارتفاع یک هزار و 12 واحدی صعود کرد. 
نگاهی به نمادهای اثرگذار بر شاخص نشان می‌دهد بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس از جانب نمادهای شیمیایی و فلزات اساسی بوده، به طوری که نمادهای شاوان (پالایش نفت لاوان)، شراز (پالایش نفت شیراز) و ارفع (فولاد ارفع) تاثیر مثبت به جا گذاشتند.
امروز مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران از قطعیت معامله بلوک سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان خبر داد. بر این اساس در مجموع 274 میلیون و 100 هزار سهم این شرکت که هفدهم آبان ماه در 2نوبت با قیمت‌ پایه 2630 ریال عرضه شده بود خریداری شد که امروز این معامله قطعیت یافت.

** اوراق تسهیلات مسکن 
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) خریداران و فروشندگان 56 هزار ورقه به ارزش بیش از 42 میلیارد ریال مبادله کردند.
قیمت این اوراق امروز در بازه 748 هزار تا 767 هزار ریال قرار داشت. 
سرمایه‌گذاران در بازار اوراق با درآمد ثابت تعداد 2 میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 972 میلیارد ریال دادوستد کردند. اسناد خزانه اسلامی در نماد سخاب4 صدرنشین این بازار شد.




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار