مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر از افزایش تراز آبی دریای خزر طی سه سال آینده خبرداد.
کد خبر: ۵۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 22 November 2017
به گزارش تابناک : داریوش یوسفی کبریا ظهر امروز در جمع با خبرنگاران دلیل اهمیت دریای خزر برای ایران را به نسبت دیگر کشورهای حاشیه این دریا، توزیع جمعیت بیشتر در این سواحل بوده است؛ اظهار کرد: اینکه روسیه به راحتی نمی‌تواند در ولگا دخل و تصرف کند و در صورت انجام این مهم، حرکات نظامی و شیلات و دریانوردی‌ مختل شده و از این رو برای همکاری‌های نزدیک‌تر با سایر کشورها و انجام تبادلات بسیار حایز اهمیت است. 
وی تصریح کرد: حدود چهل درصد از جمعیت ساحل‌نشین دریای خزر مربوط به ایران و مابقی به‌ترتیب مربوط به روسیه با 25 درصد و سپس آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بوده و از دیگر سوی، از نظر مساحت ساحل، قراقزستان دارای بیشترین مساحت و پس از آن روسیه، ترکمنستان، ایران و آذربایجان است. 
یوسفی کبریا گفت: با توجه به اینکه ایران دارای بیشترین تراکم جمعیتی در ساحل این دریا است، به اهمیت وضعیت گذشته، حال و آینده این دریا برای ایران اشاره و بر انجام مطالعات دقیق بر روی رفتار دریا تأکید کرد و افزود: تا اوایل دهه هفتاد، مرکزی در کشور که به‌صورت منسجم در رابطه با این دریا فعالیت داشته باشد وجود نداشته و از این رو، با افزایش تراز حدود دو نیم متری از سال 57 تا اوایل دهه 70 ، خسارتی با رقم 15 میلیارد دلار حادث شد. 
مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر تصریح کرد: پس از این زمان، وزارت نیرو به‌عنوان متولی امر، مرکزی را از طریق مجلس با عنوان "مرکز ملی مطالعات دریای خزر" به ثبت رساند که این مرکز زیرمجموعه یکی از مراکز زیرمجموعه موسسه آب تهران از زیرمجموعه آبفای وزارت نیرو بوده و همچنین از سال 57 حدود 20 سال پیش‌روی و در 20 سال دوم شاهد پس‌روی آب دریای خزر بوده ایم، همچنین از سال 95 و 96 پس‌روی متوقف شده و طبق مطالعات ایران و آذربایجان شاهد افزایش تراز در سه سال آتی خواهیم بود. 
یوسفی کبریا با بیان اینکه در همان سال روسیه هم آسیب زیادی از این امر متحمل شد، گفت: در همان سال کشورهای مختلف کمیته‌ای تحت عنوان کمیته آب‌شناسی و هواشناسی مراقبت‌های محیطی دریای خزر با عنوان مخفف CASPAM تشکیل شد و در این راستا در تمام کشورهای حاشیه دریای خزر و دیگر کشورها سازمان‌هایی تحت عنوان آب و هواشناسی وجود داشته است. در زمینه آب‌شناسی، متولی امر در کشور وزارت نیرو و در آب‌شناسی دریای خزر مرکز ملی مطالعات دریای خزر است که این مرکز خوشبختانه از ابتدای شروع کارش در استان مازندران مستقر بوده است. 
مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر با بیان اینکه مازندران باید از حضور چنین مرکزی در استان بهره داشته باشد، افزود: در چند سال اخیر، در شورای اداری و کمیته‌های ساماندهی حضور نداشتیم چرا که زیرنظر مستقیم وزارت نیرو بودیم و اکنون حضور فعال در استان و استانداری صورت می گیرد. 
یوسفی کبریا ادامه داد: همانطور که برای اعلام وضعیت هوا به متولی امر آن مراجعه می‌کنند، در بحث آب‌شناسی دریای خزر نیز باید به متولی آن مراجعه کرده و از آنجایی که دریای خزر برای مازنداران به‌عنوان استانی که بیشترین جمعیت ساحل‌نشین دریای خزر را به خود اختصاص داده و مسائل اقتصادی شهروندان به دریا مرتبط است بر مراقبت از آن تأکید کرد و گفت: برای این امر باید رفتار دریا مطالعه شود تا رفتار طغیانی یا عدم طغیانی آن را پیش بینی کرد، امری که پیش از اوایل دهه هفتاد انجام نشده بود و منجر به ایجاد خسارات بسیار شد. 
وی همچنین یادآور شد: از سال 74 تا کنون 22 نشست انجام و جلسات کمیته در این پنج کشور برگزار شده و دانشمندان، مدیران و مدیران مربوط به آب‌شناسی و هواشناسی دو روز تمام، داده‌ها را ارائه و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیده و خروجی آن خروجی حاصل از مطالعات همه کشورهاست. 
مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر یکی از اهداف وزارت نیرو و آب‌شناسی در این حوزه را تبادل اطلاعات با سایر کشورهاست دانست و افزود: ایران به نوعی نماینده آب‌شناسی کشور در این نشست‌ها بوده و در این راستا 22 نشست انجام شده، که بیانگر اهمیت اطلاعات و امکان پیش‌بینی وضعیت دریای خزر است و از سال 74، اولین نشست انجام شد و 19 سال بعد در سال 1394 در کشور ما قانونی باعنوان قانون موافقت‌نامه همکاری آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر به ثبت رسید و به زبان‌های مختلف ترجمه شد. 
یوسفی کبریا با بیان اینکه قدیمی‌ترین ترازسنج در سال 1830 و در زمان شوروی سابق در باکو نصب شده، افزود: قدیمی ترین تراز سنج ایران در انزلی و با قدمت 90 سال دایر است و در این مدت در دیگر بنادر سواحل دریای خزر نیز ترازسنج نصب شده و از این طریق مطالعه انجام می‌شود. 
وی با بیان اینکه 85 درصد ورودی آب دریای خزر را روسیه تأمین می‌کند، افزود: مابقی مربوط به دیگر کشورهاست و ایران نیز حدود 5 درصد آب‌دهی دریای خزر را به عهده داشته و این درحالی است که سهم روسیه حدود نیم درصد از حجم کل آب دریای خزر با عمق 13 متر را دارا و بیشترین حجم آب به دلیل شیب دریا و چاله‌های عمیق با عمق بیش از یک کیلومتر مربوط به ایران است.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار