بررسی دلایل افزایش زندانیان در اردبیل؛
مدیرکل زندان‌های استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر جمعیت کیفری در استان اردبیل بسیار بالاتر از ظرفیت امکاناتی و نیروی انسانی زندان‌هاست.
کد خبر: ۵۲۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 22 November 2017

به گزارش  تابناک اردبیل، مراد فتحی ظهر امروز در جلسه کاشناسی جایگزین‌های حبس که با حضور مسئولان قضایی استان اردبیل برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه در حال‌حاضر جمعیت کیفری استان اردبیل بیشتر از ظرفیت اسمی، امکانات و نیروی انسانی زندانهای استان اردبیل است که با این جمعیت کیفری بالا اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی بسیار دشوار بوده و بیشتر تمرکز ما باید بر روی تامین نیاز اساسی زندانیان باشد.

وی با بیان اینکه وقتی تعداد زندانی زیاد باشد تامین مکان خواب، بهداشت و رسیدگی به امور مددکاری و جاری آنها در اولویت قرار می‌گیرد، افزود: آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد نقش قابل توجهی در کاهش تعداد جمعیت کیفری و زندانیان در سطح استان اردبیل دارد که همه ساله با برگزاری جشن گلریزان و کمک خیران و یاری مستقیم مردمی می‌توانیم تعداد زیادی از زندانیان و محکومان مالی غیرعمد را آزاد کنیم.

مدیرکل زندان‌های استان اردبیل تشکیل کمیته بررسی جایگزینهای حبس در دادگستری استان اردبیل را اقدامی موثر در راستای ارائه خدمات آموزشی، تربیتی و فرهنگی به زندانیان دانست و گفت: همه باید در راستای جا افتادن فرهنگ حبس‌مداری یاری‌رسان اداره کل زندانهای استان باشند که در این زمینه تشکیل کمیته بررسی جایگزین‌های حبس از سوی رئیس کل دادگستری استان اردبیل می‌تواند گامی موثر در راستای همگانی‌سازی فرهنگ حبس‌مداری در داخل استان باشد.

فتحی تصریح کرد: تحقق و تعمیق فرهنگ حبس‌مداری خود می‌تواند از بسیاری از مشکلات در رابطه با جمعیت کیفری را تا حد قابل قبولی کاهش دهد چرا که متاسفانه هم‌اکنون فضا در جامعه به گونه‌ای است که شاکیان می‌خواهند شدیدترین مجازات چه در جرایم سنگین و چه در جرایم سبک در حق متشاکی اجرا شود و همین موضوع تعداد زندانیان در زندانهای استان اردبیل را تا حد زیادی افزایش داده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون چیزی به نام استقلال قاضی در جامعه حاکم نیست، اظهار کرد: نبود فرهنگ حبس‌مداری باعث شده تا شاکی پرونده‌های مختلف متقاضی حبس برای متشاکی باشند و همین امر رفته رفته مشکلات زیادی را اعم از کمبود فضای کافی برای جمعیت کیفری در برخی استانها و به تبع در استان اردبیل به بار آورده است.

به نوشته تسنیم، نجفی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز در ادامه گفت: در راستای عملی کردن جایگزین‌های حبس کتابچه راهنمای مجازات جایگزین حبس باتوجه به شرایط فرهنگی استان آماده چاپ و ارائه است که بعد از در دسترس قرار گرفتن این کتابچه انتظار می‌رود تا مسئولان قضایی با توجه به نوع جرم، سن، سابقه و شخصیت و تخصص محکوم‌علیه جایگزین حبس را برای وی انتخاب و اجرایی کنند.

وی بیان کرد: نیاز است تا فرهنگ درست در رابطه با رفتار با زندانیان در سطح استان اردبیل نهادینه شود تا بتوانیم در راستای صدور حکم و اجرای آن موفق و بحق عمل کنیم که این کار لازمه موفقیت در راستای کاهش افراد کیفری در یک منطقه نیز است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار