شهر خوب براي حضور معلولين داراي ويژگي هاي زيادي است كه بايد از استاندارد هاي مختلف برخوردار باشد ولي آنچه اهميت دارد وجود حداقل امكانات براي حضور اين افراد در سطح شهر است، امری که این روزها مغفول مانده است.
کد خبر: ۵۲۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 22 November 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ شهر خوب براي حضور معلولين داراي ويژگي هاي زيادي است كه بايد از استاندارد هاي مختلف برخوردار باشد ولي آنچه اهميت دارد وجود حداقل امكانات براي حضور اين افراد در سطح شهر است؛ در خصوص امكانات حداقلي براي معلولين مي توان به تسهيل رفت و آمد در سطح معابر شهر , تسهيل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی براي اين دسته از افراد, قرار دادن امکانات تفریحی، فضاهای اموزشی متناسب با معلولين و... در برنامه ریزی های شهری اشاره كرد که متاسفانه می توان ادعا کرد مشهد براي رفت و آمد معلولين از استانداردهاي لازم برخورد نيست. 

اکثر رمپ هایی که در سطح شهر میبینیم غیر استاندارد است؛ به طوريکه حتی  عبور و مرور افراد سالم به دليل شيب تند آن با مشكلات مواجه است چه برسد به معلولین. غير از معلولين ويلچري افراد نابينايي در سطح شهر تردد دارند كه نياز است امكانات مورد نياز براي آنان در نظر گرفته شود. به طور مثال در سطح شهر اگر خط های عبور نابینایان را ادامه دهيد، متوجه مي شويد به محض آن كه اين خطوط مي خواهد به جايي ختم شود كه مناسب حال اين افراد باشد در جايي تمام مي شود كه اصلا مشخص نيست فرد به خيابان و يا كوچه رسيده است!

متاسفانه این روزها پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شهری نا مناسب برای معلولان تبدیل شده است؛ اتفاقی که مسئولین مربوطه نیز آن را تائید می کنند. بر این اساس حمیدرضا پور یوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در ارتباط با مناسب سازی فضای شهری برای معلولان گفت: بحث مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی یکی از مباحث اساسی و مهم در بهزیستی استان است و خراسان‌رضوی در این مورد رتبه دوم کشور را دارد؛ در مباحثی که با شورا و شهرداری مشهد داشته‌ایم بنا بر مناسب‌سازی معابر با اولویت معابر پرتردد شهری و اطراف حرم رضوی بوده که با تغییر و تحول‌های جدید در این نهاد امیدواریم شاهد حرکت جدی‌تر در این زمینه باشیم زیرا در حال حاضر کمتر از 10 درصد این معابر و اماکن مناسب سازی شده و در حدود 90 درصد معابر و اماکن عمومی شهر مشهد برای معلولان غیرقابل دسترسی هستند.

مشهد با توجه به موقعیت زیارتی، افراد مسن و معلول بسیاری به خود می بیند که نیاز به دسترسی راحت تری دارند؛ از این رو به نظر می آید یکی از مطالبات اصلی معلولین در مشهد مناسب سازی پیاده راه هایی است که 90 درصد شهر را تحت پوشش قرار داده است؛ از این رو به نظر می رسد، مدیریت شهری جدید با در نظر گرفتن این مهم به شهر شهروند محور نزدیک تر خواهد بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار