میوه عناب که آن را خرمای قرمز نیز می‌نامند، آرامش‌بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی استفاده می‌کنند که سبب کاهش اضطراب و تقویت معده و سیستم گوارشی می‌شود.
کد خبر: ۵۲۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 23 November 2017
به گزارش تابناک : در طب سنتی مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرما خوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. این میوه برای بیماران کبدی مناسب است.

میوه عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد.

میوه عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی "ساپونینز” است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می ‌شود. این در حالی است که از جوشانده برگ عناب، برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌ شود. این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است.

مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است. علاوه بر این  حاوی "پکتین” به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است.

در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. میوه عناب به دلیل داشتن لعاب، نرم کننده سینه و ضد سرفه است و چای یا جوشانده آن گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می کند و برای جلوگیری از التهاب و آبریزش بینی توصیه می شود.

میوه عناب خواب آور و آرام بخش اعصاب است و بی خوابی و خستگی شدید را برطرف می کند، مقوی سیستم ایمنی بدن است و برای تقویت مغز و حافظه مفید و عامل مهار کننده افزایش قند و فشار و اوره خون بوده و به سبب داشتن فیبر محلول، در کاهش چربی خون مؤثر است.

عناب یکی از میوه هایی است که در درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مفید است. به گفته محققان عناب مقوی دستگاه گوارش و هضم کننده غذا و ضد نفخ است.

همچنین این میوه قدرت ماهیچه ها را زیاد می کند و بنیه بدن را افزایش می دهد. میوه عناب ملین بوده و تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست به اثبات رسیده است، به گونه ای که  توصیه شده است که افراد هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و میل کنند.






منبع : ایمنا 
برچسب ها: خواص عناب ، طب سنتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار