سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا آگاهانه کره شمالی را برای انجام اقدامات خارج از قاعده جدید تحریک می کند.
کد خبر: ۵۳۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 30 November 2017
به گزارش تابناک : وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: چنین به نظر می رسد که آمریکا آگاهانه می خواهد کره شمالی را برای انجام اقدامات شدید و خارج از قاعده تحریک کند و آخرین اقدامات ایالات متحده حاکی از این امر است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از لاوروف نوشت: شواهد امر حاکی از آن است که عمدا تلاش شد تا کیم جونگ این رهبر کره شمالی، عنان گسیخته شده، اختیار را از دست داده و دست به ماجراجویی های جدید بزند. کره شمالی روز چهارشنبه یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. این موشک از استان «پیونگان جنوبی» به سمت شرق شلیک شده است.

وزیر خارجه روسیه پیشتر در دیدار با وزیر خارجه ژاپن، آمریکا را از نظامی کردن و استقرار تسلیحات پیشرفته در منطقه شمال شرق آسیا به ویژه شبه جزیره کره برحذر داشته و گفته بود: توجه شرکا را به غیرقابل قبول بودن تلاش ها برای استقرار بی حد و حساب تسلیحات و جنگ افزارها در این منطقه (شمال شرق آسیا) و نظامی شدن این منطقه به بهانه مقابله با تهدید هسته ای کره شمالی را جلب کردیم.

وی ادامه داد: تدابیری که از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه اتخاذ می شود را نامتناسب با اقداماتی می دانیم که باید انجام گیرد. رئیس تشکیلات دیپلماتیک روسیه خاطرنشان کرد: طرح های آمریکا برای استقرار اجزای سامانه موشکی جهانی خود در این منطقه را به شدت نگران کننده می دانیم. توجه طرف ژاپنی را به این واقعیت جلب کردیم که اقدامات آمریکا بر امنیت منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام تاثیر بسیار منفی می گذارد.

وی افزود: تقویت امنیت این منطقه نباید از راه گسترش همکاری ها در چارچوب بلوک های سیاسی و نظامی انجام داد بلکه باید با تلاش های شفاف، فراگیر که کل منطقه را در برگیرد و از طریق مذاکرات به این هدف دست یافت. لاوروف پیشتر ایده افزایش فشار بر کره شمالی ازجمله در عرصه اقتصادی را رد و اعلام کرده بود: نمی توانیم این ایده را که برخی شرکا اعلام می کنند و بر اساس آن کره شمالی باید از لحاظ اقتصادی و به رغم پیامدهای انسانی فاجعه بار برای مردم این کشور تحت فشارهای اقتصادی خفه کننده قرار گیرد، بپذیریم.

لاوروف افزود: بر این باوریم که تمامی قطعنامه های شورای امنیت حاوی فشارهای اقتصادی جدی بر کره شمالی، شورای امنیت را متعهد کرده است که به حمایت از احیای روند حل و فصل سیاسی مساله شبه جزیره از طریق مذاکره ادامه دهد و روند صلح در این منطقه را به ثمر رساند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پرتاب یک موشک بالستیک دیگر از سوی کره شمالی که با نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل انجام شد، موجب نگرانی جدی شده است. در این بیانیه آمده است: با توجه به اینکه در ماههای اخیر تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه پیرامون شبه جزیره کره ادامه دارد، از همه طرف های درگیر می خواهیم بیش از هر زمان دیگری از تحریک یکدیگر خودداری کرده و اقدامات جدیدی که منجر به تشدید تنش ها شود، انجام ندهند.

«در این رابطه از کره شمالی می خواهیم آزمایش های موشکی و هسته ای را متوقف کند. از آمریکا و کره جنوبی دعوت می کنیم از برگزاری رزمایش مشترک که قرار است اوایل ماه دسامبر آینده برگزار شود و ابعاد آن بسیار گسترده اعلام شده خودداری کنند.»

این بیانیه افزود: حل و فصل پایدار مسائل شبه جزیره فقط از راههای سیاسی و دیپلماتیک امکانپذیر است.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز روز چهارشنبه پرتاب موشک کره شمالی را اقدامی غیرمسئولانه خواند و در عین حال گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که مقام های واشنگتن و سئول رهبری پیونگ یانگ را بارها با اظهارات خود و برگزاری رزمایش ها در نزدیکی مرزهای این کشور تحریک کرده اند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار