مدیرکل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۲۸۴۲ عنوان کتاب کمک درسی که از ابتدای سال ۹۴ تا آبان ماه سال ۹۶ به دفتر انتشارات ارسال شده تنها ۷۶۳ کتاب استاندارد است.
کد خبر: ۵۳۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰ 06 December 2017
به گزارش تابناک : محمد ناصری با اشاره به اینکه از نظر آموزش و پرورش کتاب درسی کتابی است که در توسعه، تعمق و ساده کردن کتاب های درسی نقش داشته باشند، افزود: کتاب های کمک درسی بر حسب نوع درسی که مربوط به آن هستند تفاوت هایی دارند اما همه آنها یک ویژگی های مشترک هم دارند که باید رعایت شوند اما در بیشتر کتاب های کمک درسی موجود در بازار رعایت نمی شوند.

ناصری با اشاره به اینکه طبق قانون صدور مجوز کتاب درسی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است افزود: از آنجایی که اولیا برای موفقیت فرزندانشان به سمت این کتاب ها می روند وزارت آموزش و پرورش هم باید در ساز و کار تدوین آن نقش داشته باشد. کتاب هایی که انتهای آن حل المسائل وجود دارد غیر استاندارد است زیرا روحیه تفکر و پژوهش را در دانش آموز از بین می برد.

مدیرکل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش گفت: باوجودی که آموزش و پرورش در صدور مجوز و تدوین کتاب های کمک درسی نقش ندارد، اما به ناشران راهنمایی می دهد و مولفان می‌توانند از سایت سازمان کتاب و رشد راهنمایی دریافت کنند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وی با اشاره به مصوبه استانداردهای کتاب درسی که از سال ۹۰ ابلاغ شده است افزود: اگر این مصوبه اجرایی شود اوضاع نابسامان کتابهای غیر درسی بسامان می شود.

مدیرکل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش از وزارت ارشاد درخواست کرد در چاپ کتاب های درسی از کارشناسان آموزش و پرورش هم استفاده کنند و گفت: درخواست داریم برای صدور مجوز حساسیت‌های وزارت آموزش و پرورش هم در نظر گرفته شود. باید یک دفتر یا کارگروه تخصصی برای کتاب‌های کمک درسی تشکیل شود و وزارت فرهنگ و ارشاد هم به هر کتاب کمک درسی مجوز چاپ ندهد.

در ادامه برنامه همایون امیرزاده - رئیس هیئت بررسی صدور پروانه نشر کتاب با اشاره به اینکه در تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد کتاب های کمک درسی کتابی هستند که به یادگیری مضاعف کمک می‌کنند و درک محتوا و توانایی یادگیری فرد را افزایش می‌دهند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد نیاز به بررسی محتوای کتاب های کمک درسی ندارد و تنها وظیفه دارد نظارت کند که یک سری مولفه هایی که برای چاپ کتاب لازم است، رعایت شود و مطابق هنجارهای جامعه باشد.

وی افزود: طبق قانون ما اجازه دخالت در محتوای علمی کتاب را نداریم مگر در موارد خاص مثل دامن زدن به اختلافات قومی.

رئیس هیئت بررسی صدور پروانه نشر کتاب با اشاره اینکه راه ورود به جامعه هدف کتاب‌های کمک درسی وزارت فرهنگ و ارشاد نیست، گفت: مواردی بوده که کتاب کمک درسی قبل از تالیف کتاب درسی وارد بازار شده است که این موضوع نگران کننده است.

وی افزود: ضروری است آموزش و پرورش که با جامعه هدف این کتاب‌ها سرو کار دارد حضور پررنگ‌تری در کارگروه کتاب های کمک درسی داشته باشد.

امیرزاده گفت: ما آمادگی داریم قانونگذار را متقاعد کنیم آموزش و پرورش در صدور مجوز کتاب‌های کمک درسی همکاری داشته باشند.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار