متین با تاکید بر اینکه در هر استان می توان یک نمایشگاه مبل و منبت ایجاد کرد، افزود: ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در ملایر یک ضرورت است که در شهرک صنعتی باید ایجاد شود و در راستای تهیه زمین و هرگونه کمک ما حاضر به همکاری هستیم.
کد خبر: ۵۳۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 12 December 2017
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: با وجود تعداد قابل توجهی واحدهای صنعتی کشمش پاک کنی در این شهرستان و مشکلات پساب این واحدها، مجوز جدیدی برای تاسیس این واحدهای صنعتی در ملایر داده نمی شود.

به گزارش ایرنا حمیدرضا متین در نشست بررسی و رفع مشکلات صنعتی شهرستان ملایر با بیان اینکه صنایع موادغذایی دارای بیشترین پساب هستند افزود: واحدهای کشمش پاک کنی ملایر نیز جزو این صنایع به شمار می روند که باید پساب خود را به حد مجاز برسانند.

وی افزود: بیشترین آلایندگی در کارخانه های کشمش پاک کنی ملایر در شهرک صنعتی سهند است که مشکلاتی را برای این تولیدکنندگان در پی داشته است و باید نسبت به ایجاد تصفیه خانه و جلوگیری از ورود پساب ها به محیط زیست اقدام کنند.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه کارخانه هایی که میزان آلایندگی آنها بالا است، نمی توانند به چرخه تولید ادامه دهند، مگر آنکه با پیش تصفیه ای که انجام می دهند، میزان پساب واحد خود را به حد مجاز برسانند.

متین با بیان اینکه این آیین نامه برای همه تولیدکنندگان لازم الاجرا است، بیان کرد: با وجود تعداد قابل توجهی واحدهای کشمش پاک کنی در این شهرستان، هدف ما رفع مشکلات و مسایل مربوط به این واحدها با همکاری خود تولیدکنندگان است.

وی همچنین با اشاره به ملی شدن مبل و منبت ملایر تاکید کرد: تمامی فعالیت های این صنعت باید در خود شهرستان صورت گیرد و اعضای فعال آن با تشکیل شرکت سهامی می توانند راحت تر به دنبال وارد کردن چوب و دیگر ملزومات مناسب و باکیفیت این صنعت باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: این سازمان در راستای تشکیل شرکت تعاونی و واردات مناسب، آماده ارایه هرگونه مشاروه به فعالان صنعت مبل و منبت ملایر است.

متین با تاکید بر اینکه در هر استان می توان یک نمایشگاه مبل و منبت ایجاد کرد، افزود: ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در ملایر یک ضرورت است که در شهرک صنعتی باید ایجاد شود و در راستای تهیه زمین و هرگونه کمک ما حاضر به همکاری هستیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی نمایشگاه دائمی مبل و منبت در شهرک صنعتی مبل و منبت این شهرستان بیان کرد: ثبت ملی مبل و منبت ملایر یکی از اقدامات مهم در این شهرستان بود که برای جهانی شدن این صنعت از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

عبدالعظیم رضایی خواستار همراهی بیشتر سازمان صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی با فعالان صنعتی شد و افزود: در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی دولت و همچنین استاندار همدان، ایجاد اشتغال است که باید همه مسئولان به جد پای کار باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با صدور مجوز ها و همکاری های لازم بین دستگاه های اجرایی شهرستان و استان، موضوع اشتغال به ویژه در مناطق روستایی سرعت بیشتری بگیرد.

رضایی همچنین با اشاره به مشکلات برق شهرک صنعتی جوکار اظهار کرد: نبود برق مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی این شهرک ایجاد کرده که جلسه های با مسئولان مربوطه تشکیل شده و نیاز است این مشکل با همکاری و هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی و برق باختر پیگیری و مرتفع شود.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر نیز گفت: پس از ثبت ملی مبل و منبت ملایر، این صنعت در حال تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی کارآمد است و این تحقق کامل این امر نیازمند همراهی مجموعه شهرستان و فعالان این صنعت است.

محمد حامدی نژاد خواستار تقویت ارتباط بیشتر فعالان صنعت مبل و منبت ملایر با دستگاه های اجرایی به ویژه در زمینه بروز مشکلاتی برای بیمه و دارایی شد و افزود: تولیدکنندگان و کارآفرینان نباید این تصور را داشته باشند که مدیران دستگاه های اجرایی مقابل آنها هستند، بلکه باید آنان را در کنار و همراه خود ببینند.

در حال حاضر حدود 60 واحد کشمش پاک کنی در شهرستان ملایر فعالیت می کنند که پساب حاصل از شست و شوی کشمش کارخانه ها و رها شدن آن در محیط زیست مشکلاتی را برای این واحدها ایجاد کرده که ایجاد تصفیه خانه یکی از راهکارهای حل این مشکل است، در حالیکه به علت متحمل شدن هزینه های بالا برای ایجاد تصفیه خانه توسط این واحدها، مشکلات عدیده ای را برای آنها به وجود آورده است.

هم اکنون از جمعیت 300 هزار نفری ملایر، حدود 33 درصد آن معادل 116 هزار تن در حوزه انگور و کشمش فعال هستند که این شهرستان یکی از قطب های مهم تولید انگور و کشمش ایران و جهان با تولید سالانه 240 هزار تن انگور و 45 هزار تن کشمش به شمار می رود.

اردیبهشت امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از هشت هزار تن به صورت مستقیم و بین 20 تا 25 هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.

ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است و با وجود بیش از 100 نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالیانه بین 70 تا 80 هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار