کد خبر: ۵۳۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷ 12 December 2017
    فرماندار سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان با داشتن 400 اثر تاریخی و فرهنگی یکی از خاستگاه های حوزه تمدنی ایران اسلامی است.


به گزارش ایرنا درویش نارویی روز سه شنبه در آیین جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان اظهار داشت: توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی این شهرستان باید در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: نگاه مثبت مجموعه میراث فرهنگی به این روستا، جهانی شدن آن را در پی داشت و جای خوشحالی است که کلپورگان به عنوان تنها روستای ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: سفال کلپورکان تنها موزه زنده دنیاست که قدمت هفت هزار ساله دارد و این صنعت توسط بانوان این دیار به صورت کاملا سنتی حفظ شده است.
فرماندار سراوان وجود آثار تاریخی همچون دره نگاران، قلعه های متعدد، مسجد جامع دزک و دیگر آثار را نشان از تمدن دیرینه این منطقه دانست.
نارویی اظهار داشت: تمام ارکان حاکمیت باید زیرساخت های لازم را ایجاد کنند تا شاهد رونق بخشی تولید و اشتغال در منطقه باشیم.
به گزارش ایرنا آیین اهدای لوح ثبتی جهانی شدن سفال کلپورگان با حضور نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان استانی و شهرستانی در سرسرای مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
به گزارش ایرنا لوح ثبت جهانی سفال کلپورگان از سوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی به فرماندار سراوان به نمایندگی از مردم این منطقه اهدا شد.
نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی از چند روز قبل برای شرکت در جشن ثبت جهانی سفال کلپورگان و اهدای لوح ثبتی آن به مردم و مسئولان این روستا وارد سیستان و بلوچستان شدند.
زنان هنرمند بلوچ روستای کلپورگان سراوان در طول هزاران سال گذشته نسل به نسل از خاک و گل آثاری منحصر به فرد خلق می کنند که امروز با ثبت جهانی به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان مایه افتخار ایران و ایرانی شده است.
سفالینه های تاریخی و منحصر به فرد این روستا در جنوب شرق سیستان و بلوچستان شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین نخل و خورشید است که با گذشت زمان نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 330 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار