کد خبر: ۵۳۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵ 12 December 2017
رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آماده سازی و تکمیل به موقع زیرساختهای دو شهرستان ساحلی و بندری چابهار و کنارک متناسب با تاکیدات و نگاه بلند رهبری مبنی بر آبادسازی و توسعه سواحل مکران پیش نمی رود.

امیر خجسته روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در سفر دو روزه از ظرفیت ها و زیرساخت های چابهار دیدن و مسائل و مشکلات زیرساختی این مناطق بررسی و مرتفع شدن آنها را در مرکز کشور پیگیری می کنند.
وی تصریح کرد: در این سفر از منطقه آزاد تجاری- صنعتی، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و ظرفیت های تجاری و گردشگری و ترانزیتی دیدن کرده که در همان نگاه متوجه شدیم چابهار وکنارک مشکلات و فاصله زیادی با توسعه دارند.
وی بیان کرد: فرودگاه فعلی کنارک متناسب با جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست و باید هر چه سریعتر فرودگاه بین المللی احداث شود.
وی بیان کرد: چابهار و کنارک با فاصله حدود 45 کیلومتری از یکدیگر نیازمند ساخت بزرگراه هستند و حداقل دوبانده کردن جاده در اسرع وقت برای کاهش بار ترافیکی از نیازهای ضروری است.
وی ادامه داد: راههای منتهی به بندر چابهار برای انتقال کالا و مسافر مناسب با ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت میلیون و 500 هزار تنی بندر شهید بهشتی نیست و نیاز است با مطالعه کارشناسی نسبت به دوبانده کردن راه چابهار- نیکشهر به زاهدان و میلک اقدام فوری انجام شود.
وی با بیان اینکه سکونت 63 درصد از جمعیت شهرستان چابهار در مناطق حاشیه شهر زیبنده نام و جایگاه چابهار و سواحل مکران نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان برای برقرسانی و حل مشکلات آب، فضای آموزشی و بهداشتی بیش از 50 هزار نفر ساکن در مناطق حاشیه شهر همت کنند.
وی بر ساماندهی مبلمان شهر چابهار و ایجاد پارک و فضای سبز واماکن اقامتی، تفریحی و پذیرایی برای گردشگران تاکید کرد و گفت: چابهار با توجه به موقعیت و آب وهوای مساعد در تمام فصول سال ظرفیت پذیرای هزاران مسافر و گردشگر را دارد.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت 24 سال نتوانسته امکانات اولیه زندگی نظیر شبکه آبرسانی، مدرسه و مراکز بهداشتی درمانی مناسب برای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد ایجاد کند.
خجسته گفت: جای تاسف است بیش از هشت هزار نفر ساکن در روستای تیس چابهار از معابر خاکی برای تردد استفاده کنند و مسئولان ذیربط نتوانند برای ساماندهی و توسعه این روستا به ویژه آسفالت معابر و شبکه آبرسانی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: براساس آمارهایی که در این سفر ارایه شده واقعا متعجب شدیم که 438 روستای چابهار با کمبود شدید آب، مدرسه و خانه های بهداشت مواجه هستند و سرانه فضای آموزشی در چابهار حتی به نصف میانگین کشوری نمی رسد.
وی احداث بیمارستان 540 تختخوابی، ساخت حداقل هزار کلاس درس جدید و استاندارد، برقرسانی به مناطق حاشیه شهر، آماده سازی زیرساخت های اینترنت بازارچه مرز ریمدان، احداث فضاهای ورزشی وبهداشتی، صدور مجوز برای چهار هزار قایق پشت نوبت و تسریع در تکمیل راه آهن چابهار- سرخس را خواستار شد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: چابهار باید براساس نگاه بلند مقام معظم رهبری رشد پیدا کند و نباید با مشکلات یادشده مواجه و محروم تر از سایر نقاط استان سیستان وبلوچستان باشد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بزرگی در فولاد، پتروشیمی و کارگاههای بزرگ و کوچک چابهار انجام شده است، بیان داشت: موانع و مشکلات پیش روی این طرح ها باید برداشته شود تا هر چه سریعتر آماده افتتاح و برای افراد بومی ایجاد اشتغال کنند.
وی ادامه داد: 52 منطقه آزاد در محدوده کشورهای همجوار ایران و آب های اقیانوسی وجود دارد که هر کدام هشت تا 34 درصد رشد اقتصادی ایجاد کرده اند ولی در ایران اینگونه نیست و مناطق آزاد در تامین زیرساخت های خودشان درجا می زنند.
رئیس هیات پارلمانی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین و مقررات در مناطق آزاد دست و پا گیر است و 14 دستگاه اجرایی عضو شورای مناطق آزاد تاکنون برای برداشتن موانع و مشکلات سواحل مکران ورود پیدا نکرده اند.
خجسته گفت: طبق ماده 65 قوانین مناطق آزاد مدیرعامل منطقه آزاد اختیارات زیادی در حوزه هر منطقه و شهرستان دارد که تاکنون مسئولان به آن عمل نمی کنند.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان محلی اظهار داشت: مسئولان محلی می توانند با پیگیرهای مستمر نسبت به حل مشکلات هر منطقه اقدام کنند و درد و رنج مردم را به حداقل برسانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار