30 درصد محصول بر اثر عوامل خسارت زا از بین می رود
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز بر ضرورت توسعه کشاورزی پایدار در استان تاکید کرد و گفت: باید نسبت به شناسایی نقاط بحرانی استان اقدام و در رفع مشکلات آنها بکوشیم.
کد خبر: ۵۳۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 14 December 2017
به گزارش تابناک البرز، محمد تاج الدینی روز پنجشنبه در همایش کشاورزی پایدار که به مناسبت هفته جهانی بدون سم در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، گفت: ما در برابر سلامتی مردم، محیط زیست و رفتارمان با محیط مسئول هستیم و باید به نعمت های الهی احترام بگذاریم تا این عمل ما منجر به تولید محصول سالم در کشور شود.

وی افزود : ما در استانی زندگی می کنیم که از تنوع اقلیمی بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به وجود فرهنگ های بومی مختلف در بخش کشاورزی، در استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی باید دقت بیشتری داشته باشیم لذا رعایت امنیت غذایی در این خصوص و کنترل باقیمانده سموم بسیار مهم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود : فعالیت های صورت گرفته در حوزه کنترل و مدیریت آفات و بیماری های بخش کشاورزی کافی نیست و ما سعی میکنیم با شرکت هایی که در زمینه تولید کود و نهاده های آلی زیستی با منشاء گیاهی فعالیت دارند همکاری لازم را انجام دهیم تا بتوانیم در خصوص تولید محصول سالم گام های موثری برداریم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی البرز نیز در حاشیه این همایش گفت: زمانی که بشر کود و سموم شیمیایی و مکانیزاسیون را وارد بخش کشاورزی کرد انقلابی عظیم در این بخش ایجاد شد و توانست رشد بسیار زیادی در تولید محصولات کشاورزی داشته باشد.

امید بخش افزود: اما بعد از مدتها به علت استفاده بی رویه و بی جا از کودها و سموم شیمیایی متوجه خطرات ناشی از آن شد و لذا مجبور به استفاده منطقی و متعادل از این نهاده ها گردید. به همین منظور استفاده از کود های آلی و زیستی وسموم با منشا طبیعی و زیستی مورد توجه قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات اظهار داشت: بر اساس آمار موسسات تحقیقاتی کشور یه طور میانگین چیزی حدود 30 درصد محصول بر اثر عوامل خسارت زا از بین می رود به همین منظور باید در فکر کنترل عوامل خسارتزا به صورت جدی باشیم این در حالی است که چالش محدودیت منابع آب و تغییر شرایط اقلیمی نیز در حال حاضر به این مشکل افزوده شده است و آفاتی که قبلا مبارزه با آنها اهمیت کمتری داشت و با توجه به خسارت هایی که وارد می کنند، الان مهم و جدی شده اند.

وی گفت: با برنامه ریزی های سازمان حفظ نباتات کشور سمومی که پر خطر هستند و دوره ماندگاری زیادی دارند به تدریج از چرخه مصرف در محصولات کشاورزی خارج شده و بیشتر سمومی که پایه و منشا زیستی ، بیولوژیک و گیاهی دارند را استفاده نموده و به کشاورزان توصیه می نماییم.

وی افزود : طی چند سال اخیر حدود 40 سم خطرناک از چرخه مصرف در محصولات کشاورزی خارج شده و در حال حاضر آفت کش بیولوژیک و زیستی ثبت شده در سطح کشور از 7 مورد به 26 مورد در حال افزایش می باشد.

این مسئول گفت: با توجه به مهم بودن موضوع سلامت مردم ، حفظ محیط زیست و تضمین بازار های صادراتی استان ما الزاما باید از آفت کشهایی که منشاء طبیعی و گیاهی دارند استفاده نمائیم و از این طریق در جهت توسعه کشاورزی پایدار گام برداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار