فدریکا موگرینی ضمن تاکید بر روشن بودن مواضع اتحادیهاروپا درباره قدس گفت شهر اشغالی قدس را پایتخت فلسطین و رژیم صهیونیستی می دانیم.
کد خبر: ۵۳۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 15 December 2017
به گزارش تابناک : فدریکا موگرینی در گفتگو با خبرنگاران گفت: جهان می‌داند که موضع اتحادیه اروپا در خصوص قدس که پایتخت دو کشور اسرائیل و فلسطین است، چیست. موضع اتحادیه اروپا روشن، مصمم و بسیار شناخته شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ابتدا باید بگویم که امروز روزی تاریخی است، زیرا دقیقا پس از ۱۰ سال از امضای پیمان لیسبون، ما یکی از بند‌های این پیمان را به واقعیت تبدیل کردیم. «همکاری ساختار یافته دائم [اتحادیه اروپا]» روز دوشنبه توسط وزیران امور خارجه ۲۵ کشور عضو امضا شد؛ تصمیمی تاریخی گرفته شد که اتحادیه اروپا را به یک تأمین کننده معتبر امنیتی در جهان تبدیل می‌کند.

ما هم اکنون هفده طرح واقعی خواهیم داشت که ۲۵ کشور از اعضای اتحادیه اروپا که «همکاری ساختار یافته دائم» را امضا کردند، همکاری خود را با ما آغاز خواهند کرد و این فعالیت ادامه خواهد یافت. من به تازگی تیم خودم را برای این کار جمع کرده ام تا در زمینه امنیت و دفاع اتحادیه اروپا فعالیت بیشتری کنند؛ این همکاری نه فقط در زمینه اجرای این هفده طرح است، بلکه در خصوص امکان استقرار یکی از یگان‌های رزمی مان در یکی از مناطق بحران در سراسر جهان نیز هست.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در خصوص ایجاد تأسیسات اروپا در زمینه صلح با هم همکاری کنیم. من پیشنهاد خواهم داد که در چارچوب چند ساله بعدی ما این تأسیسات را ایجاد خواهیم کرد تا هزینه‌های آن سطح از جاه طلبی مان را در خصوص امنیت و دفاع تأمین بپردازیم. این کار نظامی کردن بودجه اتحادیه اروپا نیست، بلکه راهی برای انعطاف پذیری، چابک بودن و عملیاتی‌تر بودن بیشتر هنگام نیاز است و ما شاهد این هستیم که نیاز شدیدی به فعال بودن اتحادیه اروپا به عنوان یک نقطه رجوع یا بازیکن در سراسر جهان وجود دارد.

من طی روز‌های آینده، گروه عملیاتی در اینجا در بروکسل برای هماهنگی کار‌های مختلف در زمینه امنیت و دفاع اتحادیه اروپا ایجاد خواهم کرد. می‌توانم بگویم که این بهترین کاری است که می‌توان برای گرامی داشتن پیمان لیسبون انجام داد. امروز به دستاورد خوبی رسیدیم.

موگرینی در خصوص مسئله مهاجرت گفت: من امروز صبح در اینجا نخستین جلسه گروه عملیاتی را با اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد تشکیل دادم. سازمان بین المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هم اینجا شرکت داشتند. می‌توانم به شما بگویم که به علت تلاش‌های اتحادیه اروپا، همکاری اتحادیه آفریقا و فعالیت‌های سازمان بین المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ما اکنون شانزده هزار مهاجر در لیبی را به صورت داوطلبانه به کشور‌های خاستگاه بازگردانده ایم و قرار است پانزده هزار نفر دیگر را طی هفته‌های آینده بازگردانیم.

اتحادیه اروپا صد میلیون یوروی دیگر برای حمایت از این کار اختصاص خواهد داد. روشن است که من جزئیات این کار را در اختیار کشور‌های عضو قرار خواهم داد. از این رو این مسئله پیشرفت خوبی در طرف خارجی مسئله مهاجرت است.

موگرینی در خصوص شهر اشغالی قدس گفت: موضع اتحادیه اروپا بسیار روشن است. ما این روز‌ها به گونه‌ای متحد، چه از طرف من، چه از طرف وزیران تمام ۲۸ کشور اتحادیه اروپا همگی روز دوشنبه پیام بسیار روشنی فرستادیم، برای نخست وزیر نتانیاهو هم فرستادیم. به نظرم این مسئله نه فقط جهان عرب و دوستان فلسطینی را به صورت واضح و بلندی آزرده خاطر کرد، بلکه در اسرائیل، در واشنگتن و جامعه بین الملل به عنوان کل هم [با چنین واکنشی همراه بود]. من امروز از نخست وزیر اندونزی که بزرگ‌ترین کشور مسلمان در جهان است، استقبال کردم.

او دقیقا برای گفتگو در خصوص مسئله قدس به اینجا آمده بود. او همچنین از موضع اتحادیه اروپا قدردانی کرد. جهان می‌داند که موضع اتحادیه اروپا در خصوص قدس که پایتخت دو کشور اسرائیل و فلسطین است، چیست. موضع اتحادیه اروپا روشن، مصمم و بسیار شناخته شده است و ما اکنون بر روی این چشم انداز کار می‌کنیم.





منبع : باشگاه خبرنگاران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار