در هفته گذشته مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و رویکرد وزارت ارشاد درباره این نمایشگاه اعلام شد.
کد خبر: ۵۴۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 05 January 2018

به گزارش تابناک : اتفاقاتی در حوزه ادبیات در این هفته رخ داده است. در اینجا مهمترین رویدادهای ادبی را در طول این هفته بیان می کنیم:

نمایشگاه کتاب تهران تا زمان آماده سازی شهر آفتاب به مصلی می‌رود

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تعیین نهایی مکان برگزاری این نمایشگاه و رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع خبر داد.

همایون امیرزاده اظهار کرد: محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور و با توجه به ابعاد بین‌المللی آن نیازمند امکانات و لوازمی است که بر اساس همین نیاز، در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تصمیم به انتقال محل برگزاری به شهر آفتاب گرفته شد.

وی ادامه داد: در این مدت اگرچه همکاری و همراهی شهرداری تهران برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه قابل توجه بود؛ اما وجود بعضی مشکلات زیرساختی موجب شد فعالان عرصه نشر نسبت به ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب تا زمان تکمیل شدن آن دچار تردید و بازنگری شوند. این موضوع در جلسه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با حضور تعدادی از معاونان محترم شهرداری مورد توجه و بررسی دقیق قرار گرفت.

امیرزاده توضیح داد: علاوه بر آن جلسات متعددی برای بررسی بیشتر موضوع برگزار شد که در نهایت بر اساس اعلام مصلی امام خمینی (ره) مبنی بر تکمیل رواق‌های شرقی و غربی تا زمان برگزاری نمایشگاه، بر اساس نظر صنوف نشر و مصوبه شورای سیاست‌گذاری، سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

پوستر نهمين دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان رونمایی شد

آیین رونمایی از پوستر نهمين دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در باغ کتاب با حضور مصطفی رحماندوست شاعر کودک و نوجوان، نادر قدیانی مدیر مسئول انتشارات قدیانی و رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.

در این مراسم، نادر قدیانی رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، گفت: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان 27 سال قبل تنها انجمن صنفی نشر بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد. تا قبل از آن دوستان جویای نامی بودند که دور هم در نمایشگاه کتاب جمع می شدند و ماحصل آن تشکیل انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان بود. جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به صورت دو سالانه برگزار می‌شود. این جشنواره بیشتر ناشر محور است. در این جشنواره بررسی می‌کنند که نشر در حوزه فرهنگی چه جایگاهی دارد. من معتقدم که این جشنواره ها حتما موثر بوده و خواهند بود.

در ادامه این مراسم، طلایی از اعضای هیئت داوران انتخاب پوستر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه اعلان و پوستر یکی از موضوعات اصلی گرافیست هاست؛ گفت: چه زمانی می توانیم بگوییم که پوستری موفق است؟ اگر پس از مشاهده پوستر مکث کردیم و اگر مکث ما طولانی شد خوب است. اگر پوستر را خواندیم نمره اش بالاتر می رود. اگر علاوه بر خواندن، در ذهنمان ماند، اثر موفق است. در انتخاب پوستر برای جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به دنبال آخرین نوع پوستر بودیم.

نامزدهای بخش ویژه‌ کار دهمین دوره‌ جایزه‌‌ جلال معرفی شدند

نامزدهای بخش ویژه‌ کار دهمین دوره‌ جایزه‌‌ ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند.

در دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، نامزدهای بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی؛ با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» به شرح ذیل و به ترتیب حروف الفبای آثار معرفی شدند:

■برج سکوت،حمیدرضا منایی، انتشارات کتاب نیستان (رمان)

■پنجره‌ای به گذشته، متین غفاریان و بهراد مهرجو، انتشارات کارآفرین (خاطره‌نگاری رئیس اتاق بازرگانی ایران، علاء الدین میرمحمدصادقی)

■سایه‌ اژدها، نوشته محمد علی گودینی، انتشارات علمی‌فرهنگی (رمان)

■سرگذشت‌نامه کارآفرینان ایرانی، رضا یادگاری، مهشید سنایی‌فرد، انتشارات کارآفرینان بزرگ (دومجموعه صد جلدی با موضوع سرگذشت‌نامه‌ کارآفرینان ایرانی)

■شازده حمام، محمدحسین پاپلی یزدی، نشر پاپلی، گوتنبرگ (روایت کار و زندگی دکتر پاپلی یزدی)

■میرنامیرا، میکائیل عظیمی، انتشارات مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد (مستندنگاری زمانه و کارنامه میرمصطفی عالی‌نسب؛ از بنیان‌گذاران صنعت نوین در ایران)

■نفحات نفت، رضا امیرخانی، نشر افق (تک نگاری درباب فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی)

نامزدهای بخش داستان‌ کوتاه جایزه جلال معرفی شدند

دبیرخانه جایزه جلال آل احمد، نامزدهای بخش «مجموعه داستان کوتاه» دهمین جایزه‌ جلال آل‌احمد (به ترتیب حروف الفبای نام کتاب) را به شرح زیر اعلام کرد:

اسم شوهر من تهران است، اثر زهره شعبانی، نشر مرکز

بی‌باد، بی‌پارو، اثر فریبا وفی، نشر چشمه

بی‌وزنی، اثر محسن عباسی، نشر افق

خانه‌ کوچک ما، اثر داریوش احمدی، نشر نیماژ

سنگ یحیا، اثر خسرو عباسی خودلان، نشر نیماژ

معرفی برترین داستان‌نویسان رضوی جشنواره قصه‌گویی

برگزیدگان بخش داستان‌نویسی رضوی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند. بر اساس خبر رسیده، هیئت داوران این جشنواره سه اثر را به عنوان برگزیده و هشت اثر را به عنوان تقدیری معرفی کردند.بر این اساس، مرضیه فعله‌گری با داستان «می‌فهمی لیلا؟» و معصومه کریمی با داستان «اینجا همه زائریم» هر دو از استان همدان و آسیه رحمتی با داستان «زیر نور خورشید» از استان خوزستان به عنوان سه برگزیده‌ اصلی شناخته شدند. آثار این نویسندگان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد شد.

هیئت داوران همچنین با توجه به سطح کیفی داستان‌های ارائه‌شده، هشت داستان را برای چاپ در کتاب جشنواره انتخاب و معرفی کردند. لوح تقدیر و یک نسخه از کتاب جشنواره برای این تقدیرشدگان ارسال خواهد شد.

مراسم رونمایی از کتاب «دارساوین» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «دارساوین» در تالار سوره حوزه هنری با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری، با اشاره به اینکه جنگ‌ها یک ساعت و یک روز معینی شروع و یک روز و یک ساعت معینی تمام می‌شوند، گفت: دامنه مطالعاتی جنگ قرن‌ها طول می‌کشد. دنیا فرصت را برای عرضه ادبیات جنگش از دست نمی‌دهد. این ادبیات، ادبیات گران قیمتی در دنیاست. هر نسلی می‌آید به این دارایی ملی اضافه می‌کند؛ چون جهان به این انرژی که در این ادبیاتش هست نیازمند است.

وی افزود: دنیا به ادبیات جنگ نیاز دارد تا بتواند از این فداکاری برای حل مشکلات جامعه استفاده کند. کتاب «دارساوین» نشان می دهد ، قرار گرفتن یک نویسنده در کنار یک نظامی چقدر می‌تواند اثر دقیقی را به دست ما برساند. وقتی این دو در کنار هم قرار می گیرند، صاحب یک اثر خوب و خواندنی می‌شویم.

خاطرات مقدمه شناخت جنگ است

مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری نیز با اشاره به اینکه خاطرات مقدمه شناخت جنگ است، بیان کرد: جنگ را باید دید یا باید خواند. حتی آنهایی که جنگ را دیدند، باز هم می‌آیند خاطرات جنگ را می‌خوانند. خاطرات، نزدیک ترین روایت به جنگ هستند و آن را در دنیا بازنمایی می‌کند. خاطرات زمان جنگ مثل یک دانه می‌مانتد؛ وقتی نوشته می شوتد مثل یک گندم زار می‌مانتد و وقتی خوانده می شوتد مثل قرص نان می مانتد و جامعه را تغذیه می کنتد.

کتاب «آواز نیمه شب» منتشر شد

انتشارات کتاب نیستان کتاب «آواز نیمه شب» اثر داوود غفارزادگان را منتشر کرد. داوود غفارزادگان از نویسندگان صاحب سبک ادبیات ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است. نویسنده‌ای که پیوندی بکر و منحصر به فرد میان اجتماع زیستی زمانه خود و رویدادهای جاری در آن را در دل داستان شکل می‌دهد و با همین توانایی به عنوان خالق بخشی از مهمترین بدنه داستان‌ اجتماعی دهه شصت و هفتاد ایران شناخته می‌شود، داستان‌هایی که چه در جبهه و جنگ بگذرد چه در پشت جبهه و در پناهگاه و چه حتی در فکر و ذکر یک نوجوان و یا روی صفحات کاغذ یک نویسنده، روایت ناب و دست اول از زندگی و زمانه نویسنده دارد و انسان‌هایی که در بستر یک کنش اجتماعی درصدد شناخت تازه‌ای از خود و برقراری ارتباطی تازه میان خود و جهان زیستی خود دارند.

غفارزادگان با وجود اینکه چند سالی است نوشتن را کم و بیش کنار گذاشته است، اما کماکان یکی از نویسندگان تأثیرگذار جامعه ادبی ایران به شمار می‌رود که نظرات و بیان او مورد توجه و نگاه و نظر جدی است.

بخش قابل توجهی از زندگی و زمانه غفارزادگان اما به خلق داستان‌های بلندی گذشته است که با محوریت نوجوانان و برای آنها شکل گرفته است و روایت داستانی شخصیت‌هایی است که در دل رویداد اجتماعی بزرگ و وصف‌ناشدنی مانند جنگ، به ناگاه بزرگ شده و یا خود را در معرض رشدی باور نکردنی می‌یابند.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار