بیش از 2 هزار هکتار بافت فرسوده و غیرمقاوم در استان البرز وجود داشته و یک سوم جمعیت استان در این بافت سکونت دارد که این شرایط زنگ خطری برای وقوع بحران به ویژه در حوادث طبیعی است.
کد خبر: ۵۴۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 09 January 2018
به گزارش تابناک : استان البرز براساس آخرین سرشماری سال 95 با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار نفر و نرخ رشد مهاجرت 3.9 درصد، رکورد بالاترین آمار مهاجرت را در سطح کشور از آن خودساخته است. 
 
زمین لرزه 5.2 ریشتری اواخر آذر ماه سال جاری در مرز بین استان های تهران و البرز تلنگری بود تا دغدغه ها در خصوص آسیب پذیری در مقابل حوادث طبیعی به گونه ای برجسته تر مطرح شود. 
 
خسرو ارتقایی معاون امور عمرانی استانداری البرز نیز با اشاره به اینکه دغدغه ها و ضرورت تعیین تکلیف نوسازی بافت فرسوده، گفت: حدود یک سوم از جمعیت این استان در بافت فرسوده ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی ساکن هستند. 
 
دولت با برداشتن گام های بزرگ در جهت نوسازی بافت های فرسوده و اختصاص اعتبار سالانه برای این منظور، به دنبال تشویق مردم برای احیاء بافت های فرسوده است و طرح هایی برای ترغیب مردم به مشارکت در بازسازی این بافت ها در دست اقدام قرار گرفته است. 
 
مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اکنون گفت: عمده کاری که قانون بر عهده وزارت راه وشهرسازی گذاشته، تهیه طرح های ساماندهی و بازآفرینی بافت های غیر مقاوم و فرسوده است. 
 
وی ادامه داد: در اجرای این طرح ها، بافت های فرسوده و ناکارآمد به لحاظ کالبد اجتماعی و اقتصادی مورد مطالعه قرار می گیرد وتلاش می شود یک سری پروژه ها در قالب بسته های حمایتی ساختمانی و رفتاری اجتماعی پیش بینی شود. 
 
مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بیان کرد: اعطای تسهیلات و تخفیف عوارض صدور پروانه از مواردی است که برای حمایت از بازسازی بافت های فرسوده با کمک شهرداری ها پیش بینی شده است. 
 
خالقی اظهار داشت: اکنون 785هکتار بافت فرسوده، حدود 400هکتار سکونتگاه غیر رسمی و 1200 هکتار بافت ناکارآمد در استان البرز داریم که در مجموع بیش از 2 هزار هکتار است. 
 
وی از محله های حاجی آباد، حسن آباد، تپه مراد آب، حیدر آباد کرج، اهری و بخشی از شهرک 110 فردیس به عنوان قسمتی از بافت های فرسوده استان نام برد. 
 
خالقی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اصلاح حریم شهر گرمدره اشاره کرد و گفت: 300 هکتار از اراضی شرقی استان البرز که فاقد متولی بود برای توسعه شهر گرمدره دراختیار شهرداری این شهر قرار گرفت. 
 
در استان البرز نیز در قالب برنامه ششم توسعه تکالیفی بر عهده دستگاه ها در خصوص نوسازی بافت های فرسوده گذاشته شده و در این بین نظارت بر عملکرد دستگاه ها به منظور تحقق اهداف برنامه ششم در این زمینه ضرورت دارد و بنا به گفته مسئولان استان باید در چارچوب مشخص تکلیف دستگاه ها در ستاد بازآفرینی بررسی و رصد شود. 
 
محمد علی نجفی استاندار البرز نیز در دیدار شهردار و اعضای شورای شهر کرج در زمینه بهبود بافت شهری و کاهش حاشیه نشینی و تبعات آن، گفت: در خصوص ساماندهی ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور بسترهای مناسبی را پیش بینی کرده و اعتباری نیز برای استان های هدف دیده است که البرز هم از جمله آنها است. شوراها نیز می توانند از این ظرفیت استفاده کنند. 
 
وی تصریح کرد: فضا و آینده روشنی را برای کلانشهر کرج و استان البرز متصور هستم. 
راه اندازی دفاتر تسهیل گری مربوط به نوسازی بافت های فرسوده در کرج مرکز استان البرز که درگیری های بیشتری در زمینه اینگونه بافت ها و حاشیه نشینی دارد، از سوی شهرداری کرج نیز یکی از اقدامات مطلوب به منظور ساماندهی این بخش محسوب می شود. 
 
شهردار کرج اعلام کرد که با توجه به شکنندگی و آسیب پذیری بافت های فرسوده کرج در زمان حوادث غیر مترقبه، راه اندازی دفاتر تسهیل گری در این بافت ها در دستور کاری قرار گرفته است. 
 
اصغر نصیری در نشستی خبری گفت: مدیران مناطق شهرداری کرج موظف به راه اندازی دفاتر تسهیل گری احیای بافت های فرسوده، به منظور رفع نیاز مالکان و ساکنان این بافت ها برای مراجعه به شهرداری هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه جذب و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به طرح های شهری آغاز شده است، افزود: گام های مثبتی در این خصوص برداشته شده است که دعوت از 20 نفر از سرمایه گذاران و تشویق و ترغیب آنان برای مشارکت در اجرای طرح های مدیریت شهری طی ماه گذشته، بخشی از این اقدامات می باشد. 
 
شهردار کرج از جمله طرح های قابل اجرا توسط سرمایه گذاران را احیای بافت های فرسوده عنوان و تصریح کرد: در عین حال مشارکت گرفتن از بخش خصوصی و سرمایه گذاران بدون توجیه و مشارکت مالکین و ساکنان بافت های فرسوده ممکن نیست. 
 
شهردار به تلاش های مجموعه شهرداری کرج برای تشویق مالکان و ساکنان بافت های فرسوده اشاره کرد و بیان داشت: در پی گفت وگوهای رودررو با شهروندان، حضور در مساجد، برگزاری ملاقات های عمومی و امور مشابه، تلاش کردیم مردم و ساکنان بافت های فرسوده را نسبت به اهمیت بازسازی این املاک توجیه و دلگرم کنیم. 
 
نصیری ادامه داد: برغم همه این اقدامات، با توجه به اینکه ساکنان این بافت ها دارای سند مالکیت نیستند از ورود به شهرداری و پیگیری امور خود نگرانی هایی دارند که باید برای رفع این دغدغه، امکانات و تسهیلات مورد نیاز را فراهم کنیم. 
 
نصیری یکی از الزامات مورد نیاز در این زمینه را راه اندازی دفاتر تسهیل گری دانست تا از این طریق شهروندان از مراجعه به شهرداری مرکز و مناطق بی نیاز شده و امور خود را به سادگی در دفاتر مذکور پیگیری کنند. 
 
خسرو ارتقایی معاون امور عمرانی استانداری البرز نیز گفت: باید تکالیف برنامه ششم توسعه با برش استانی مشخص شود و با دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دبیرخانه ستاد بازآفرینی با حضور نماینده استانداری امور شهری و شوراها در رابطه با شهرداری ها تفاهم نامه برای اجرای پروژه ها مبادله و جلسه ارائه شود. 
 
ارتقایی خاطرنشان کرد: موضوع حائز اهمیت آن است که تراکم جمعیتی استان معادل یک سوم جمعیت آن در در بافت های فرسوده ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی قرار دارد. 
 
به منظور تحقق طرح ستاد بازآفرینی شهری مناطق و محله های مختلفی در سطح استان البرز مناطق و محله های متعددی در استان مشخص شده است. معابری که در محلات خط چهار حصار، حیدرآباد و سهرابیه نیاز به بهسازی دارند ( تا اعتبار 60 میلیون تومان) توسط شهرداری باید به اداره کل راه و شهرسازی معرفی شود. 
 
براین اساس 8 محله در استان در قالب اجرای طرج بازآفرینی قرار گرفته است، در این بین سهم اداره کل راه و شهرسازی 38.5 میلیارد ریال ،تعهد ادارات استان 59 میلیارد ریال و سهم شهرداری ها 62 میلیارد ریال اعلام شده است که در مجموع 146 میلیارد ریال باید برای بازآفرینی مناطق فرسوده استان اختصاص پیدا کند تا بافت های فرسوده آباد شود. 
 
علاوه بر اولویت های شهری بهسازی مدارس نیز به عنوان دیگر دغدغه ها در منطقه حصار کرج عنوان شده است. 
 
 
 
 
 
 
منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار