اولین نشست هم اندیشی جشنواره بین المللی فیلم و عکس البرز به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در کرج برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 14 January 2018

به گزارش تابناک : اولین نشست هم اندیشی جشنواره بین المللی فیلم و عکس البرز  با حضور سینماگرانی چون: انسیه شاه حسینی، عبدالله باکیده، عزیزالله حاجی مشهدی، سحر عصرآزاد و از هنرمندان و منتقدان سینمای ایران و نیز،  ناصر باکیده دبیر جشنواره. علی امیر کمالی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره . حسین بهزادی قائم مقام حوزه هنری البرز. ابراهیم شریفی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز،   و امیرمسعود وادی نژاد بهمراه تنی چند از هنرمندان و  مسئولان سینمایی و فرهنگی  البرز  به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در کرج برگزار شد.

ناصر باکیده دبیرجشنواره البرز در آغاز این نشست طی سخنانی  پیرامون سه موضوع: نشست شامل کشف استعدادها، ضرورت تولید فیلم و  لزوم تداوم روند فعالیت های سینمایی و فرهنگی در حوزه دفاع مقدس صحبت  و از اساتید حاضر  خواست  نقطه نظرات خود را با فیلمسازان  و هنرمندان   حاضر در نشست  درمیان  گذارند.

وی ادامه داد: این جشنواره به میزبانی استان البرز  برنامه ریزی که با محوریت فیلم کوتاه و عکس وبا موضوع، جایگاه حماسی زنان  و  کودکان درجنگ   در دو بخش ملی و بین اللمللی  از 20 الی 24 اردیبهشت 97  اجرا خواهد شد.  

انسیه شاه حسینی از سینماگران کشور  گفت:با اشاره به تاریخ بعنوان یک داور نهایی به اهمیت جایگاه  جشنواره و توجه هنرمندان و فیلمساز به  تولید اثار تاریخی  با محوریت دفاع مقدس و ابعاد مختلف ان به ویژه جایگاه زنان  و نقش انان در  بزنگاه  تاریخی و استفاده از بیان سینمایی اشاره و از  توجه هنرمندان را  از  موقعیتی که تحت عنوان جشنواره  برایشان فراهم شده جلب کرد..

وی اضافه کرد: جنگ از دیدگاه من نجات بخش و حیات بخش است، جنگ ما را ساخت لذا وقتی به مناطق جنگی می روید و از این مناطق بازدید می کنید چنان حیاتی به انسان می بخشد که قابل مقایسه نیست.

 ادبیات دفاع مقدس از سینمای دفاع مقدس پیشی گرفت

سحر عصرآزاد منتقد سینما در این برنامه اظهار داشت: مهمترین آسیبی که سینمای دفاع مقدس را تهدید می کند این است که این سینما باید احیا شود و در آن از فیلمنامه های بکر استفاده شود لذا نگاه تحلیلی و گسترده این جشنواره به ما این فرصت را می دهد.

وی تاکید کرد: امروزه ادبیات دفاع مقدس از سینمای دفاع مقدس خیلی جلوتر است و چرا خیلی از فیلمسازان و مستندسازان آثاراین  نویسندگان را به تصویر نمی کشند و این خود ضعف بزرگی است.

عصرآزاد تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس ما نتوانسته آن بلوغی که باید را طی کند و ما آنقدر سرمایه های بالقوه و نهفته در سینمای دفاع مقدس داریم که واقعا می تواند نگاه ما و سینمای ما را غنی کند.

رسالت زن در سینمای دفاع مقدس حفظ شود

عبدالله باکیده هنرمند پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه گفت: حضور زن در سینمای دفاع مقدس را بیشتر در فیلم های رسول ملاقلی پور مانند«هیوا»، همچنین، فیلم های«عبور» کمال تبریزی، «برج مینو»، و... شاهد  بودیم و این نگاه امروزه درفیلم هایی چون: ویلایی ها ادامه یافته است.

وی افزود: تاثیر سینما و فیلم در رابطه با دفاع مقدس و جنگ مشهود است و باید در سینمای دفاع مقدس دقت شود تا اصالت زنان دفاع مقدس به همان صورتی نشان داده شود که بوده است. ملا قلی پور وقتی می خواست هیوا را بسازد قدم هایی برای حضور واقعی زن در سینمای دفاع مقدس برداشت.

باکیده تاکید کرد: در استان البرز هم خیلی کارهای خوبی درحوزه دفاع مقدس انجام شده است لذا در این جشنواره سعی داریم گنجینه فیلم های دفاع مقدس در حوزه جنگ، زن و کودک را گردآوری و به نمایش بگذاریم.

فیلمسازن از ادبیات دفاع مقدس در تولید محتوای غنی تر استفاده کنند

حاجی مشهدی در ادامه عنوان کرد: سینما مثل ورزش اسکی می ماند. ورزش اسکی ورزشی گران قیمت هست که هرکسی نمی تواند سمت آن برود. سینما هم اینگونه است به این دلیل ادبیات دفاع مقدس از سینمای دفاع مقدس پیشی گرفته است.

وی افزود: شمارگان چند هزاری«کتاب دا»را هیچ وقت فراموش نمی کنید. قرار بود سریال این کتاب ساخته شود ولی اینقدر نگاه های تنگ نظری در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که مانع ساخت این سریال شد و مهمترین عامل عدم درک و تفاهم بین مدیران فرهنگی آثار هنری است.

حاجی مشهدی گفت: فیلمسازانی که می خواهند در این جشنواره شرکت کنند با موضوعی مغفول مانده و بکر روبرو هستند یعنی زن، کودک و جنگ؛ لذا پیشنهاد من به دبیرجشنواره این است که تحقیقات و پژوهش های پراکنده ای که در کرج و البرز وجود دارد را جمع آوری کنند و کودکان و نوجوانان شهید و خانواده های آنان را شناسایی و به فیلمسازان معرفی کنند.

وی تاکید کرد: در البرز به تعبیر دوستان ده ها نفر مثل شهید فهمیده وجود دارد لذا فیلمسازان از این پژوهش ها استفاده و محتوای غنی تولید کنند و فراموش نکنند ادبیات دفاع مقدس یک منبع خوب و باارزش برای فیلمسازی و سینما است.

شایان ذکر است جشنواره بین المللی فیلم و عکس البرز از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان البرزو با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امام حسن مجتبی(ع) . گنکره شهدای سپاه امام حسن  مجتبی(ع)استان البرز. حوزه هنری استان البرز. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در آستانه سالروز فتح خرمشهر از 20 الی 24 اردیبهشت 1397در کرج و همزمان در سراسرکشور به دبیری ناصر باکیده برگزار خواهد شد.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران پویا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار