رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان:
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه حدود پنج هزار و 200 دانش‌آموز استثنایی در خوزستان وجود دارد، گفت: 960 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در استان وجود دارند که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۵۵۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 21 January 2018

علی ممبینی اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده از دانش‌آموزان تلفیقی در سامانه سناد (سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان)، 960 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در استان وجود دارند که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد 208 نفر جزو گروه آسیب دیده بینایی، 463 نفر جزوه گروه آسیب دیده شنوایی و 289 نفر نیز جزو گروه آسیب دیده جسمی حرکتی هستند.

وی افزود: حدود 100 معلم تخصصی استثنایی نیز به این دانش‌آموزان خدمات می‌دهند. این معلم‌ها هفته‌ای 2 تا 4 ساعت به مدارس این دانش‌آموزان مراجعه کرده و به خانواده‌ها و مسئولان مدرسه مشاوره می‌دهند. همچنین پیگیری مشکلات آموزشی این دانش‌آموزان و خدمات توانبخشی آن‌ها برعهده معلمان است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در خصوص آمار دانش‌آموزان استثنایی در خوزستان نیز گفت: در مجموع حدود پنج هزار و 200 دانش‌آموز استثنایی در خوزستان وجود دارد که حدود چهار هزار و 300 دانش‌آموز در مدارس استثنایی و 960 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

ممبینی درباره مساله پذیرش دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تصریح کرد: چند عامل در این زمینه موثر هستند؛ یکی از این عوامل ظرفیت‌های دانش‌آموزان و موفقیت‌هایی است که خود آن‌ها کسب می‌کنند، چراکه این دانش‌آموزان اغلب افرادی هستند که ظرفیت بالایی داشته و دانش‌آموزان موفقی هستند. موفقیت‌های آن‌ها موجب می‌شود با نشان دادن توانایی‌های خود میان دانش‌آموزان مدارس عادی پذیرفته شوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تحصیل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانش‌آموزان توسعه آموزش همگانی برای دانش‌آموزان است. تلاش می‌شود با این کار دانش‌آموزان همه در کنار یکدیگر زندگی کرده و از توانایی‌های یکدیگر استفاده کنند. مثلا دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند با این روش تلفیقی از توانایی‌های ارتباطی دانش‌آموزان معمولی استفاده کنند. در واقع به نوعی در این نوع آموزشی در حال یادگیری زیستن در جامعه هستند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: معلم‌ها و مسئولان مدرسه می‌توانند در شناختن این دانش‌آموزان به دیگر بچه‌ها موثر باشند. سی‌دی‌هایی برای معلم‌ها و مسئولان مدرسه ارسال شده است، بسته‌های آموزشی نیز آماده شده تا معلم‌ها نحوه برقراری ارتباط و نوع رفتار با این دانش‌آموزان را بیاموزند. فرهنگ خانواده‌ها نیز در پذیرفتن دانش‌آموزان استثنایی موثر است. پس از مدتی همه این عوامل موجب می‌شوند که در نهایت این پذیرش رخ دهد.

ممبینی افزود: ما ترجیح می‌دهیم دانش‌آموزانی که ظرفیت و توانایی تحصیل در مدارس عادی را دارند در این مدارس تحصیل کنند. تا در کنار دانش‌آموزان عادی مشغول به تحصیل باشند اما برای برخی دانش‌آموزان مانند دانش‌آموزانی که مشکلاتی مانند کم‌توانی ذهنی دارند، امکان تلفیق با بچه‌های عادی وجود ندارد. بیش از 2 هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان ما را دانش‌آموزان گروه کم توان ذهنی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: به طور مثال برای دانش‌آموزانی که جزوه گروه آسیب دیده بینایی یا آسیب دیده شنوایی هستند، امکان تحصیل در کنار دانش‌آموزان عادی فراهم است، چراکه محتوا و کتاب این دانش‌آموزان با مدارس عادی یکسان است اما برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی اینگونه نیست.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان خاطرنشان کرد: در مدارس نیز باید از نظر فیزیکی ظرفیت لازم برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شده و مدارس از این نظر مناسب سازی شوند. تا مثلا امکان رفت و آمد یک دانش‌آموز نابینا یا دانش‌آموزی که مشکلات حرکتی دارد در مدرسه فراهم باشد. خوشبختانه در مدارس جدید این نکته رعایت می‌شود اما باید مدارس قدیمی را نیز از این نظر مناسب سازی کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار