رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات کشاورزی در این استان از سهم 1.8 درصدی البرز در تولید محصولات زراعی و باغی کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 21 January 2018

به گزارش تابناک : سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: استان البرز با وسعت ۵۲۸۴ کیلومتر مربع حدود ۰,۳۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اراضی قابل کشت استان را ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اراضی زیرکشت محصولات زراعی استان ۳۸۲۴۱ هکتارو اراضی باغی ۲۴۱۴۱ هکتار می باشد که سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی شامل: گندم ، جو ، کلزا ، ذرت علوفه ای ، یونجه و انواع سبزی و صیفی- و سالانه ۵۲۱ هزار تن انواع محصولات باغی از جمله هلو ، شلیل ، انواع آلو ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، گردو و محصولات گلخانه‌ای در این اراضی تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تولید حدود ۱,۸ درصد از محصولات زراعی و باغی کشور در استان به توانمندی ها و ویژگی‌های کشاورزی پرداخت و افزود: کسب اولین رتبه متوسط عملکرد محصول گندم، جو ، کلزا و دومین رتبه متوسط عملکرد پنبه از تلاش‌های کشاورزان خستگی ناپذیر در این منطقه است.

موسوی خاطرنشان‌کرد: سالانه حدود ۴۵۳ هزار تن انواع محصولات دامی شامل شیر ، گوشت قرمز ، مرغ، تخم مرغ ، ماهی و عسل برای تامین نیازهای مشتریان تهران و البرز تولید می‌شود که در مجموع تولیدات سالانه استان بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار تن است.

وی افزود: تولید بیش از ۹۰ هزار تن تخم مرغ (چهارمین تولید کننده تخم مرغ در کشور)، نهمین تولید کننده شیر خام کشور و استقرار بزرگترین واحدهای گاو شیری در استان، وجود پتانسیل ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار با ظرفیت ۶ سردخانه (۳۵ هزار تن در استان )، استقرار ۱۳۵ هکتار نهالستان با تولید بیش از ۱۴ میلیون نهال در سال ، وجود ۲۱۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و گیاهان زینتی، استقرار بیش از ۶۰ واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از دیگر ظرفیت ها در حوزه کشاورزی استان البرز است.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به تنوع شرایط اقلیمی، وجود اراضی مستعد کشاورزی و راه‌های ارتباطی مناسب زمینی و هوایی، استقرار مراکز علمی و آموزشی و تحقیقاتی ملی کشاورزی و دامپروری، بهره‌مندی از کشاورزان و بهره برداران با آگاهی فنی و تخصص بالا ، وجود تشکل های تخصصی ، فراهم بودن بستر آگرو توریسم ، وجود صادر کنندگان با سابقه و استقرار مزارع متعدد مرغ مادر از دیگر مزیت های استان البرز در زمینه کشاورزی است .

وی در پایان با اشاره به برنامه های سازمان جهاد استان افزود: توجه به برنامه های افزایش بهره وری خصوصا در حوزه آب کشاورزی ، توجه به اشتغال فراگیر و توسعه پایدار روستایی در بخش کشاورزی ، توسعه کشت گیاهان داروئی و گلخانه ای ، توسعه امر مکانیزاسیون ، توجه به تولید محصولات سالم با استفاده انواع مبارزات بیولوژیک و غیر شیمیایی توسعه باغات با انواع گونه های پر بازده و مقاوم به خشکی خصوصا اراضی شیبدار از جمله فعالیت‌های اجرایی، ترویجی و سیاست‌گذاری است‌‌که امیدواریم با همت مسئولان و کشاورزان عزیز تحقق یابد .

 

 

 

منبع : ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار