سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان مطرح کرد
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره واحد‌های آلاینده استان همدان، خاطرنشان کرد: تعداد واحد‌های آلاینده استان همدان نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و واحد‌های کاندیدای صنعت سبز رو به افزایش است به‌طوریکه در ۱۰ ماهه امسال ۷۷ پرونده به دادگاه معرفی شده که منجر به پلمب ۷ واحد آلاینده در استان شده است.
کد خبر: ۵۵۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 22 January 2018

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه آلودگی و گرم شدن هوا مهمترینو چالشی‌ترین موضوع محیط زیستی دنیا و ایران است، گفت: تعداد روز‌های ناسالم استان همدان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به‌گزارش ایسنا،سیدعادل عربی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شعار امسال هفته هوای پاک "قانون هوای پاک، قانون نفس" است، اظهار کرد: اجرای قانون هوای پاک تنها راهکار داشتن هوای پاک است البته در گذشته آئین‌نامه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را داشته‌ایم، اما به وجود آمدن موضوعات جدیدی مثل ریزگرد‌ها لزوم تدوین قانون هوای پاک را بیشتر کرده است.

۲ برنامه اصلی محیط زیست در سال آینده

وی با اشاره به اینکه به علت بارندگی‌های خوبی که در سال آبی ۹۵-۹۴ رخ داد شاهد هوای سالم‌تری در استان بودیم، تصریح کرد: هوای استان همدان در مقایسه با سال ۹۵ از نظر تعداد روز‌های آلوده در شاخص‌های مختلف به مراتب بهتر بوده و تعداد روز‌های خطرناک هوای استان به یک نهم رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان در دستور کار سال ۹۷ محیط زیست قرار گرفته است، افزود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و طرح جامع مدیریت پسماند استان ۲ موضوع اصلی اداره‌کل محیط زیست در سال ۹۷ خواهد بود به طوریکه امیدواریم بحث ساماندهی کانون‌های مولد گردوغبار و برنامه راهبردی مدیریت پسماند استان به نتیجه نهایی برسد.

عربی با بیان اینکه در قانون هوای پاک موضوعاتی همچون پسماند و تالاب‌ها نیز دیده شده است، اظهار کرد: تمامی مواد آئین‌نامه قبلی در قانون هوای پاک به روز شده و مشارکت دستگاه‌ها در این قانون افزایش یافته به طوریکه ۱۷ دستگاه به صورت مستقیم در اجرای این قانون مسئولیت دارند.

کاهش واحد‌های آلاینده هوا در همدان

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره واحد‌های آلاینده استان همدان، خاطرنشان کرد: تعداد واحد‌های آلاینده استان همدان نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و واحد‌های کاندیدای صنعت سبز رو به افزایش است به‌طوریکه در ۱۰ ماهه امسال ۷۷ پرونده به دادگاه معرفی شده که منجر به پلمب ۷ واحد آلاینده در استان شده است.

وی با اشاره به صدور ۲۲۷ مورد اخطاریه به واحد‌های تولیدی آلاینده استان، ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۳ واحد رأی محکومیت از دادگاه گرفته و رأی ۱۹ واحد دیگر نیز به تازگی صادر شده است.

عربی بیان کرد: بیشترین واحد‌های آلاینده در شهرستان ملایر و بعد از آن در همدان وجود دارد که به این واحد‌ها مهلتی برای رفع آلایندگی داده شده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه ۵ دستگاه پایش هوا در ایستگاه‌های ثابت استان موجود است، خاطرنشان کرد: ۵ دستگاه پایش هوا در ایستگاه‌های ملایر، نهاوند، اسدآباد و کبودراهنگ مستقرند.

برخی اشخاص و ارگان‌ها برنامه‌های غیرکارشناسی برای الوند دارند

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ورود محیط زیست برای حفظ کمربند سبز همدان و جلوگیری از ویلاسازی در دامنه‌های الوند، یادآور شد: موضوعاتی از قبیل: فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی موضوعات زیست محیطی است، اما حفاظت از این مناطق بر عهده منابع طبیعی بوده و مردم و سمن‌ها باید کمک کنند تا دامنه‌های الوند به عنوان یک منبع تصفیه هوای همدان تخریب نشود چرا کهدر حال حاضر برخی اشخاص و ارگان‌ها برنامه‌های غیرکارشناسی، از جمله ساخت هتل برای الوند دارند.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد الوند دست‌کاری شود، تصریح کرد: برنامه داریم قله الوند و چند قله معروف دیگر استان و رودخانه گاماسیاب را به عنوان مناطق حفاظت‌‎شده اعلام و معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با ثبت ذخیرگاه جنگلی گیان و غارسرابی به عنوان مناطق حفاظت‌شده موافقت شده است، اذعان کرد: سرانه فضای سبز شهری در استان همدان به ۵ مترمربع هم نمی‌رسد که در این راستا پیش‌بینی شده وزارت راه و شهرسازی در تهیه برنامه‌های طرح جامع و تفضیلی کشور سرانه فضای سبز را درنظر بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین جهادکشاورزی موظف شده نسبت به کنترل مناطقی که دچار بیابان‌زایی شده‌اند با کشت گیاهان مناسب و وزارت راه و شهرسازی نسبت به ایجاد کمربند سبز در حاشیه راه‌های کشور اقدام کند که در این راستا وزارت نیرو مکلف است آب کمربند سبزشهر‌ها را از پساب شهری تأمین کند.

میش‌مرغ در همدان منقرض شده است

عربی از انقراض میش‌مرغ در همدان خبر داد و درباره چرایی تخریب زیستگاه این پرنده به خبرنگار ایسنا گفت: میش‌مرغ بومی دشت اسدآباد بوده که در دهه ۶۰ این دشت ماندابی داشته و بهترین زیستگاه برای این پرنده بود، اما به مرور زمان این دشت خشک شده و با ایجاد شهرک صنعتی و حفر چاه‌های کشاورزی آرامش این پرنده به هم خورده و امروز شاهد انقراض این گونه در استان هستیم.

وی با بیان اینکه آثاری از حضور این پرنده در اسدآباد کشف شده، اما دوام نداشته و از همدان رفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم شلوغی موجود در منطقه این پرنده غیرقابل بازگشت است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه تا کنون هوای همدان بر اثر آلودگی باگاز‌ها آلوده نبوده است، گفت: آلودگی هوای همدان بر اثر ریزگرد‌ها و گردوغبار است که منشأ داخلی در بروز این پدیده بی‌تأثیر نیست.

احتمال وجود کانون‌های گردوغبار در استان زیاد شده است

عربی با بیان اینکه احتمال وجود کانون‌های گردوغبار در استان زیاد شده است، اظهار کرد: ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای شناسایی کانون‌های ریزگرد در استان به محیط زیست تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: دشت قهاوند، دشت ملایر در حوزه آورزمان و قسمتی از دشت کبودراهنگ منشأ اصلی و کانون بزرگ تولید گردوغبار استان به حساب می‌آیند و در حال حاضر که تالاب آق‌گل خشک شده در صورتی‌که نیاز آبی آن تأمین نشود می‌تواند به عنوان منشأ ریزگرد‌ها به شمار رود.

آبی برای ورود به تالاب آق‌گل وجود ندارد

وی درباره وضعیت تالاب‌های استان همدان نیز گفت: تمامی تالاب‌های طبیعی استان همدان خشک هستند که البته خشکی آن‌ها در این فصل طبیعی است.

عربی با اشاره به اینکه منبع تأمین آب تالاب آق‌گل از ارتفاعات استان مرکزی نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: ۲ سال به علت بارندگی خوب زمستانه و فراوانی آب این تالاب احیاء شد، اما مشکل اصلی این تالاب این است که آبی وجود ندارد که بخواهد وارد تالاب شود و تا زمانی‌که مدیریت بهینه آب در کشور انجام نشود امیدی نداریم که تالاب آق‌گل احیا شود.

دپوی روزانه ۶۰ تن پسماند سفال و سرامیک درحاشیه رودخانه قره‌چای

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه روزانه ۶۰ تن پسماند سفال و سرامیک از واحد‌های درون شهر لالجین تولید می‌شود، تصریح کرد: این پسماند‌ها در محل سایت نخاله‌های ساختمانی که غیرمجاز بوده دپو می‌شوند و قسمت عمده این پسماند‌های تولیدی مربوط به شهرک سفال و سرامیک لالجین است البته پسماند‌های شهرک سفال به محل جدیدی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: قسمت زیادی از پسماند‌های گچی به سیمان هگمتان و اکباتان منتقل می‌شود، اما پسماند‌های شهری همچنان در اطراف حاشیه رودخانه قره‌چای دپو می‌شوند که شهرداری لالجین مکلف شده زمینی مناسب برای دفن این پسماند‌ها تهیه و درنظر بگیرد.

عربی با تأکید بر اینکه پیشرفت در زمینه مدیریت پسماند‌های واحد‌های سفال درون شهری صفر است، یادآور شد: زباله و نخاله به عنوان آلاینده خاک محسوب می‌شوند و خاک محل دپوی پسماند با استاندارد‌های خاک منطقه تطابق ندارد و از طرفی بافت خاک بهم خورده و آلودگی سیما و منظر شهری را به دنبال دارد که این موضوع همچنان در دستور کار است و شهرداری مکلف است این موضوع را هر چه سریع‌تر به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه وظیفه محیط زیست در هفته هوای پاک تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت دستگاه‌های دیگر است، افزود: چاره‌ای نداریم که محیط زیست را به سطح جامعه بکشانیم و روحیه مطالبه‌گری را در بین آحاد جامعه ایجاد کنیم.

تولید روزانه ۵۷۳ کیلوگرم پسماند پزشکی خطرناک در مطب‌ها و مراکز خصوصی

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه مشکل اصلی پسماند‌های پزشکی در مراکز و مطب‌های خصوصی است، گفت: ۹۲۸ مطب، آزمایشگاه و کلینیک خصوصی در استان همدان وجود دارد که روزانه ۵۷۳ کیلوگرم پسماند پزشکی خطرناک تولید می‌کنند که تا هفته گذشته برنامه‌ای برای آن‌ها نداشتیم.

عربی بیان کرد: این پسماند‌ها با زباله‌های عادی مخلوط شده و بدون بی‌خطرسازی با زباله‌های شهری دفن می‌شدند که بسیار خطرساز بود که مقرر شد ۵۲۸ مرکزی که در شهر همدان فعالیت دارند پسماند‌های خود را به صورت بسته‌بندی شده و مطابق اصول در ساعات و خودرو‌های مخصوصی به محل دفن زباله منتق شوند.

وی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد پسماند‌های بیمارستان‌های دولتی بی‌خطرسازی شده و بعد به محل مجاز دفن زباله منتقل می‌شوند و ا. نظر پسماند‌های بیمارستانی مشکلی وجود ندارد.

عربی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان همدان باید نسبت به معرفی سرمایه‌گذار برای ایجاد سایت دفن زباله‌های پزشکی و بیمارستانی اقدام کند، تأکید کرد: مقرر شده تا پایان سال دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به معرفی سرمایه‌گذار اقدام کند در غیر این‌صورت شهرداری همدان نسبت به خرید دستگاه بی‌خطرساز در سایت دفن زباله اقدام خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار