با کاهش ذخایر سدها
میزان بارندگی های استان در سال آبی امسال در دشت حدود 250 تا 320 میلی متر، کوهپایه 250 تا 300 میلی متر و در ارتفاعات حدود 300 تا 800 میلی متر گزارش شده است.
کد خبر: ۵۵۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 23 January 2018

به گزارش تابناک البرز،به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، اکنون 54 درصد از سد کرج و 59 درصد سد طالقان پر شده که نسبت به سال گذشته 5 و 3 درصد کاهش داشته است. 55 میلیون مترمکعب از ظرفیت سدها به البرز تعلق دارد که 20 میلیون متر مکعب از سد کرج و 35 میلیون متر مکعب از سد طالقان است.


بهزاد پارسا در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان البرز که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد، افزود: میزان بارندگی های استان در سال آبی امسال در دشت حدود 250 تا 320 میلی متر، کوهپایه 250 تا 300 میلی متر و در ارتفاعات حدود 300 تا 800 میلی متر گزارش شده است.


وی با بیان اینکه 70 درصد منابع آب شهروندان از منابع زیرزمینی تامین می شود ادامه داد: کل ظرفیت آب استان هزار و 262 میلیون متر مکعب آب های سطحی، 755 میلیون متر مکعب زیرزمینی است که از 16 هزار و 771 چاه، 157 قنات و هزار و 760 چشمه تامین می شود.


پارسا گفت: از کل منابع آب استان حدود 34 درصد به خارج از البرز و عمدتا تهران منتقل می شود و تامین آب استان از طریق زیرزمینی در حدود 823 میلیون متر مکعب و 376 متر مکعب آب های سطحی صورت می گیرد.


مدیرعامل آب منطقه ای البرز با اشاره به اینکه در دشت کرج با 20 متر افت سطح آب های زیرزمینی مواجه هستیم، افزود: با روند کنونی سالانه 68 میلیون متر مکعب بیلان منفی برداشت از منابع آب های زیرزمینی البرز داریم.


وی اضافه کرد: تا سال 1420 حدود 6 میلیون و 500 هزار جمعیت برای البرز پیش بینی شده که با این روند تا پایان برنامه ششم توسعه 45 میلیون متر مکعب کمبود تامین آب برای استان وجود خواهد داشت.


پارسا افزود: حدود 700 میلیون متر مکعب از منابع ابی استان به استان های تهران و قزوین انتقال داده می شود که این امر عدم تغذیه دشت ها ی استان توسط روان آب ها را به همراه دارد.


مدیرعامل آب منطقه ای البرز خاطرنشان کرد: 40 سال گذشته سرانه آبی برای هر نفر 7 هزار متر مکعب بود، اما این امر اکنون به کمتر از هزار و 800 متر مکعب رسیده و سرانه آبی برای هر نفر در البرز 510 متر مکعب است که این امر تنش آبی مزمن محسوب می شود.


وی با اشاره به وضعیت تونل انتقال آب کرج به تهران، گفت: طبق تصمیم نهایی باید وضعیت رودخانه کرج در این خصوص مورد مطالعه قرار گیرد تا اگر بنا است حق آبه بیشتری مطالبه شود، بر این اساس باشد.

 

بر اساس این گزارش معاون امور عمرانی استاندار البرز نیز گفت که در نامه ای با امضای استاندار البرز به وزارت نیرو درخواست تخصیص هزار میلیون متر مکعب از سدها و هزار میلیون متر مکعب پساب به البرز مطرح شده است.


خسرو ارتقایی در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه از مجموع سدهای استان حدود 320 میلیون متر مکعب به تهران و 55 میلیون متر مکعب البرز برداشت آب دارد، افزود: از سد طالقان 150 میلیون متر مکعب به تامین آب شرب اختصاص دارد که از این میزان 35 میلیون متر مکعب به البرز و 115 میلیون متر مکعب به استان تهران تعلق می گیرد.


ارتقایی با تاکید بر لزوم افزایش سهمیه استان از منابع آب های سطحی، گفت: در آینده نزدیک با کمبود شدید آب مواجه خواهیم شد بنابراین ضرورت دارد چاه های آبیاری فضای سبز که برای شرب مناسب هستند، به این امر اختصاص داده شود.


وی افزود: باید شرایطی در استان فراهم شود که پساب تصفیه شده جایگزین آبیاری فضای سبز و استفاده در صنایع شود.


غلامرضا رضایی فرد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز نیز در این نشست با اشاره به اینکه ضرورت دارد طی برنامه ریزی کوتاه مدت درصدد مدیریت بحران کمبود آب در ماه های آینده باشیم، افزود: اکنون 9 شهر استان البرز دارای تنش آبی است که می توان با اقدامات برنامه ریزی شده این امر به 3 شهر کاهش داد.


وی ادامه داد: تا سال 1420 با 45 میلیون متر مکعب کسری آب خواهیم داشت در 17 خرداد سال 94 در شورای عالی آب اعلام کردند، شرکت آب و فاضلاب می تواند کسری آب خود از سد کرج را از سد طالقان بر داشت کند.
رضایی فر گفت: سالانه 30 هزار انشعاب جدید در سطح استان البرز فروخته می شود که کسری های فراوانی را به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار