واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی از مرزهای غربی
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت که واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی از مرزهای غربی تهدیدی جدی برای صنعت باغداری کشور به شمار می رود.
کد خبر: ۵۵۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 23 January 2018

به گزارش تابناک البرز، عبدالرضا کاوند با اشاره به اینکه اکنون در ایام جابجایی نهال و نهال کاری در کشور هستیم، افزود: همیشه در این ایام حجم بالایی از نهال محصولات مختلف از جمله دانه دار، هسته دار، خشکبارها، ریز میوه ها و... در کشور جابجا می شود.


وی اظهار داشت: ظرفیت های خوبی به لحاظ تولید نهال در داخل کشور داریم و نهالستان های مجوزدار
تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهال ها دراستان ها فعالیت می کنند و این توان را دارند که همه ی نیاز کشور را به نهال استاندارد تامین کنند و از این نظر جای نگرانی نیست.


کاوند گفت: براساس گزارش های دریافتی برخی افراد فرصت طلب به ارزش بالای بعضی از گونه های گیاهی در کشور پی برده اند و در استان های مرزی به خصوص غرب کشور مواد گیاهی از جمله نهال به شکل غیرمجاز و از مبادی غیررسمی وارد می کنند که می تواند مخاطراتی را برای صنعت باغبانی داشته باشد.


وی افزود: به طور خاص نهال گردوی پیوندی در بازار از ارزش بالایی برخوردار است به همین جهت بعضی از افراد می توانند این شرایط را خوب تشخیص دهند و از کشورهای همجوار به خصوص از کشور ترکیه یا عراق اقدام به واردات گردوی پیوندی می کنند.


وی با بیان اینکه این نهال ها در همین کشورها تولید یا در کشور یونان تولید و از طریق ترکیه و عراق وارد ایران می شود، اظهار داشت: افراد فرصت طلب نهال های به ظاهر پیوندی را پایین تر از قیمت داخل عرضه می کنند و از این جهت جای نگرانی وجود دارد.


وی ادامه داد: واردات این نهال ها می تواند آلودگی ها ی قرنطینه ای را به کشور ما منتقل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار