یزد، جزءهفت استان اول کشور در بروز مرگ‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی
مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد، گفت: استان یزد جزءهفت استان اول کشور در بروز مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی است.
کد خبر: ۵۵۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 29 January 2018

به گزارش تابناک یزد، محمدرضا صادقیان در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به بیماری مزمن تنفسی یا بیماری انسداد ریه که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در جوامع امروزی است، گفت: این بیماری هزینه‌های اقتصادی اجتماعی زیادی به بیمار، جامعه، نظام سلامت و خانواده‌ها وارد می‌کند.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و بیش از سه میلیون نفر سالانه جان خود را از دست می‌دهند و طی یک تا دو دهه آینده در دنیا، سومین علت مرگ، ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی است.

مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد مهم‌ترین عامل خطر این بیماری را مصرف دخانیات دانست و اظهار کرد: تماس‌های شغلی مانند کسانی که در معادن کار می‌کنند، آلودگی هوا در شهرها و آلودگی هوا در منزل هم می‌تواند ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی را افزایش دهد.

صادقیان با اشاره به اینکه 80 درصد موارد بیماری‌های مزمن تنفسی ناشی از مصرف دخانیات (شامل قلیان، سیگار و پیپ) است تصریح کرد:  یکی از مهم‌ترین علل این بیماری تماس غیرفعال با دود سیگار و قلیان است که به آن دود دست‌دوم گفته می‌شود؛ یعنی افرادی که با فرد قلیانی و یا سیگاری زندگی می‌کنند و دود و بوی مواد سمی ناشی از استعمال قلیان و سیگار سایرین را استنشاق و تنفس می‌کنند. این افراد در معرض خطر ویژه هستند و به لحاظ آگاهی نداشتن، خانواده‌ها فرزندان خود را به سمتی می‌برند که در سن‌های بالا وقتی می‌خواهند نفس بکشند باید یک دستگاه اکسیژن کنار آن‌ها باشد.

این مسئول اضافه کرد: دودی که اطراف افراد قلیانی در پارک‌هاست آلایندگی این دود حدود 50 هزار برابر آلوده‌ترین شهرهای دنیا است. قرار گرفتن در معرض دود قلیان و سیگار در فضاهای عمومی بخصوص پارک‌ها علاوه بر ترویج مصرف دخانیات و قلیان بخصوص برای کودکان و نوجوانان شانس بسیاری از بیماری‌های خطرناک را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد که بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان‌های خون و لنفوم، سینوزیت و عفونت‌های مکرر گوش میانی فقط بخشی از این مشکلات است.

وی ادامه داد: پس اگر قرار باشد در پارک‌ها نظارتی نباشد و مردم در معرض انواع آلودگی و سموم قرار بگیرند همان بهتر که در منزل‌های خود بمانند ضمن اینکه بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات در اماکن عمومی متصدیان آن اماکن باید این قانون را اجرا کنند. در این مورد لازم است مردم نیز نسبت به خطرات سلامت برای فرزندانشان و خودشان حساس باشند و ضمن آگاهی به حقوق شهروندی خود اجازه ندهند سایرین در افراد فرزندانشان قلیان بکشند و سیگار دود کنند و متأسفانه بررسی‌های علمی نیز نشان داده است.

مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد بابیان اینکه از 10 سال گذشته مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی در استان یزد یک‌روند افزایشی داشته است، بیان کرد: از سال 85 تا سال 89، 3/3 تا 3/4 مرگ‌های استان یزد به علت مرگ‌های مزمن تنفسی بوده است و در سال 90 این عدد به 3/9 درصد رسیده است.

صادقیان با اشاره به اینکه استان یزد جزء یکی از هفت استان اول کشور است که مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی در آن افزایش داشته است اضافه کرد: حدود 3/5 درصد مرگ‌های استان یزد ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی است و در استان یزد سالی 180 نفر به علت این نوع بیماری فوت کرده‌اند.

 این مسئول بابیان اینکه 28 درصد مردان و دو درصد بانوان یزدی دخانیات مصرف می‌کنند و به این معنا که 30 درصد جمعیت استان یزد با دست خودشان بدترین آلودگی‌ها را در ریه خودشان وارد می‌کنند، اظهار داشت: مصرف قلیان در بانوان یزدی حدود چهار برابر افزایش داشته است.

وی در رابطه با علائم بیماری‌های مزمن تنفسی گفت: در مراحل ابتدایی علائم واضحی ندارد و ممکن است عملکرد ریه آن‌ها یک افت قابل‌توجه داشته باشد؛ اما فرد متوجه نمی‌شود که چرا به‌خوبی نمی‌تواند نفس بکشد، به‌تدریج تنگی نفس و سرفه مزمن بخصوص تشدید آن در فصل سرما  و همراه خلط می‌شود و ریه‌ها به‌تدریج تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اکسیژن در دسترس بافت‌های بدن کاهش می‌یابد و اکثر اعضای بدن را دچار مشکل می‌کند.

مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد بهترین راه پیشگیری از این بیماری را مصرف نکردن دخانیات دانست و یادآور شد: این بیماران در بزرگ‌سالی دچار سوءتغذیه می‌شوند و چون از عضلات تنفسی کمک می‌گیرند و با زجر تنفس می‌کنند، باعث مصرف انرژی بیشتری می‌شود.

صادقیان در پایان بابیان اینکه این بیماران نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا و پنومواکس دارند، خاطرنشان کرد: با برنامه‌های ورزشی و درمان‌های دارویی می‌توان به بهبود وضعیت این بیماران کمک نمود اما تنها راه چاره عدم مصرف دخانیات و عدم مواجهه با دود دست‌دوم و سایر آلاینده‌هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار