کد خبر: ۵۶۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 03 February 2018

 به گزارش سایت تشریفات، اغلب ما در نزدیکان خود، کسانی را می شناسیم که تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند. برای این عدم تمایل نیز دلایل متعددی ذکر می کنند. دلایلی که میتوانند، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و روان شناختی باشند. مشکلات بیکاری، فقر، عدم مسولیت پذیری، گسترش روابط ناسالم، اعتقاد به برتری جنسیتی و غیره، بخشی از این دلایل عنوان می شوند.

 

در جامعه ای که در حال رشد است و نیاز مبرمی به جوان شدن دارند، معضل ازدواج گریزی جوانان باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

در شرایطی که اغلب جوانان تحصیل کرده، از مشاغل مرتبط با رشته ی تحصیلی شان برکنار هستند و بسیاری از آنها در مشاغل کاذب به فعالیت می پردازند و عده ی کثیری با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند؛ بررسی مشکلات اقتصادی و تلاش در صدد رفع این موانع باید در اولویت قرار بگیرد.

 

ازدواج = مادیات

 

دیدگاه بسیاری از جوانان تحصیل کرده ی جامعه نسبت به مقوله ی ازدواج، یک دیدگاه اقتصادی صرف است. آنها کمال گرایی در امر ازدواج را بیشتر در جنبه های مادی تعریف می کنند و بیش از اینکه در جنبه های انسانی، فرهنگی و عاطفی به دنبال کمال گرایی باشند، به دنبال محقق شدن رویاهای مادی شان هستند.

 

دختران جوان، کمتر حاضر به ازدواج با قشر دانشجو و کم بضاعت جامعه بوده و در مقابل پسران جوان نیز ترجیح می دهند، با خانواده های وصلت کنند که در سایه ی آن، از نظر جنبه های اقتصادی تامین شوند.

 

ازدواج = ترس های مادی

 

ازدواج آغاز یک سلسله مخارج در هم تنیده است که از اغلب آنها گریزی وجود ندارد. مخارج خرید عقد و عروسی، مهریه، شیربها، خدمات مجالس، تشریفات عروسی، خانه و ....

برای جوانانی که تازه وارد بازار کار شده اند و از طرف خانواده حمایت مالی نمی شوند؛ تامین تمام این مخارج در حد مطلوب دشوار و حتی دور از ذهن می نماید.

 

تغییر سبک زندگی

 

سبک زندگی جوانان، در دهه های اخیر، تغییر فاحشی نسبت به سبک زندگی چند نسل قبل داشته است. به همین دلیل اغلب جوانان حاضر نیستند، با حداقل ها در هیچ مقوله ای کنار بیایند و همین امر باعث می شود توقع ها بالا رفته و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی و تامین خواسته های طرف مقابل، عدم تمکن مالی برای تامین جهیزیه از نمونه های پررنگ در زمینه ی مشکلات اقتصادی است.

 

راهکارهای بی سرانجام

 

در طول سال های متمادی، از سوی دولت و نهادهای ذی ربط، جلسات و کارگروه های بسیاری برای تسهیل در امر ازدواج و برطرف کردن موانع اقتصادی، تشکیل می شود. بحث هایی که نه تنها گره ای از مشکلات اقتصادی را نمی گشاید، بلکه بیشتر باعث سردرگم شدن جوانان و بلاتکلیفی آنها می شود.

 

وام های ازدواج ده میلیون تومانی در مقابل کوه هزینه ها راه به جایی نمی برد، مشکلات بیکاری و کمبود سرمایه ی کار نیز همچنان به قوت خود باقی است. تعداد بسیار زیادی از جوانان، با داشتن تخصص های لازم و مهارت های مفید نمی توانند جذب بازار کار شوند؛ در نتیجه فکرکردن به ازدواج هم، فکری اشتباه به نظر می رسد.

 

ازدواج آسان

 

در سالهای گذشته، تبلیغات بسیاری برای ترویج ازدواج در بین جوانان صورت گرفته است. تبلیغاتی که دانشجوها را هدف اصلی خود قرار داده و با ترویج ازدواج آسان سعی بر این داشته که سنت حسنه ی ازدواج را هر چه بیشتر و بهتر رواج دهد.اما علی رغم تمام تبلیغات ما در سال های گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش میزان تجرد قطعی در کشور بوده ایم.

آ

 

دلیل ارزانی ازدواج آسان

 

کانون هایی که از سوی وزارت ورزش و جوانان تحت عنوان کانون برگزاری ازدواج آسان به فعالیت می پردازند؛ تمام خدمات عقد تا عروسی را به طور کامل ارائه می دهند. اما تنها تفاوت این کانون ها با سایر مراکز تشریفات در این است که خدمات این کانون ها، در ساده ترین شکل ممکن ارائه می شود.

 

این کانون ها با برخی از تالارهای عروسی، آتلیه ها، مزون ها، سالن های زیبایی و مراکز فروش لوازم خانگی قرارداد بسته اند. به همین دلیل اگر زوج های جوان از طریق این کانون ها برای برگزاری مراسم اقدام کنند؛ مشمول تخفیفات ویژه ای خواهند شد.

 

از سوی دیگر خدمات این مراکز کاملا ساده و به دور از تشریفات مرسوم است. اتاق عقد و سالن ساده و به دور از تشریفات، منوی غذایی شامل تنها یک نوع غذا، آتلیه و عکاسی بدون آلبوم دیجیتال، لباس های عروس خریداری شده و آماده ی ارائه به متقاضیان، و سالن های آرایشی که با کانون طرف قرارداد هستند و هزینه های کمتری از زوج جوان درخواست می کنند.

 

جهیزیه هایی که از طریق این کانون ها ارائه می شود؛ تنها شامل اقلام ضروری زندگی آبرومند است و از هیچ گونه بریز و بپاش اضافی در آن خبری نیست.

 

تالارهای طرح ازدواج اسان

 

تالارهایی که برای این طرح در نظر گرفته شده اند ظرفیت محدودی دارند. البته اگر میخواهید مهمان های بیشتری دعوت کنید می توانید با صرف هزینه ای بیشتر این تصمیم را عملی کنید. غذایی که در این تالارها سرو می شود تنوع کمتری دارد تا هزینه ی کمتری را شامل شود.

 

تالارهایی که در این طرح عضو هستند، این خدمات را ارائه می کنند: کارت دعوت عروسی، لباس عروس، ماشین عروس، آرایشگاه عروس و داماد، میوه و شیرینی، آتلیه و شام عروسی. در صورت تمایل می تواند آیتم های دلخواه تان را انتخاب کنید و از برخی آیتم ها صرف نظر کنید. و یا مورد دیگری را به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

 

سخن آخر:

 

البته باید گفت، دوری از تشریفات و بریز و بپاش های اضافی، تنها مخصوص زوج های کم بضاعت یا کم درآمد جامعه نیست. این کار ترویج یک نوع سبک زندگی ایرانی اسلامی است که بسیاری از خانواده های متمول هم از آن استقبال کرده اند. اغلب زوج هایی که از این کانون ها خدمات گرفته اند، از خدمات ارائه شده رضایت داشته اند و معتقد بودند که با توجه به هزینه ای که کرده ایم، خدمات قابل توجهی به ما ارائه داده شد. این طرح فعلا در شهر تهران اجرا شده است و امیدواریم با استقبال زوج های عزیز در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی شود.

 

منبع: سایت تشریفات Tashrifat.org

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار