مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،آیین اختتامیه دهمین سوگواره ملی عکس "مهر محرم" با معرفی برترین ها با حضور مسوولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و سید جعفر موسوی دبیر کل عتبه حسینی برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 15 February 2018
به گزارش تابناک سمنان ،محمدرضا سوقندی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان شب چهارشنبه بیست و پنجم بهمن 96 در آیین اختتامیه سومین سوگواره بین المللی و دهمین سوگواره ملی عکس "مهر محرم" که با معرفی برترین ها با حضور مسوولانی از  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان سمنان و همچنین سید جعفر موسوی دبیر کل عتبه حسینی(تولیت حرم مطهر امام حسین(ع)) برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی احیای فرهنگ و ارزش های عاشورا است گفت: بین انقلاب اسلامی، عاشورا و فرهنگ عاشورا پیوندی ناگسستنی است که این پیوند با هنر آمیخته است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ هنری نیست که از فرهنگ عاشورا تاثیر نپذیرفته باشد افزود: نقش هنر در فرهنگ عاشورا نقشی ممتاز و ارزنده است که در راس آن هنر نمایش و تعزیه است که ایرانیان به اتکای خویش یک آیین را به یک آیین دینی و معنوی در فرهنگ عاشورا تبدیل کردند.
وی با بیان اینکه شهادت و ایثار اوج فرهنگ عاشورا است و مراد از فرهنگ عاشورا یک منظومه، مجموعه، مکتب و سبک است عنوان کرد:فرهنگ عاشورا فقط فرهنگ شهادت و ایثار نیست بلکه فرهنگ عاشورا یعنی فرهنگ استقلال، جوانمردی، آزادی، انسانیت، قدرت انتخاب، پارادایم غالب و الگویی برای همه ی عصرها و نسل هاست که امروزه در سبک زندگی اسلامی به یک فرهنگ غالب تبدیل شده است و بیش ترین سهم از آن هنر و هنرمندان است.
وی اظهار کرد:سوگواره محرم در دهمین سال خود به همت هنرمندان این مرز و بوم و مسوولانی که دل به فرهنگ عاشورا داده اند از لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کرده است.
لزوم تغییر رویکرد سوگواره ملی عکس
وی با عنوان اینکه رویکرد این برنامه باید به سمت نهاد های مردمی حرکت کند خاطر نشان کرد:امروزه پیام های هنری و عاشورایی فراتر از روش ها و سبک های سنتی،همتی بلند می طلبد.
سوقندی در ادامه گفت:امروز در عصر ارتباطات و عصر رسانه، ما بیش از پیش به پیام های عاشورا ، استقلال، آزادی و دفاع از حرمت و غیرت و ناموس بشریت نیازمندیم.
وی بیان کرد:امیدواریم که در سال های آینده هنرمندان ما رویکردی را انتخاب کنند که شاهد تولید فیلم های بلند، مستندات و گسترش آیین های عاشورایی در این بستر باشیم.

لزوم تغییر در برگزاری این سوگواره
سید مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آنچه که در فضای مجازی به آن نیاز داریم چیزی فراتر از این است که امروز شاهد آن هستیم گفت:روشی که امروز برای برگزاری این سوگواره انتخاب کردیم ادامه روش های سنتی ما است.
وی با اشاره به اینکه در بخش رسانه های دیجیتال داوری مردمی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است افزود: فضای مجازی استمرار دارد و فضایی برای برگزاری یک مقطع نیست و به هر حال نمایشگاه ها و رویدادهای مختلفی برای گردآوری آثار مختلف در زمینه های مختلف وجود دارد .
استفاده از ظرفیت فضای مجازی و مردم
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آنچه که از دیدگاه و عقیده  من باید اتفاق بیفتد،در فضای مجازی قرارگرفتن و اهمیت دادن بیشتر به مردم است.

موسویان با عنوان اینکه بسیاری از مراسم ها را در دهه اول محرم و با همت مردمی شاهد برگزاری آن هستیم خاطر نشان کرد: یک حرکت در فضای مجازی یه صورت مستمر و با مخاطبینی که دلداده باشند، مشارکت کنند و بسیاری از هزینه ها را تقبل کنند،همچنین با عشق و محبت به اهل بیت به میدان بیایند نکته ای است که هنوز با آن فاصله داریم.
وی با ابراز اینکه رویدادهایی مثل رویداد "مهر محرم" را باید مردمی کنیم اذعان کرد:اگر سازمان های دولتی پشت این رویدادها باشند باعث مقطعی دیده شدن این رویدادها می شود.همچنین سبک محرم باید به سمت رویدادهایی که در ایام محرم شاهد آن هستیم و خود مردم،محور آن هستند و با علایق خود این رویدادها را رقم می زنند برود.


مخاطب فعال جایگزین مخاطب منفعل
موسویان با بیان اینکه مخاطب منفعل به درد فضای مجازی نمی خورد گفت:فضای مجازی یک رویداد و سناریوی مستمر را می پذیرد و باید یک مخاطب فعال داشته باشد.
وی با اذعان اینکه، گذشته است عصری که مخاطب را منفعل می دیده گفت:نکته ای که امروز مطرح است بی واسطه بودن تولید کننده و مخاطب است و مخاطب صرفا از مرحله ی دیدار کننده گذشته و به یک مشارکت کننده تبدیل شده است.
ایشان  اظهار کرد:اگر شما توانستید یک مخاطب را به جمع کسانی که آثاری را برای شما تولید می کنند اضافه کنید به هر حال قدمی رو به جلو برداشته اید.


در این مراسم علاوه برتجلیل از برگزیدگان این سوگواره، از حمید خیرالدین فیلم ساز برجسته ایرانی نیز تجلیل شد.
برای سومین سوگواره بین المللی و دهمین سوگواره ملی "مهر محرم" قریب 10هزار اثر از ایران و سایر کشور های جهان ارسال شده است.
هشت هزار و 400 اثر ازاین تعداد اثرعکس است که دو هزار و 800 عکس آن توسط عکاسان 14کشور جهان در خصوص آیین های سوگواری محرم و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به این سوگواره رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار