پیست بین المللی دیزین، به عنوان پایتخت اسکی کشور و بزرگترین پیست ایران و خاورمیانه، جاذبه ای در دامنه های کوه البرز است که همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است گرچه هنوز از همه ظرفیت های آن استفاده نشده است.
کد خبر: ۵۶۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 17 February 2018
به گزارش تابناک : پیست دیزین واقع در فاصله 70 کیلومتری شمال کرج دارای 3 تله کابین، 2 تله سیژ، 7 تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی و مجهزترین پیست ایران نیز به شمار می رود.
ارتفاع این پیست بین 2 هزار و 650 تا 3 هزار و 600 متر و بهترین زمان اسکی روی برف در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است، در پیست بین المللی دیزین 2 هتل، 19 کلبه و 5 رستوران وجود دارد.
پیست بین المللی دیزین، هر ساله هنگامی که لباس سپید را به تن می کند، جاذبه ای منحصر به فرد برای علاقمندان به طبیعت و ورزش اسکی از نقاط مختلف کشور است.
آب و هوای بسیار مناسب زمستانی با تعداد روزهای آفتابی زیاد و آب و هوای دلپذیر تابستانی، امکانات فراوان، دسترسی مناسب، دیزین را به یک دهکده توریستی کم‌نظیر زمستانی و تابستانی در خاورمیانه تبدیل کرده است.
با شروع فصل سرما و ریزش برف، هر ساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین المللی بسیاری به میزبانی این پیست هستیم که نشان از ظرفیت های بالای پیست بین المللی دیزین در برگزاری مسابقات و جذب هر چه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی را دارد.
در روزهای اخیر، هتل دیزین به عنوان اولین هتل 4 ستاره این استان شناخته شد تا علاقمندان به ورزش اسکی بتوانند در کنار این ورزش مفرح، اقامتی بهتر را داشته باشند.
دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت سواری و باغ گل و گونه‌های نادر گیاهان کوهستانی از دیگر جاذبه های این پیست بین المللی است.
در فصل تابستان نیز، مسابقات اسکی روی چمن یکی دیگر از ورزش های مفرح و پرطرفداری است که در این پیست بین المللی انجام می شود که در تابستان گذشته، مسابقات اسکی روی چمن با شرکت اسکی بازانی در رده سنی پایه نوجوانان و جوانان 1 از استان های البرز، تهران، اردبیل و چهارمحال و بختیاری در دیزین انجام شد.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز  با اشاره به ظرفیت های پیست بین المللی دیزین گفت: این پیست به دلیل ظرفیت های زیادی که دارد، هر ساله مسابقات بزرگی در سطح بین المللی در آن انجام می شود.
امیر غفرانی افزود: پیست بین المللی دیزین یک جاذبه بی نظیر گردشگری است، که در صورت معرفی بیشتر آن به مردم می توان گردشگران بیشتری را جذب کرد.
وی اضافه کرد: مسابقات آسیایی بزرگسالان اسکی و مسابقات پاراآسیایی اسکی با حضور ورزشکارانی از کشورمان و کشورهای خارجی سال جاری در پیست بین المللی دیزین برگزار می شود.
رییس هیات اسکی البرز گفت: پیست بین المللی دیزین، به عنوان پایتخت اسکی کشور و بزرگترین پیست ایران و خاورمیانه یک برند جهانی است، با این وجود آنچنان که باید اراده ای برای معرفی هر چه بیشتر این پیست در استان دیده نمی شود.
علی عمران سولقانی افزود: انتظار ما از مسئولان این است که در معرفی هر چه بیشتر این موهبت الهی که مانند نگینی در استان قرار دارد تلاش بیشتری کنند.
مدیر پیست بین المللی دیزین نیز گفت: با بارش های چند روز گذشته، هم اکنون این پیست آمادگی بازگشایی دارد، همچنین پیش از این با توجه به کاهش نزولات جوی، تمهیداتی از سوی مدیرعامل و هیات مدیره شرکت بهره بردار پیست دیزین در خصوص نصب 2 دستگاه برف ساز در این پیست صورت گرفت.
عبدالرضا آژیر  افزود:. اقدامات لازم برای بهره برداری و استاندارد سازی دستگاه های پیست دیزین انجام شده و با بارش برف ، پیست بین المللی دیزین از هفته پیش به صورت آزمایشی بازگشایی شده است.
وی اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته، این مکان ورزشی تفر یحی به عنوان اولین پیست آسیا و ایران تائید فدراسیون جهانی اسکی، مجوز برگزاری مسابقات فوق سرعت را تا سال 2022 میلادی در یافت کرد.
آژیربا اشاره به بازدید نماینده فدراسیون جهانی از این پیست اظهار داشت: با تائید این فدراسیون، میزبانی پیست بین المللی دیزین برای کلیه رقابت های اسکی تائید شد.
وی اضافه کرد: از سوی شرکت بهره بردار پیست دیزین، اقدامات با هدف استاندارد سازی تجهیزات در این پیست طی ماه های گذشته انجام شده که پس از تائید فدراسیون جهانی ، گواهینامه های فنی از سوی فدراسیون برای این پیست صادر شد.
آژیر گفت: با تائید فدراسیون جهانی، پیست بین المللی دیزین به عنوان تنها پیست در آسیا معرفی شد که توانایی برگزاری تمامی رشته های ورزش اسکی شامل آلپاین، اسنوبرد و فری استایل را در یک مجموعه داراست.
رئیس هیات آلپاین البرز نیز گفت: با بازگشایی پیست ، مسابقات بین المللی اسکی در رشته مارپیچ بزرگ و سرعت بین المللی زیر نظر فدراسیون جهانی در دی ماه امسال در پیست دیزین برگزار شد.
صادق کلهر افزود: همچنین از 9 تا 12 بهمن ماه مسابقات پارارآسیایی در رشته آلپاین به میزبانی پیست دیزین انجام شد.
کلهر گفت: تمامی دستگاه های پیست دیزین از جمله بالابر، تله کابین و تله اسکی آماده بهره برداری هستند و و با بازگشایی پیست بین المللی دیزین مردم می توانند از آنها استفاده کنند.
مدیر عامل شرکت بهره بردار پیست دیزین  گفت: امسال ظرفیت دستگاههای بالابر و تله کابین پیست بین المللی دیزین برای حمل مسافر ،نسبت به سال های قبل 30 درصد افزایش دارد، همچنین با هدف استفاده هر چه بیشتر توریست و ورزشکاران از این پیست، 2 نقطه جدید در پیست ایجاد شده است.
حمید رضا تفته افزود: ظرفیت پیست بین المللی دیزین در 30 سال گذشته به دلیل مستهلک بودن و مسایل فنی به نصف رسیده بوده که امسال با تدابیری که از نظر فنی، استاندارد سازی و مدیریتی اندیشیده شده سعی کردیم تا ظرفیت این پیست را از نظر جذب توریست، مسافر و ورزشکار افزایش دهیم.
وی با اشاره به تعمیر،نگهداری و به روز رسانی دستگاههای پیست بین المللی دیزین خاطر نشان کرد: در تابستان گذشته بعد از 50 سال برای اولین بار عملیات استاندارد سازی دیزین آغاز و در 3 فاز تعریف شده که فاز اول استاندارد سازی نهایی شد.
تفته ادامه داد: اجرای فاز دوم و سوم بستگی به تصمیم دولت مبنی بر تخصیص اعتبار، ارائه مجوز و نوع قرارادهایی که با بخش خصوصی بسته می شود دارد، فاز اول این طرح انجام شده، دستگاههای بالابر و تله کابین مورد خطرناکی نداشته و ندارند و تمامی تلاش خود را داشته ایم تا مواردی را که سازمان استاندارد متذکر شده بود را برطرف نماییم.
 
 
 
 
 
منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار