دعوای لفظی ایران و آمریکا درباره برجام بالا گرفته است. ترامپ اواخر دی ماه برای سومین بار تعلیق تحریم های ایران را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد اما به کنگره و اتحادیه اروپا هشدار داد که می بایست توافق هسته ای با ایران را اصلاح کنند، در غیر این صورت ایالات متحده از آن خارج خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 18 February 2018

به گزارش تابناک : دونالد ترامپ از زمان رقابت های انتخاباتی دائماً عنوان کرده که بدنبال کنار گذاشتن و لغو برجام می باشد. ترامپ برجام را بدترین توافق آمریکا در طول تاریخ معرفی کرده و وعده داده بود به محض ورود به کاخ سفید برجام را پاره خواهد کرد. اما با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا عملاً در تحقق این هدف ناکام مانده و انواع و اقسام تاکتیک ها و ترفندها موثر واقع نشده است.

سیاست دولت ترامپ در قبال برجام در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون در 10 گزارش خود پایبندی و تعهد ایران را به مفاد برجام تائید کرده است. این موضوع موجب شده که علی رغم مخالفت شدید آمریکا با برجام، هزینه خروج از آن بسیار بالا باشد. لذا واشنگتن در تلاش است با کارشکنی هایی که در مسیر اجرای برجام انجام می دهد ایران را به زعم خود به خروج از برجام تحریک کند. اتفاقی که مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند هرگز به عنوان اولین طرف، اقدام به خروج از برجام نخواهند کرد.  

سیاست دیگر دولت ترامپ بر این امر بنا شده که با تهدید و باج خواهی شروط جدید خود را به توافق هسته ای در قالب تکمله ای به برجام و یا توافق های جدید به ایران تحمیل کند. 4 شرط ترامپ در این باره عبارتند از بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی، تضمین ایران به عدم نزدیک شدن به تسلیحات هسته ای، عدم انقضای مفاد برجام و کنترل برنامه موشکی ایران می باشد.

در مقابل ایران علناً مخالفت خود را با شروط جدید ترامپ و مذاکره مجدد درباره برجام عنوان کرده و گفته در هیچ زمانی تغییر توافق هسته ای را نخواهد پذیرفت و درباره دیگر مسائل غیر مرتبط با توافق هسته ای نیز مذاکره نخواهد کرد.

 اما در هفته های اخیر مقامات آمریکا تاکید داشته اند برجام زمانی باقی خواهد ماند که با مذاکره مجدد و توافق ثانویه تکمیل گردد. متهم نمودن ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و فعالیت های موشکی خارج از قطعنامه 2231 با این هدف طراحی شده است.

برجام برای اسرائیل فاجعه‌بار بود

دونالد ترامپ به تازگی در مصاحبه ‌ای با «اسرائیل‌هیوم»، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را برای رژیم صهیونیستی فاجعه ‌بار عنوان کرده است. رئیس جمهور آمریکا نحوه امضا و دستیابی به برجام را موضوعی باور نکردنی دانست و افزود: برجام برای بسیاری از طرف‌ها وحشتناک است، اما فکر می‌کنم به ویژه برای اسرائیل واقعا بد است.

هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز دیروز در دومین روز از کنفرانس امنیتی «مونیخ» بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی در خصوص برجام و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد.

مک مستر در سخنان خود گفت: «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید. علاوه بر روسیه و چین، کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان هم در صدر سرمایه‌گذاران در ایران هستند.»

وی به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس به علاوه آلمان) اشاره کرد و گفت: «حالا وقت آن رسیده تا به نقاط ضعف جدی در توافق هسته‌ای ایران بپردازیم و با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله توسعه قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور و همچنین حمایت‌هایش از اقدامات نایبان تروریست در منطقه مقابله کنیم.»

گفته های مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی است که بر اساس برجام مقامات آمریکایی حق اظهارنظر علیه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. در وقع بر اساس بند 29 طرف مقابل متعهد شده است که در تجارت و روابط اقتصادی ایران اخلال ایجاد نکند.

اگر آمریکا برجام را زیرپا بگذارد،پشیمان خواهد شد

در مقابل این سخنان، حسن روحانی عصر شنبه در جمع محققان و اندیشمندان موسسه ORF هندوستان گفت: برجام توافقی است که 7 کشور نسبت به آن تعهد کردند و بالاتر از امضاء 7 کشور، شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است. لذا دولت آمریکا در مساله برجام با ایران طرف نیست، بلکه با عهد و پیمان و آثار نقض آن در تاریخ و همچنین شورای امنیت سازمان ملل و افکار عمومی جهان، طرف است.

روحانی با بیان اینکه پس از امضای یک توافق و پیمان، دیگر جایی برای چانه‌زنی وجود ندارد، اظهار داشت: بعد از امضای پیمان، چانه‌زنی اقدامی مضحک و خنده‌دار است و آن فردی که در آمریکا روی کار آمده و در کار تجارت بوده است، ظاهراً تصور می‌کند که دنیای سیاست هم مانند تجارت است که می‌تواند هر زمان به چانه‌زنی بپردازد.

 روحانی تصریح کرد: اگر دولت آمریکا برجام را زیر پا بگذارد و آن را نقض کند، بی‌تردید پیشمان خواهد شد و مردم آمریکا نیز، صدای خود را بر سر ناقضان این پیمان بلند خواهند کرد.

 علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در مراسم راهپیمایی 22 بهمن در جمع خبرنگاران درباره تلاش آمریکا برای اصلاح برجام و تشکیل کارگروه اصلاح برجام با سه کشور اروپایی اظهار کرد: ایران نه برمبنای گزارش‌های خود بلکه بر مبنای گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال 9 بار تابعیت خود را نسبت به توافق اعلام کرده است. اگر کسی بخواهد خطی بر این سند اضافه کند و یا از آن کم کند و به نص آن اضافه کند، به طور قطع جمهوری اسلامی نخواهد پذیرفت.

صحبت های شمخانی واکنشی به «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا می باشد که دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفته بود با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با ماموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

ترامپ عملا برجام را از کار انداخته است

با توجه به مطالبات زیاده‌خواهانه ترامپ، جنگ لفظی بین مقامات دو کشور و وجود نشانه هایی مبنی بر همراهی دولت های اروپایی با کاخ سفید عملا می توان گفت آینده توافق هسته ای در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. دولت ترامپ به شدت در پی ارسال این سیگنال است که سرمایه گذاران و کشورهای اروپایی نباید به ایران نزدیک شوند. با این شرایط عملاً ایران تا زمانی که ترامپ بر مسند ریاست جمهوری است نمی تواند روی مزایای برجام حساب باز کند. فراتر آن که هر گونه عقب نشینی در مقابل رئیس جمهور تاجر صفت آمریکا می تواند زمینه مطرح شدن مطالبات و خواسته های بیشتر را فراهم نماید.

چند وقت پیش رابرت اینهورن، تحلیلگر موسسه بروکینگز در واشنگتن با اشاره به صحبت ها مقام های آمریکایی درباره توافق هسته ای گفته بود: «این اظهارات به فضای سرد (اشتیاق شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران) اضافه می‌کند و ایرانی‌ها آن را دوست ندارند».

صحبت های جدید مک مستر نیز که عملاً هشداری به تمامی دولت های اروپایی و آسیایی برای برقراری مبادلات اقتصادی و بانکی با ایران می باشد. با این وضعیت باید گفت ترامپ عملاً بدون اینکه برجام را از بین ببرد آن را از کار انداخته اما به همین نیز راضی نیست.

 

 

 

منبع : الف 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار