کارشناسان علوم تربیتی، مقطع ابتدایی را به خاطر تجربه نخست جامعه پذیری، شکل گیری شخصیت، تربیت و فراگیری مهم تر از سایر مقاطع تحصیلی می دانند، دورانی که اکنون بسیاری از دبستانی های البرز به واسطه تراکم بالای کلاس ها نمی توانند از آن بهره مناسب ببرند.
کد خبر: ۵۶۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 18 February 2018

به گزارش تابناک : البرز به واسطه مهاجرپذیری، بسیاری از زیرساخت هایش با جمعیت آن همخوانی ندارد، سبقت شمار ساکنان از امکانات و کندی طرح های اجرایی سبب شده تا این استان در تامین ملزومات اولیه اجتماعی و فرهنگی با حداقل ها بسازد. 
البرز را به لحاظ ساختار امکانات آموزشی محروم ترین استان کشور به شمار آورده اند هرچند که با پایتخت فاصله ای ندارد اما همین همسایگی پایتخت برای البرز دردسر شده است. 
این استان که به واسطه نزدیکی به پایتخت و برخی شرایط خاص مانند دسترسی به بازار کار در دهه های اخیر هدف جمعیت مهاجر از مناطق محروم قرار گرفته، اکنون با انباشت مطالبات مردم و محرومیت ها از جمله کمبود فضای آموزشی مواجه شده است . 
اگر از مشکلات عدیده مهاجرپذیری و فرصت ها بگذریم ، آنچه اکنون در استان البرز به عنوان یک شاخص رنگ باخته، فکر و ذهن مسئولان امور تربیتی و آموزشی را به خود مشغول کرده ، نسبت جمعیت دانش آموزی به کلاس های درس است. 
تراکم بالای کلاس های درس دبستان ها از مواردی است که به قول برخی ها، صدای آموزگاران در پس صحبت ها و شیطنت های کودکان گم می شود. 
آنچه دراین میان به عنوان حلقه مفقوده باید پیگیر آن بود، فرآیند یاددهی و یادگیری است ، مقوله ای که سودآموزی را به کمترین سطح خود تقلیل داده است و خانواده ها که بضاعت فرستادن فرزندان خود به مدارس خصوصی یا بهره گیری از کلاس های خصوصی ندارند، نمی توانند آینده تحصیلی درخشانی پیش روی فرزندان خود ببینند. 
مقطع ابتدایی به لحاظ رشد، تربیت و تکوین شخصیت کودکان دوره بسیار مهمی است زیرا این دوره را دوره اطاعت، تادیب، خلاقیت و بروز استعدادهای عمومی می نامند. 
در این دوره مهم آموزشی برنامه ارزشیابی توصیفی در دبستان ها در حال اجراست که خود الگوی جدیدی است که تلاش می کند زمینه ای را فراهم سازد تا دانش آموزان در کلاس درس با شادابی ، نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند. 
هدف این برنامه ارزشیابی خدمت به آموزش است به شرط آنکه کلاس های درس مطابق شاخص استاندارد بوده و معلمان به راحتی آموزه ها را انتقال دهند. 
تراکم بالای دانش آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی ‌البرز به گونه ای است که سبب نارضایتی معلمان و اولیای دانش آموزان حتی در مدارس غیردولتی این استان شده است. 
تراکم دانش آموزی در کلاس‌های درس دوره ابتدایی البرز در سال تحصیلی 97-96 نسبت به سال تحصیلی گذشته بیشتر شده که مسئولان امر علت آن ناشی از ناکافی بودن کلاس ها نسبت به آمار بالای دانش آموزان می دانند. 
شمار دانش‌آموزان در برخی از کلاس های درس به مرز 40 نفر رسیده و کیفیت آموزش را به پائین ترین سطح تقلیل داده است . 
این موضوع و دغدغه ها همواره در صحبت ها و گلایه های معلمان از مسئولان و خانواده ها مشهود است و حتی آموزگان برای کمک به ارتقای تحصیلی دانش آموزان به کمک های خانواده ها متوسل می شوند چرا که 
کثرت جمعیت کلاس ها به حدی است که بسیاری مواقع معلمان نمی توانند تکالیف دانش آموزان را به خوبی رصد کنند یا اینکه برنامه های درسی را با شیوه مناسب و در زمان ممکن پیش ببرند. 
سال ها از اجرای برنامه ارزشیابی کیفی - توصیفی در دوره ابتدایی مدارس کشور می گذرد در حالی که یکی از الزامات این برنامه در کلاس درس را رصد کردن وضعیت تحصیلی دانش آموزان در طول سال است و موفقیت این روش در گروه تعداد اندک دانش آموزان است. 
امروزه بیشتر آموزگاران دوره ابتدایی البرز نسبت به آمار دانش آموزان در کلاس های درس معترض هستند چون نمی توانند نظارت لازم را به دانش آموزان در کلاس های درس داشته باشند و این گله مندی را بارها در بازدید های مسئولان و کارشناسان مربوطه از مدارس و یا در دوره های ضمن خدمت بیان می کنند اما همواره با یک جواب که همان کمبود فضای آموزشی در استان مواجه هستیم را می شنوند. 
کارشناسان معتقدند آمار بالای دانش آموزان در کلاس های درس تاثیر مستقیم بر روند کیفیت آموزشی دارد زیرا معلم در کلاس زمان کافی برای اجرای برنامه های آموزشی و نظارت بر عملکرد دانش آموزان را ندارد. 
** تراکم بالای دانش آموزی و کمبود معلم 
مریم اسدی یک روان شناسان در استان البرز می گوید: تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس فقط محدود به دوره ابتدایی نیست بلکه در دوره متوسطه و شاخه نظری نیز شاهد کلاس‌‌های درس بالای 40 نفر در البرز هستیم اما در دوره ابتدایی به دلیل کمبود معلم شرایط نامناسب‌تر است. 
وی افزود:با اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی، آموزش و پرورش با کمبود معلم در این دوره مواجه شد و به دلیل عدم جذب نیروی جدید و بازنشستگی تعدادی ازنیروها در هر سال، کمبود معلم در این دوره به شدت احساس می‌شود. 
وی تدریس مدیر و معاونین مدارس ابتدایی و یا نماینده اولیای دانش آموزان در کلاس های درس دوره ابتدایی را که آموزگاران آنها بالای 20 سال خدمت می باشند و شامل تقلیل ساعت در طول هفته می شوند یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان در دوره ابتدایی ذکر کرد. 
وی یادآور شد: در طول هفته در بسیاری از مدارس ابتدایی یک روز به طور کامل معلم حضور ندارد و دانش آموزان در آن روز عملا آموزش ندارند و هر فردی که در کلاس درس حاضر می شود نقش مبصر کلاس را دارد که این موضوع مهم در کنار تراکم بالای دانش آموزی بر روند کیفیت آموزشی تاثیر گذار است. 
وی ادامه داد: در برخی از مدارس ابتدایی البرز ابتکار به خرج داده اند و 2 زنگ را به ورزش اختصاص داده و بقیه زنگ ها دانش آموزان در کلاس درس مشغول بازی کردن با یکدیگر با مبصری یکی از معاونان مدرسه و یا نماینده اولیا دانش آموزان هستند. 
** ناکافی بودن کلاس های درس 
حجت الله شاملو از مشاوران تحصیلی و خانواده فعال در استان البرز نیز گفت: در کلان شهر کرج نیز کمبود مدرسه یکی از عوامل تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس است. 
وی با اشاره به اینکه البرز فقیرترین استان کشور به لحاظ فضای آموزشی است ، یاد آور شد: البرز در حالی با مشکل کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع به‌ویژه در برخی مناطق شهر ی باعث افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و در نهایت کاهش کیفیت آموزش می‌شود. 
وی تصریح کرد: با اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی تراکم پایین کلاس‌های درس منجر می‌شود تا دانش آموزان ارتباط بهتری را با معلم خود بگیرند و روش تدریس فعال که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، محقق شود. 
وی اضافه کرد: طبق تحقیقاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، کلاس‌های کم جمعیت برای دانش‌آموزانی که از نظر فراگیری دروس در سطح پایین ‌تری قرار دارند، مناسب است و همچنین دانش‌آموزانی که در سال اول ابتدایی در کلاس کم جمعیت حضور دارند در پایه‌های بالاتر اگر در کلاس‌های عادی و پرجمعیت قرار بگیرند،‌نسبت به سایران موفقیت بیشتری کسب می‌کنند. 
وی ادامه داد: موفقیت تحصیلی در کلاس‌های درس با تراکم پایین بیشتر است البته نسبت دانش‌آموز به معلم در کشورهای مختلف یکسان نیست. استانداردهای برتر جهانی نسبت دانش‌آموز به معلم را در مقطع ابتدایی 22 نفر اعلام کرده است در حالی که در البرز میانگین بیش از 32 نفر است. 
وی تاکید کرد: ادغام کلاس‌های درس و تراکم بالای دانش‌آموزان را نمی‌توان به منزله صرفه جویی محسوب کرد چرا که تراکم بالا بر کیفیت آموزش تاثیرگذار است و دود این موضوع به چشم دانش‌آموزان می‌رود. 
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز به ایرنا در این زمینه گفت: یکی از عوامل اصلی تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس به خصوص در دوره ابتدایی را کمبود فضای آموزشی لازم بر حسب آمارافزایش سالانه دانش آموزی در البرز تشکیل می دهد. 
حسن مهرانی افزود: وضعیت زیرساخت سرانه های فضای آموزشی البرز با سایر استان ها قابل مقایسه نیست زیرا جمعیت دانش آموزی در این استان سالانه حدود 4 درصد رشد دارد اما کلاس درسی برای این جمعیت بالا بنا نمی شود. 
وی با اشاره به اینکه تا کنون به همت خیرین نیک اندیش بیش از 50 درصد مدارس البرز ساخته شده است، یاد آور شد: خیرین نیک اندیش با تعهد فکری و انرژی مثبت برای آینده کشور در تلاش هستند که این موهبتی الهی و ارزشمند است. 
وی خاطر نشان کرد: ساخت مدرسه در البرز نیاز به فرهنگ سازی دارد تا مردم به خصوص خیرینی که به رشد کشور در عرصه تعلیم و تربیت می اندیشند در حد توان و وسع خود برای تامین هزینه های ساخت مدرسه حتی با اهدا یک نیمکت وارد میدان تلاش و مشارکت برای بنای کلاس های درس در این استان شوند. 
وی با اشاره به اینکه این استان با کمبود 8 هزار کلاس درس مواجه است، تصریح کرد: میانگین سرانه فضای آموزشی در سطح کشور 5 متر و 17 سانتی متر مربع است که این رقم در البرز به حدود 3 متر و 52 سانتی متر می رسد. 
وی اضافه کرد: باید با ایجاد زیرساخت ها در البرز بستر مناسب آموزشی در استان را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کنیم که تحقق این مهم نیاز به همت والای خیرین در ساخت کلاس های درس دارد. 
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: از ابتدای سالجاری بیش از 200 کلاس درس در استان ساخته شده اما با توجه شرایط مهاجرپذیری استان، نیاز است به احداث کلاس های بیشترداریم. 
مهرانی بیان کرد: البرز سالانه نیاز به ساخت 400 کلاس درس دارد تا بتواند پاسخگوی جمعیت دانش آموزی در این استان که رشد سالانه آن از میانگین کشوری بالاتر است باشد و تراکم دانش آموزی در کلاس ها ی درس البرز نیز کاهش یابد. 
وی تاکید کرد: بیشترین نیاز البرز در بخش فضای آموزشی در دوره ابتدایی است که رفع این نیاز به حمایت همه خیرین و همچنین افزایش اعتبارات دولتی به استان در حوزه پروژه های آموزشی دارد. 
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: کمبود فضای آموزشی علت اصلی تراکم بالای دانش آموزی در مدارس ابتدایی این استان است که نیاز به چاره اندیشی اساسی به خصوص برای سال تحصیلی آینده دارد. 
جعفر مقیمی افزود: رشد جمعیت دانش آموزی در البرز به ویژه در دوره ابتدایی 2 برابر میانگین کشوری است که این رشد بالا در استان سبب 2 نوبتی شدن مدارس و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس ها شده است. 
وی با اشاره به اینکه کمبود فضای آموزشی در البرز مشکلات زیادی را برای آموزگاران در مدارس بوجود آورده است ، اظهار کرد: تراکم دانش آموزی در کلاس ها ی درس دوره ابتدایی این استان در سال تحصیلی 97-96 به بالای 32 نفرافزایش یافته است. 
وی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی البرز با میانگین کشوری یک متر و 78 سانتی متر فاصله دارد که این وضعیت بیانگر آن است که استان در بخش فضای آموزشی نیاز به توجه خاص خیرین مدرسه ساز دارد. 
وی اضافه کرد: زیر ساخت های آموزشی متناسب با رشد سالانه جمعیت دانش آموزی در این استان از جمله برای دانش آموزان در دوره ابتدایی رشد پیدا نکرده است و آمار دانش آموزی البرز با کلاس های درس در این استان تناسبی وجود ندارد. 
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: دانش آموزان ابتدایی این استان که بیش از 245 هزار نفر می باشند در 972 مدرسه دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند. 
مقیمی یکی از مشکلات دیگر مدارس ابتدایی البرز را در نیروی انسانی در بخش آموزشی ذکر کرد و ادامه داد: این استان نیاز به جذب آموزگاران جدید در سال تحصیلی 98- 97 دارد. 
وی گفت: هم اکنون در مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی استان البرز 8 هزار و 888 آموزگار فعالیت دارند. 
وی تاکید کرد: پایین آوردن تراکم دانش آموزی در کلاس های درس دوره ابتدایی ، افزایش کیفیت آموزشی و کاهش مشکلات آموزگاران در مدارس ابتدایی البرز نیازمند احداث کلاس های جدید است. 
استان البرز بیش از 459 هزار دانش آموز دارد که در بخش فضای آموزشی در رتبه سی و یکمین استان کشور قرار دارد یعنی البرز از نظر محرومیت فضای آموزشی بعد از سیستان و بلوجستان قرار دارد. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار