کد خبر: ۵۶۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶ 18 February 2018

«گفت و گوی ملی»، مبحثی که به تازگی با توجه به اعتراضات و آشوب هایی که ماه گذشته در کشور شاهدش بودیم و وجود برخی اختلافات در بین مسئولان، از سوی بعضی چهره های سرشناس سیاسی و به منظور کاهش تنش ها و ایجاد همبستگی بیشتر در کشور مطرح شده است. عمل به سیاست های کلی نظام و تقویت همبستگی ملی از جمله راهکارهایی بوده که برای کاهش اختلافات و برخوردها چه در سطح مسولان و چه در سطح جامعه، بر آنها تأکید شده است.

خبرنگار «تابناک» در این رابطه با «محمدکاظم انبارلویی» رئیس دفتر سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی گفت وگو کرده و نظر او را درباره لزوم و ضرورت تقویت «گفت و گوی ملی» در شرایط فعلی جامعه جویا شده است.

وی در این خصوص اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم چه کسانی و برای چه منظوری «گفت و گوی ملی» را مطرح می کند. اگر این بحث از سوی کسانی مطرح شده که در فتنه 88 نقش داشتند، فایده ای ندارد چون این افراد اصلا اعتقادی به «گفت وگوی ملی» ندارند.

آمریکا دنبال حل مسائل خود با ما نیست

وی افزود: آنها (کسانی که در فتنه 88 ایفای نقش کرده اند) التزام عملی به نظام و اسلام ندارند و از قانون اساسی عبور کردند و مانند سرباز پیاده آمدند و در یک نبرد نرم با نظام روبه رو شدند. این افراد فقط قدرت و وابستگی به آمریکا را دنبال می کنند. در حالی‌ که آمریکا به دنبال حل مسائل خود با ما نیست و این حماقت است که فکر کنیم مسائل این گونه حل خواهد شد. آمریکایی ها به عنوان مثال در برجام به تعهدات خود عمل نکردند.

اختلافی بین رهبران وجود ندارد/ از فقدان «گفت‌گوی ملی» نه، از «قهر اصلاح‌طلبان» رنج می‌بریم/ «مجلس» محلی برای «گفت‌وگوی ملی» است/ مگر با شورش مشکل بیکاری و مالباختگان حل می‌شود؟

انبارلویی تصریح کرد: بنابراین طرح «گفت و گوی ملی» به این شکل قابل قول نیست، بلکه گفت و گوی ملی باید چارچوب مشخصی داشته و چارچوب اصلی آن باید منافع، مصالح ملی و اصول قانون اساسی باشد.

در مجلس می‌توان «گفت‌وگوهایی» برای حل مشکلات کشور آغاز کرد

وی با بیان اینکه ما به لحاظ مکانیزم های قانونی، نوعی «گفت و گوی ملی» داریم، این گونه توضیح داد: مثلا «مجلس، که در رأس امور است و لذا می تواند محلی برای «گفت و گوی ملی» و برای حل مشکلات کشور باشد، مباحثی را در آنجا مطرح کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در عین حال یادآوری کرد: البته ما یک «گفت و گوی گسترده ملی» هم داریم که در همین 22 بهمن مردم از خرد و بزرگ و کوچک آمدند و با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، استقلال ملی را تضمین کردند.

از فقدان «گفت‌گوی ملی» نه، از «قهر اصلاح‌طلبان» رنج می‌بریم

وی با تأکید بر اینکه ما از فقدان «گفت و گوی ملی» رنج نمی بریم بلکه از یک قهر رنج می بریم که آن هم از سوی اصلاح طلبان بدخیم ایجاد شده، آنها اساسی برای «گفت و گوی ملی» قبول ندارند و برخی از آنان کارشان به جایی کشیده شده که در برخی موارد از غربی ها کمک می گیرند.

انبارلویی ادامه داد: آمریکایی ها هر ده سال یک بار فتنه ای را به واسطه دنباله خودشان در داخل کشور به راه می اندازند؛ مانند 18 تیر 78، فتنه 88 و آخری هم که همین ماه قبل بود. آنها تلاش کردند یک شورش سیاسی را به واسطه جنبشی اجتماعی انجام دهند و بر موج آن سوار شوند که البته ناکام ماند و مردم پاسخ آن را دادند.

مگر با شورش مشکل بیکاری و مالباختگان حل می‌شود؟

وی با طرح یک سؤال در مورد اعتراضات مردمی اخیر عنوان کرد: پرسش این است، افرادی که در کشور با مشکلاتی همچون بیکاری و یا مالباختگی در مإسسات اعتباری مواجه هستند، آیا با شورش به مال خودشان به آن می رسند؟

سردبیر روزنامه رسالت، با اشاره به اینکه آمریکایی ها احمقانه مشغول سرمایه گذاری روی کسانی هستند که فاقد ایدئولوژی هستند، گفت: آنها پول زیادی هم خرج می کنند که مردم در صحنه ها حاضر نشوند اما بر اساس برآوردها در برخی شهرها، مردم تا 100 درصد در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند.

اول باید هدف «گفت‌وگوی ملی» مشخص شود، بعد مذاکراتش

وی در پاسخ به اینکه آیا رجوع به چهره های شاخص و تأثیرگذار سیاسی از همه جناح ها، می تواند برای «گفت و گوی ملی» و رسیدن به اجماع برای حل مشکلات، مفید باشد، اضافه کرد: به نظر من ابتدا باید دید چه موضوعی برای «گفت و گوی ملی» مطرح می شود. حل مشکلات باید به صورت طرح یا لایحه در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و مصوبه نمایندگان مجلس مبنای کار قرار گیرد.

انبارلویی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عمل به سیاست های کلی نظام به نظر شما می تواند راهکاری برای رفع اختلافات بین مقامات و کاهش مشکلات موجود در جامعه باشد، تأکید کرد: از این زاویه اختلافی بین رهبران ما وجود ندارد. مثلا برای عمل به سیاست های کلی نظام، قوای سه گانه وظایفی دارند که باید به آنها عمل کنند. رئیس جمهور سوگند خورده که به تعهدات خود عمل کند، اما وقتی به سوگند خود عمل نمی کند چگونه می توان در سطوح بالا انتظار عمل به سیاست های کلی نظام را داشت؟

مجلس باید درباره بودجه سال گذشته از رئیس‌جمهور سؤال کند

وی افزود: رئیس جمهور مسئول مستقیم برنامه و بودجه کشور است، اما بر اساس گزارش های موجود، دولت به 85 درصد بودجه سال قبل عمل نکرده و این موضوع باید در سطوح بالا مورد رسیدگی قرار بگیرد. از طریق مکانیزم های حقوقی موجود در قانون اساسی، مجلس باید از رئیس جمهور در این باره سوال کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه به عقیده من، راهکار ما درقانون اساسی مشخص است، خاطرنشان کرد: هر بن بست و معضلی،راهکاری در قانون اساسی دارد، اما کسانی که می خواهند قانون اساسی را دور بزنند، «گفت و گوی ملی» را مطرح می کنند.

وی گفت: بنابراین ما مشکلی از این باب نداریم و معضلی هم نداریم و آنها که می خواهند مشکل ایجاد کنند به کف خیابان می آیند و وقتی هم که بیایند با دو تا پس گردنی مواجه می شوند؛ یکی از طرف مردم و دیگری هم از طرف نیروهای امنیتی.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار