به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  پرواز ناتمام تهران - یاسوج موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 29 بهمن‌ماه بود که با حضور کاپیتان بهادر عشایری مدیر فنی آموزش شرکت آسمان و سید احسن علوی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.

عشایری مدیر فنی آموزش شرکت آسمان با اشاره به اینکه سامانه اعلام موقعیت هواپیمای تهران - یاسوج فعال بوده است و معلوم نیست که چرا بعد از حادثه عمل نمی کند، گفت: هواپیمای A.T.R که در ارتفاعات دنا مفقود شده است، در ساعت مقرر پرواز کرده و تاخیر نداشته است .

وی با تاکید بر اینکه محال است که هواپیما چک نشده باشد افزود: مدارک آخرین کنترل ها وجود دارد.این هواپیما جزو هواپیماهای پیشرفته و مدرن به حساب می آید؛ به محض اینکه هواپیما ها بر روی فرکانس ۱۲ و نیم قرار می گیرند، آلارم و هشدار ها به صدا در می آید.

مدیر فنی آموزش شرکت آسمان با اشاره به اینکه ای ال تی این هواپیما فعال بوده است خاطرنشان کرد: محال است هواپیمای با کوچکترین اشکال و حتی تاریخ منقضی شدن یک قطعه به پرواز درآید، حتی اگر در جعبه کمک های اولیه هواپیمایی چسب نباشد، پرواز نمی تواند انجام شود.

وی با اشاره به اینکه چک لیستی از استانداردهای هواپیما وجود دارد افزود: اینکه ای ال تی بر روی هواپیما نباشد محال است.

عشایری با اشاره به اینکه مسیر شیراز به یاسوج بد ترین مسیرموجود است، اظهار کرد: این هواپیما با فرض این که نتواند به یاسوج برود می توانست به شیراز تغییر مسیر بدهد به طوری که ۳۰۰ کیلو سوخت اضافی همراه داشت.

مدیر فنی آموزش شرکت آسمان با بیان اینکه این هواپیما استانداردهای لازم را داشت گفت: اگر خلبان تشخیص می داد که نمی تواند در یاسوج بنشیند می توانست به شیراز برود.

وی با تاکید بر اینکه به پرواز درآوردن هواپیمایی که دارای اشکال است محال است، گفت: هواپیمای ما به هیچ عنوان اشکالی نداشت.

عشایری با اشاره به اینکه مجموع عمر پروازی این هواپیما ۲۸ هزار و857 ساعت بود افزود: در دنیا هواپیماها به صورت ۲۴ ساعته پرواز می کنند، هواپیمای 25ساله‌‌ ما، از خیلی از کشورها حتی خود فرانسه خواهان داشت.

سید احسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل مجلس در ادامه برنامه تاکید کرد: وقتی می دانستید هوا خراب است، چرا مسیر جایگزین انتخاب نکردید؟ چرا ریسک پرواز را بالا بردید.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۰ فروند هواپیما در کشور داریم که ۵۰ درصد هواپیماهای ما زمین‌گیر است اظهار کرد: هواپیمای حادثه دیده ۲۴ سال و شش ماه عمر داشت، بعید نیست که ای ال تی هواپیما از کار افتاده باشد.

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکرار حوادث برای ما خیلی تلخ است باید تلنگری به بخش مدیریتی مخصوصاً در بخش حمل و نقل وارد شود گفت: چرا با گذشت 14 ساعت هنوز معلوم نیست هواپیما کجاست؟

علوی با اشاره به اینکه متوسط عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس عمر هواپیما شش سال و برای ما ۲۲ سال است .

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها افزود : بحث بنده در این است که هنر مدیریتی ما چه می شود، در تنگناها باید مدیریت صورت بگیرد، با همه مشکلات باید مدیریت به درستی انجام شود.

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس با بیان اینکه فعلا نمی توان عملکرد ستاد مدیریت بحران را قضاوت کرد، گفت: باید منتظر باز شدن جعبه سیاه باشیم، لذا با توجه به بحث امداد و نجات و بحث‌های دیگر فعلاً باید صبر کرد و دید که چرا این اتفاق به این شکل رخ داده است.

فرماندار سمیرم هم با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد که به نزدیکترین فاصله از محل سقوط احتمالی هواپیمای رسیده‌ایم، ادامه داد: برای پیشگیری از تهدید جانی گروه های جستجو در ارتفاعات دنا عملیات را متوقف کرده‌ایم و از فردا (امروز) جستجو از سر گرفته می شود.

وی بیان کرد: عملیات جستجو در مناطق هموار ادامه دارد، زیرا احتمال کنترل و فرود در مناطق هوار وجود دارد، اما در مناطق بالا برای حفظ جان امدادگران فعلا عملیات جستجو را متوقف کرده‌ایم.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه علت اصلی حادثه فقط در صورت رمزگشایی جعبه سیاه مشخص می شود، افزود: ای ال تی های هواپیما ها بی نقص هستند و در بسیاری از کشورهای جهان پروازهای امن دارند.

عشایری در پاسخ به این سوال که آیا اکنون و بدون پیدا شدن جعبه سیاه می‌توان علت سانحه را مشخص کرد، گفت: در هر حادثه هوایی تا FDR و یا CVR هواپیما خوانده نشده هیچ مقامی مجاز به پیش‌بینی نیست و نمی‌توان در هواپیما این گونه صحبت کرد؛ با پیاده شدن FDR یا CVR همه چیز مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم وضعیت هوا، تیم پروازی و باند فرودگاه را توضیح دهیم، اما این که چه اتفاقی افتاده در حیطه اختیارهای سازمان هواپیمایی کشوری است. نمی‌توانیم برای این حادثه سناریو طراحی کنیم؛ خلبان پرواز کاپیتان فولاد بوده که در هواپیمای ATR در کشور تجربه بالایی داشته و حتی معلم خلبان این هواپیما و سازمان هواپیمایی کشوری است.

خلبان شرکت آسمان با بیان این که کاپیتان فولاد بیش از ۱۷ هزار ساعت پرواز با هواپیمای ATR داشته، ادامه داد: خلبان، کمک خلبان و تیم پروازی هم هیچ مشکلی نداشتند و چک‌های پزشکی را طبق برنامه انجام دادند و خود هواپیما هم چک‌ها را پشت سر گذاشته بود، بنابراین وضعیتی وجود نداشته که برای سانحه سناریو بسازیم.

این خلبان هواپیمای ATR تصریح کرد: پرنده راس ساعت پرواز کرده و مرکز کنترل هواپیما آن را تا ۱۴ مایلی یاسوج داشته؛ ما اصلا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.

در ادامه برنامه علوی اظهار کرد: امروز بخش حمل و نقل یکی از اساسی‌ترین بخش‌های توسعه پایدار کشورها است و رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد یعنی ارزش افزوده بخش حمل و نقل با تولید ناخالصی هر کشور ارتباط تنگاتنگ دارد و هر کشوری بتواند در بخش حمل ‌و نقل بیشترین سرمایه‌گذاری را کند به بخش اقتصادی کمک کرده است.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما‌ قبول داریم که در بخش حمل و نقل دچار کمبود تجهیزات هستیم.

وی درباره حرکت مجلس در سانحه هوایی تهران-یاسوج گفت: با دستور رئیس مجلس کمیته بحران با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولین سازمان هواپیمایی کشور در کمیسیون عمران تشکیل شد و کار شروع شده و حتما در کمیسیون باز هم کمیته را تشکیل خواهیم داد.

علوی در ادامه با بیان این که کمیسیون عمران در بحث حمل و نقل کمک‌های فراوانی کرده، افزود: در سانحه فوق چند سوال وجود دارد؛ هواپیما این پرواز در آبان ماه تعمیر و حتی گفته شده این پرنده ۷ سال زمین گیر شده و امروز به سمت منطقه صعب العبور پرواز کرده است.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بحث دیگر این است که هواپیما در عبور از قله دنا فاصله بسیار کمی داشته و‌ سوال که باید مطرح کرد این است که با وجود شرایط ناپایدار منطقه امکان انتخاب مسیر جایگزین وجود نداشت.

وی با تاکید به این موضوع که در این پرواز ریسک بالا برده شد، ادامه داد: حتی گفته شده ابرها متراکم نزدیک هواپیما وجود داشته و باعث تکان‌های شدید شده که شاید منجر به بروز سانحه شده است.

در ادامه عشایری در پاسخ به سوال علوی مبنی بر زمین‌گیر بوده هواپیمای پرواز تهران-یاسوج، گفت: در ابتدا باید توضیح دهم شرکت و ما وظیفه پاسخگویی داریم؛ از زمانی که هواپیما از رادار محو شد تمام شرکت درگیر هستند و نمی‌خواهند مردم را فریب دهند.

خلبان شرکت آسمان ادامه داد: شرکت آسمان ۶ فروند هواپیمای ATR دارد؛ این پرنده توسط شرکتی که ایرباس را می‌سازد؛ ساخته می‌شود و سیستم‌های داخلی آن آمریکایی است. این که این پرنده چند سال زمین‌گیر بوده را نمی‌دانیم، اما می‌دانم به دلیل تحریم و نبود قطعه چندین سال زمین‌گیر شده بود.

وی با بیان این که مهم‌ترین قطعه یک هواپیما سیستم چرخ و ارابه فرود است، افزود: ما به خاطر این که ۴ فروند دیگر فعال باشد این پرنده را زمین‌گیر کردیم. ما قطعه را نداشتیم اما پس از برجام به خاطر کمک کمی که به صنعت هوایی کرد قطعه تامین شد و هواپیما فعال شد.

عشایری با بیان این که هیچ شرکت هواپیمایی اجازه اورهال ندارد، افزود: تمامی اقدامات شرکت‌های هواپیمایی روی هواپیماها چک است؛ پرنده‌ها طبق استاندارد سه نوع چک‌ دارند که روی هواپیما پس از ۵۰۰ ساعت پرواز چک A صورت می‌گیرد و یک نوع چک سنگین هم داریم که این هواپیما در آن قرار داشت.

وی ادمه داد: چک C هر ۵ هزار ساعت روی هواپیما انجام و پرنده پس از آن می‌تواند ۵ هزار ساعت پرواز کند که هواپیمای تهران-یاسوج فقط ۸۰۰ ساعت بعد از آخرین چک پرواز کرده و هنوز ۴ هزار و ۲۰۰ ساعت برای چک بعدی باقی مانده بود.

این خلبان هواپیمای ATR گفت: آخرین چکی که روی این هواپیما انجام شده حدود ۶ یا ۷ ماه پیش یعنی در تاریخ اکتبر ۲۰۱۷ بوده و باید بگویم این چک‌هایی است که کارخانه مشخص کرده و تعیین می‌کند که چه قطعه‌ای باید در چک C تعویض شود.

عشایری با بیان این که چک کامل روی هواپیما صورت گرفته بود، افزود: یکی از موتورهای هواپیما فوق در سوئد و دیگری در فرانسه چک و تعمیر اساسی شده و تا امروز بیش از ۲۸ هزار ساعت پرواز داشته است، البته مجموع ساعت پرواز ATRها بیش از ۱۶۶ هزار ساعت بوده است.

خلبان شرکت آسمان درباره این که چرا هواپیما در ارتفاع نزدیک به قله بوده است نیز گفت: ارتفاع پرواز را نمی‌دانیم چون محل وقوع حادثه را نمی‌دانیم اما آخرین ارتباط هواپیما با برج فرودگاه یاسوج در ۱۴ مایلی بوده یعنی وارد قله نشده بود.مرکز پرواز اعلام کرده که هواپیما در روت پروازی بوده یعنی پرنده منحرف نشده پس یعنی هواپیما وارد قله نشده بود.

وی با بیان این که چنین هواپیمایی سقف پروازی ۲۵ هزار پا دارد، گفت: در این مسیر بالاترین قله طبق طرح تقرب فرودگاه هواپیماها می‌توانند تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ ارتفاع کم کنند؛ البته هوایپماهای ما در این مسیر بین ۱۹ تا ۲۰ هزار پا یا نهایتا در ۲۵ هزار پایی پرواز می‌کنند.

در ادامه نصرتی فرماندار سمیرم در ارتباط تصویری اظهار کرد: با اعلام استانداری اصفهان راس ساعت ۱۰ صبح تیم‌های مختلف مدیریت بحران اعزام شدند.محل حادثه مساحتی حدود ۱۶۰ کیلومتر از مرکز شهرستان سمیرم فاصله دارد، با فناوری‌های جدید و نقطه‌زنی تقریبا محل را مشخص کردیم اما هم منطقه وسیع و صعب‌العبور است و شرایط جوی بسیار بد است کار سخت شده بود.ما در نقطه مشخص شده کارهایی را انجام دادیم و در صورت مساعد بودن هوا با بالگرد و خودروهای برف‌پیما کار را ادامه می‌دهیم.