تابناک / یاسر کریم بخش عضو شورای شهر بندر انزلی در جلسه علنی شورا نظرات خود درباره بودجه شهرداری بندر انزلی را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۶۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱ 21 February 2018

تابناک / یاسر کریم بخش عضو شورای شهر بندر انزلی در جلسه علنی شورا نظرات خود درباره بودجه شهرداری بندر انزلی را تشریح کرد.

نطق کامل این عضو شورا در جلسه ۲۷ شورای شهر بندر انزلی بدین شرح است:

نجات تالاب وظیفه یکایک مردم فرهیخته و اندیشمند بندر انزلی است.
جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در سانحه هوایی یاسوج را تسلیت عرض می‌کنم.

بنده چکیده ای از نظرات مطروحه در کمیسیون برنامه بودجه و عمران شهری را به سمع و نظر حضار محترم می رسانم و قطعا نقدی که اعلام می‌شود در راستای افزایش کیفیت و بحث و تبادل نظر پیرامون کلیات بودجه است و هیچ تعبیری جز این قابل برداشت نیست‌
در بحث کلیات بودجه ما به دنبال اعداد و ارقام نیستیم چراکه اعداد و ارقام قابل تغییر، کاهش و یا افزایش هستند، حتی می‌توانیم موارد و آیتم‌هایی از بودجه را در سال ۹۷ اصلاح نموده و اضافه یا حذف نماییم.
بنده از منظری دیگر به کلیات بودجه می پردازم که
راهبرد و استراتژی شورای پنجم و شهردار محترم برای اداره شهر چیست؟ یعنی بعد از چهار سال ما شهر انزلی را به کجا خواهیم رساند؟
آیا به دنبال یک شهرداری با درآمدهای پایدار هستیم؟ یا شهرداری‌ای که به هر قیمتی بخواهد ایجاد درآمد کند!
آیا ما به دنبال شهری کالبد محور هستیم که ماشین‌ها بر انسان‌ها تقدم دارند؟ یا محوریت برنامه‌های ما انسان و کیفیت زندگی شهروندان در انزلی است؟
بنده مثالی را خدمت شما عرض می کنم؛ یکی از بزرگترین شهرداران تهران آقای کرباسچی است که توسعه و پیشرفت تهران را بلحاظ کالبدی فراهم ساخت، حال پس از ۲۰ سال آیا تهران شهری مناسب برای زیستن انسان هاست؟ بنده نمی‌خواهم کاری کنم که بعد از ۲۰ سال فرزندانم مرا بازخواست کنند که این چه شهری است برای ما ساخته‌اید!

اگر استراتژی آقای شهردار رسیدن به شهری پایدار با برنامه‌ای انسان محور است، لذا با این نگرش بودجه سال ۹۷ یه تکه از پازل چهارساله عملکرد شورای پنجم خواهد بود و در صورتیکه بودجه امسال اساس و پایلوت سال ۹۸ باشد و به همین ترتیب بودجه ۹۸ اساس سال ۹۹ و ۱۴۰۰، آنگاه ما به یک تصویر زیبا از عملکرد شورا و شهرداری طی چهار سال دست می یابیم که امید را به شهروندان‌مان برمی‌گرداند.
در این قسمت برخی از مهمترین اصول بودجه نویسی را خدمت شما عرض می کنم؛
اصل جامعیت و کاملیت، یعنی تمام درآمدها از هرمنبعی و تمام هزینه ها از هر منبعی بطور شفاف مشخص گردد، آنچه که در گذشته به درستی انجام نگرفت و در این شورا تحقیق و تفحص از برخی موارد مصوب گردید، من جمله سازمان اتوبوس‌رانی، که شهردار محترم پیگیری کردند و به ابهاماتی برخوردند که مشخص نبود برخی از درآمدهای این سازمان در کجاها هزینه شده است!
اصل تفصیل بودجه بدین معناست که این ۳۰ صفحه بودجه‌ای که در اختیار ماست حداقل باید ۳۰۰ صفحه آنالیز مطالعاتی همراه داشته باشد، در واقع این بودجه ای که شهردار محترم در اختیار ما قرار داده چکیده و گزارشی آماری است که مطابق فرمت و نیاز سامانه ثبت بودجه وزارت کشور تهیه شده است، درحالیکه بودجه باید یک پشتوانه مطالعاتی مناسب داشته باشد، شما را ارجاع می دهم به بودجه شهرهای چون تهران مشهد تبریز و اصفهان و از آقای شهردار می‌خواهم اگر مطالعاتی در زمینه تحقق بخش درآمدی انجام شده است به این شورا ارائه نمایند.

عدالت فضایی و محله‌ای از مهمترین مباحث بودجه‌نویسی است، وعده ای که در شعارهای انتخاباتی ما اعلام شد و به مردم قول دادیم عدالت محور عمل خواهیم کرد.
سوال بنده این است آیا به هر ۴۲ محله شهر به طور عادلانه بودجه اختصاص یافته است؟
انتقادی که در گذشته خود ما داشتیم که انزلی فقط از میدان تا آخرخط نیست، برای محلاتی چون نویر‌، کلویر و قارویر و محلات سوسر و سامانسر چه درصدی از بودجه اختصاص یافته است؟ در واقع اگر به یاسر کریم بخش یک متر مربع فضای سبز در بودجه اختصاص یافته است، آیا به تمام شهروندان نیز این مورد اختصاص یافته است؟
نکته مهم دیگر این است که تعیین اولویت ها بر اساس کدام کار مطالعاتی و نیاز سنجی انجام شده است؟ بر اساس کدام برنامه پروژه‌های عمرانی اولویت بندی شده است؟
بنده به شخصه معتقدم طی دو دهه گذشته کار مطالعاتی چندانی در این شهر انجام نشده است و به همین دلیل امروز ما وارث یک شهرداری بدهکار ، بی‌برنامه با ساختاری غلط هستیم که بزرگترین مانع برای افزایش کیفیت عملکردی ما و شهردار محترم است.
چه درصدی از بودجه به مطالعات اختصاص یافته است؟ از ۱۰۰ میلیارد بودجه‌ی عمرانی چه درصدی به مطالعات اختصاص دارد،یک درصد، دو درصد، یا ۵ درصد؟
از شهردار محترم می‌خواهم این مورد را مشخص کنند، چراکه اگر امروز ۵ درصد از این بودجه را به مطالعات اختصاص دهیم ۴ سال آینده شهر انزلی از منافع آن بهره مند خواهد شد.

در همین راستا از شهردار محترم خواهش می‌کنم برنامه‌های خود را برای موارد زیر اعلام نمایند؛
۱. برای راه‌اندازی دفتر مطالعات استراتژیک شهرداری که بودجه اختصاص نیافته است چه برنامه‌ای دارید؟ جایگاهی که فرصتی است تا توان بالقوه نخبگان به بالفعل تبدیل شود، معتقدم باید برای این عزیزان حقوق و مزایا در نظر گرفته شود تا مطالعات لازم در این قسمت انجام گیرد و نتایج آن در اختیار شهرداری و کارشناسان محترم آن قرار بگیرد و مرجعی باشد برای نوشتن بودجه و انجام کارهای اجرایی شهرداری.
۲. آیا بودجه ای که برای مطالعات gis و ممیزی املاک در نظر گرفته شده است کافی است و این جدیت وجود دارد تا در سال ۹۷ این پروژه بزرگ و پراهمیت به اتمام برسد؟ چراکه تمام برنامه ریزی‌ها و بودجه نویسی باید بر اساس مطالعات جی آی اس و ممیزی املاک انجام بگیرد.
۳. چه مطالعاتی در راستای فاکتورهای کیفیت زندگی شهروندان انزلی انجام شده است؟
در واقع از ۳۰ فاکتوری که در استانداردهای بین المللی اعلام شده کدام ۵ فاکتور را برای شهر انزلی در نظر گرفته اید تا در آینده به آن برسیم. ۴. در بخش فرهنگی شهر چه برنامه‌ای دارید؟ ایجاد خانه هنرمندان و احیای باشگاه استقلال شهرداری در تیم‌های پایه برنامه‌های خوبی است، اما هر دو کالبد محور است، برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی شهر چه برنامه‌هایی دارید چند درصد از بودجه برای این منظور در نظر گرفته شده است؟
۵. نسبت درآمدهای پایدار به ناپایدار در بودجه چه درصد است؟
مثلاً شهر تهران ۲۱ درصد به ۷۹ درصد است و شهردار تهران اعلام کرده است هر سال ۱۰ درصد به درآمدهای پایدار اضافه خواهد کرد، هدف‌گذاری شهرداری در این زمینه چگونه است‌؟

۶. نسبت درآمدهای نقدی به غیر نقدی در بودجه ۹۷ چقدر است؟
شهرداری تهران اعلام کرده است که ۶۰ درصد نقدی و ۴۰ درصد غیر نقدی است و هدف‌گذاری آنها کاهش ۱۰ درصد از درآمدهای غیر نقدی در هر سال است.
با توجه به اینکه درآمدهای غیر نقدی یا تهاتر، رانت و فساد مالی را در بر خواهد داشت و قیمت گذاری های سلیقه‌ای هم شهرداری و هم شهروندان را متضرر خواهد کرد، هدف گذاری شهردار محترم برای کاهش درآمدهای غیر نقدی چگونه است؟
۷. از شهردار محترم خواهش می‌کنم پروژه شاخصی که در برنامه‌های خود به آن اشاره کرد را معرفی بفرماید تا طی چهار سال آینده در فازهای مختلف اجرا شود و یک یادگاری از ایشان و شورای پنجم باشد.
هدف بنده از این نقد تنها اهتمام به شعاری است که با آن وارد عرصه انتخابات شدیم
تدبیر، تغییر و امید،
و باید تغییر را از همین امروز آغاز نماییم تا طی چهار سال آینده امید به شهروندان بازگردد.
هدف این است که تعیین اولویت ها با مطالعات باشد نه اینکه یاسر کریم بخش امروز عضو شورا شود و بگوید من علاقه دارم به تراموا و این ملاک تعیین اولویت ها نیست و فردا فرد دیگری بیاید و بگوید تراموا را برداریم، چون من دلم میخواهد انزلی مترو داشته باشد.
این شورا از ابتدا در تمام موارد پیش‌قدم کارهای جدید بوده،
در انتخاب شهردار، در تشکیل کارگروه‌ها، در تصویب دفترچه‌ی عوارض که ساعت‌ها کار تخصصی انجام شد، معتقدم در بررسی بودجه هم لازم است تا دفترچه مطالعاتی ارائه شود و قطعا در آینده بودجه بدین شکل قابل بررسی نخواهد بود.
در پایان عرض می‌کنم ما وظیفه طراحی، مطالعات، نیازسنجی‌ها وتعیین اولویت ها را باید به متخصصین و کارشناسان دارای صلاحیت و نخبگان بسپاریم، در قانون وظیفه‌ی اصلی ما نظارت بر انجام درست این موارد و افزایش مشارکت مردمی در اداره‌ی شهر است.

پیروز و سرافراز باشید.

گفتنی است لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری انزلی با مبلغ پیشنهادی ۱۴۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون تومان به شورای شهر ارسال شده که در بودجه پیشنهادی شهرداری مبلغ ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای هزینه های جاری شهرداری و بیش از ۹۸ میلیارد تومان برای بودجه های عمرانی شهرداری پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار