هشدار شدید اللحن رییس جراح مغز و اعصاب کشور نسبت به مرگ ومیر پیشگیرانه
پروفسور سیدابراهیم کتابچی بابیان اینکه آمار مرگ ومیر جاده ای در ایران بالاست خواستار فرهنگسازی و آموزش همگانی برای حفظ حفاظت شخصی درتردد جاده ای شد
کد خبر: ۵۷۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹ 01 March 2018

پروفسور سیدابراهیم کتابچی بابیان اینکه آمار مرگ ومیر جاده ای در ایران بالاست خواستار فرهنگسازی و آموزش همگانی برای حفظ حفاظت شخصی درتردد جاده ای شد

به ازای هر 100 هزار نفر در ایران یک متخصص جراحی مغز و اعصاب وجود دارد

رئیس جراحان مغز و اعصاب کشور گفت: به ازای هر 100 هزار نفر در ایران یک متخصص جراحی مغز و اعصاب وجود دارد.
دکتر کتابچی در حاشیه انتخابات انجمن جراحان مغز و اعصاب منطقه یک کشور در بیمارستان شفا ساری اظهار کرد: هم اکنون 800 جراح مغز و اعصاب در ایران داریم که به ازا هر 100 هزار جمعیت یک متخصص جراحی مغز و اعصاب وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: مازندران به لحاظ امکانات جراحی مغز و اعصاب در کشور وضعیت خوبی را دارد و اکنون به درجه ای رسیدیم که نیاز نیست که برای انجام عمل جراحی مغز و اعصاب کسی از مازندران خارج شود.

استاد دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با بیان اینکه کلیه جراحی‌های مغزو اعصاب در مازندران انجام می شود و تعداد پزشکان به اندازه کافی است افزود:برای آموزش رزیدنت های مغز و اعصاب اقدامات لازم در حال انجام است،و آموزش تکمیلی برای جراحان انجام میشود تا اطلاعات آنها تکمیل و به روزشود.

دکترکتابچی با ابراز خرسندی ازامکانات موجود جراحی در مازندران گفت؛ هرچندبا معیارهای جهانی فاصله داریم اما به تناسب کشور امکانات خوبی در مازندران وجود دارد.

وی افزود : براساس برنامه وزارت بهداشت و درمان برای فراگیر شدن جراحان متخصص مغز و اعصاب در ایران و توزیع مناسب آن در بین استان های کشور تا پایان برنامه چشم انداز 1404 تعداد این جراحان در کشور به دو هزار نفر می رسد.

استاد دانشگاه های علوم پزشکی در ایران افزود:یکی از راهکارهای مناسب برای تحقق این برنامه اجرای برنامه آموزشی 9 ماهه برای جراحان عمومی در کشور است

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هم اکنون توزیع جراح مغز و اعصاب در کشورمان یکنواخت نبوده و باید به گونه برنامه ریزی شود که توزیع این پزشکان در تمام استان های کشور مناسب باشد.

همچنین رئیس جراحان مغزواعصاب کشور افزود : اگرچه تعداد جراحان مغز و اعصاب در ایران از ایالت متحده آمریکا نیز بیشتر است، ولی از لحاظ توزیع این پزشکان در شمال و جنوب و یا شرق و غرب مناسب نیست.

- رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران تصادفات و سقوط از ارتفاع را 2 عامل اصلی ضربه مغزی در کشور اعلام کرد.

دکتر کتابچی در حاشیه انتخابات انجمن جراحان مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگاران گفت که برای جلوگیری از بیماری های مغزی و اعصاب در کشور باید در برابر ضربه از سرمان حفاظت کنیم.
وی اجرای این برنامه را در گروه آموزش های لازم برای چگونگی حفاظت از سر و ضربه خوردن دانست.

توزیع عادلانه جراحان مغزواعصاب با توجه به بافت جغرافیایی درکشور

عضوانجمن جهانی مغزواعصاب اضافه کرد : برنامه انجمن جراحان مغز و اعصاب و وزارت بهداشت و درمان در این ارتباط توزیع مناسب است و در این بخش نیز بسیاری از پزشکان جوان همراهی می کنند.

رد تفکر مادی گرایی در پزشکان
این استاد دانشگاه های علوم پزشکی در ایران مباحث حاشیه ای پیرامون رسوخ تفکر مادی گرایی در پزشکان و غلبه این تفکر بر وظایف پزشکی گفت که تفکر مادی گرایی در کل جامعه ما رخنه کرده و این اختصاص کلی به پزشکان ندارد و در مورد سایر اشتغال نیز صدق می کند.

دکتر کتابچی معتقد است که اکثر پزشکان در کشور در انجام وظایف اصلی خود توجه زیادی به مادی گرایی ندارند و وظایف قانونی و پزشکی شان بر مادی گرایی می چربد.

دکتر سعید احتشامی متخصص مغزواعصاب با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های ستون فقرات نیز باید بدانیم بسیاری از مردم مازندران دارای اضافه وزن هستند که برای حفظ سلامت باید از فشار آوردن به ستون فقرات خودداری کنند، افزود: آموزش همچنان در اولویت قرار دارد که تا سال 1404رقم جراحی اعصاب را آموزشها بیشتر شود تا خدمات بهتری به بیماران ارائه دهیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین تصریح کرد: 14 مرکز آموزشی به طور متوسط 200تا300نفر را آموزش می دهند و بدنه هرم جراحان اعصاب ما جوانان 30تا35سال هستند که برای خدمات بهتر و بجا در مناطق مختلف، اقدام به تشکیل انجمن شد که امروز انجمن علمی آموزشی و برنامه ای تشکیل شود.

دکتر محمدرضا محمدی عضو هیات علمی استان گلستان و جراح مغز واعصاب نیز گفت: متاسفانه در گلستان کمبود تخت از معضلات این بخش است که امیدواریم با توسعه تجهیزات پیشرفته شاهد رفع این مشکل باشیم.

دکتر محمدرضا محمدی افزود: بیشتر جراحی ها مربوط به تصادفات است که در استان های مازندران ،سمنان و گلستان میزان تصادفات بالاست که رانندگان و مسافران باید قوانین را رعایت و موتور سواران نیز از کلاه ایمنی استفاده کنند.

همچنین میثاق شفیع زاد رییس بیمارستان امام خمینی ساری در ادامه مراسم تاکیدکرد ، امروزه اعتماد بیماران به پزشکان مغزواعصاب مطلوب است و این سرمایه بزرگی برای مازندران است.

 آمار مرگ و میر مغزی وتعدد ضایعات نخاعی در ایران نگران کننده است

 

دکتر میثاق شفیع زاد رئیس بیمارستان امام خمینی ساری مباحث اموزش، امکانات و خدمات پزشکی وپیراپزشکی مازندران را مناسب ارزیابی کردو افزود ، دراین سالیان , مردم این استان برای انجام جراحی های پیچیده مغزواعصاب و ستون فقرات در این استان به اسانی تحت درمان قرار می گیرند و بسیار نادر از بیماران جهت جراحی به مراکز پزشکی در تهران مراجعه می کنند و بالحمدالله انجام جراحیها متنوع دراین استان با موفقیت انجام می شود

عضو انجمن جراحان مغزواعصاب ایران همچنین افزود، برای اولین درتاریخ مازندران درسال اتی رزیدنتهای مغزواعصاب دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیمارستان امام خمینی ساری ، فارغ التحصیل خواهندشد که این استان از منظر جایگاه علم مغزواعصاب نسبت به سایر استان های دیگر در وضعیت مطلوبتری بسر می برد

دکتر شفیع زاد همچنین ابراز امیدواری کرد، باوجود کادر وزین علمی پزشکی وجراحان زبردست مغزواعصاب درمازندران ، این استان درآینده نزدیک می تواند خدمات گسترده ای در سطح منطقه ارائه نماید

آمار مرگ و میر مغزی وتعدد ضایعات نخاعی در ایران نگران کننده است

به گزارش خبرنگار ما، در انتخابات انجمن جراحان مغز و اعصاب منطقه یک کشور سعیدی نیا از سمنان با ۲۳ رای، شمس امیری از گرگان با ۲۳ رای و عزب دفتری، شفیع زاد، احتشامی از مازندران بعنوان اعضای اصلی هئیت مدیره و دهشیری و ابراهیمی از مازندران بعنوان اعضای اعلی البدل انتخاب شدند و بازرس این دوره مجمع شالچی با 14 رای از مازندران عضو اصلی و جهانشاهی از استان گلستان بعنوان بازرس اعلی البدل با حداکثر آرا به این دوره راه یافتند. مجمع هر دو سال این انتخابات برگزار میشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار