رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فلسفه تنظیم بازار مبتنی بر مداخله دولت جهت متوازن شدن قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، میوه، روغن و شکر است.
کد خبر: ۵۷۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 03 March 2018
با نزدیک شدن به بازار پایان سال، سوداگران و سودجویان به دنبال این هستند تا از نیاز و احتیاج مردم برای خود نمدی بس گرم و نرم بسازند که می‌طلبد مدیریت دولتی نظارت بر بازار را تقویت کند.

به گزارش فارس، روزهای پایانی سال نزدیک است و همگان به دنبال این هستند لااقل سفره نوروزشان خالی نباشد که البته در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی به سمتی پیش رفته است که روزگار معیشتی مردم ناخوش شده است.

افزایش بیکاری و کاهش قدرت اقتصادی مردم ایران و به‌ویژه استان همدان سبب شده تا به همان نسبت قدرت خرید مردم نیز کاهش یابد که این موضوع با حضور یک ساعته در بازار مشخص می‌شود.

در این روزها که مردم توان مالی خوبی ندارند باید شرایطی از سوی مجریان دولتی فراهم شود که بازار نیز عرصه جولان دلالان و سودجویانی نباشد که قیمت‌ها را هرگونه می‌خواهند رقم بزنند.

نظارت مسئله‌ای جدی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید بیش از پیش به آن بپردازند تا افراد متخلف مجالی برای تخطی از قانون و ظلم به مردم نداشته باشند.

دولت در تنظیم بازار دخالت نکند/نظارت‌ها افزایش یابد

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فلسفه تنظیم بازار مبتنی بر مداخله دولت جهت متوازن شدن قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، میوه، روغن و شکر است.

آرش طاووسی افزود: با نزدیک شدن به عید نوروز، دولت براساس شرایط روز عرضه و تقاضا و قیمت کالاهای اساسی اقدام به عرضه کالاهای اساسی ذخیره به بازار می‌کند که این اقدام برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ضروری است.

وی بیان کرد: اما موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به ضرورت ورود دولت به صورت مداوم و گاهاً بدون پشتوانه برنامه‌ریزی شده به بازار است که نه تنها منجر به تنظیم بازار نمی‌شود بلکه به گرانی‌ها دامن می‌زند.

وی افزود: برای مثال می‌‎توان به میوه تنظیم بازار عید 97 اشاره کرد، با توجه به اینکه در سال جاری وفور میوه‌های سیب و پرتقال را داریم، ضرورتی در جمع آوری میوه در فصل پاییز از بازار را نداشتیم چراکه ذخیره‌سازی میوه در این ایام منجر به افزایش قیمت شد و باعث زیر سوال رفتن اصل موضوع تنظیم بازار شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان بیان کرد: قرار نیست مردم چندین ماه میوه‌ای خریداری کنند که به دلیل سیاست‌های بدون پشتوانه منطقی، با افزایش ناگهانی قیمت ناشی از ذخیره‌سازی غیرضرور میوه به مصرف‌کنندگان تحمیل شده است و به جای آن در شب عید چندکیلو سیب و پرتقال ارزان‌تر به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند به جای پیگیری مستمر برنامه‌های تکراری ذخیره‌سازی کالاها، فکری به حال نظارت جدی بر بازار کند. به خصوص نظارت بر مدیریت واسطه‌های بی هویت که از هر فرصتی برای متلاطم کردن بازار برای کسب منافع حداکثری و بی حد و اندازه خود استفاده می‌کنند.

طاووسی اظهار کرد: مهمترین مسأله فعلی بازار، خلأ در نظارت است و بدتر از آن عدم وجود اراده لازم برای سامان دادن به این وضعیت است.

وی تصریح کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر، مردم همدان میوه تنظیم بازار شب عید را 10 تا 20 درصد گرانتر از استان‌های همجوار می‌خریدند که امیدوارم امسال شاهد قیمت‌گذاری عادلانه و صحیح باشیم.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان عنوان کرد: البته با وضعیت قیمت حال حاضر سیب و پرتقال نباید قیمت سیب درجه 1 از 2000 تومان و پرتقال درجه یک  از 1500 تومان بیشتر باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیران تصمیم‌گیر شرایط خالص فروشی میوه شب عید را فراهم کنند تا مصرف‌کنندگان مجبور نباشند هزینه سبد و کارتن میوه را هم پرداخت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار