مدير كل اوقاف و امور خيريه استان يزد از برگزاري طرح نوروزي آرامش بهاري در 60 امامزاده و بقعه متبركه اين استان از اواخر اسفندماه خبر داد.
کد خبر: ۵۷۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 07 March 2018

حجت‌الاسلام «حسین زارع زاده» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري طرح نوروزي آرامش بهاري در 60 امامزاده و بقعه متبركه استان، گفت: اين طرح از 25 اسفندماه سالجاري آغاز و تا 15 فروردين‌ماه 97 ادامه خواهد داشت.

وي عمل به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر تبديل امازادگان به قطب فرهنگي، ترويج سبك زندگي اسلامي و خدمات‌رساني به ميهمانان نورزي استان را از مهمترين اهداف برگزاري اين طرح عنوان كرد.

زارعزاده با اشاره به اقامه نماز جماعت و برپايي خيمه‌هاي معرفت شامل بخش‌هاي كودك و نوجوان، مشاوره و غيره در قالب اين طرح، از حضور 90 مبلغ اعزامي قم و 50 مبلغ بومي استان در امامزادگان و بقاع متبركه استان خبر داد.

وي از برگزاري ويژه‌برنامه‌هاي متنوع از جمله برنامه تحويل سال و اجتماع منتظران در دو امامزاده شاخص مركز استان يعني امامزاده جعفر(ع) و امامزاده سيد جعفر محمد(ع) كه در زمره امامزادگان ويژه كشور است نيز خبر داد.

وي افزود: در ايام عيد نوروز در سه امامزاده شاخص استان يعني امامزاده جعفر(ع)، امامزاده سيد جعفر محمد(ع) و امامزاده شاهزاده فاضل(ع)، كرسي‌هاي حفظ و قرائت قران كريم برگزار خواهد شد.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان در ادامه به برخي اقدامات سالجاري اين اداره كل اشاره و تصريح كرد: يكي از اين اقدامات، مستندسازي مطالبات از دستگاه‌هاي دولتي در راستاي احقاق حق موقوفات بوده كه در وهله اول با سه دستگاه دانشگاه علوم پزشكي به مبلغ 214 ميليارد ريال، سپاه الغدير به مبلغ 117 ميليارد ريال و نيروي انتظامي به مبلغ 200 ميليارد ريال توافق شده كه اميدواريم اين مبالغ پرداخت و در جهت نيات موقوفات مربوطه هزينه شود.

وي از آغاز اسكن و بارگذاري اوراق و اسناد موقوفات و رقبات استان در سامانه جامع ثبت موقوفات خبر داد و پيش‌بني كرد كه تا پايان سال 90 هزار برگ از اين اسناد در سامانه مذكور بارگذاري شود.

زارع‌زاده به تعيين تكليف 29 پرونده دعاوي ملي و 165 پرونده دعاوي استاني در حوزه وقف اشاره كرد و در ادامه خاطرنشان كرد: در سال جاري 550 موجلد سند مالكيت براي موقوفات استان صادر شده است كه هر چند با توجه به اين كه يزدبه لحاظ تعداد موقوفات رتبه پنجم و از نظر تعداد رقبات جايگاه دهم كشور را دارد و با توجه به اين گستردگي عقبتر از ساير استان‌هاست ولي هر ساله از نظر تعداد صدور سند از استان‌هاي شاخص كشور است.

به گفته وي، تعداد 550 جلد سند صادر امسال مربوط به 850 رقبه است كه مساحت 261 هكتار از اراضي موقوفه را شامل مي‌شود.

زارعزاده در بخش ديگري از سخنانش گفت: امسال استان يزد داراي 64 مورد وقف جديد بوده كه به ترتيب شهرستان‌هاي يزد، تفت و اردكان با تعداد موقوفات 17، 15 و 9 مورد داراي بيشترين موقوفه جديد بوده‌اند.

وي نيات اين موقوفات را نيز توسعه امامزادگان، فعاليت‌هاي فرهنگي، ازدواج و تامين جهيزيه، جلسات قراني، افطار و سحري دادن، مسكن نيازمندان، خانه‌ عالم، درمان بيماران بي‌بضاعت، فعاليت‌هاي كتابخانه‌اي و حتي وقف يك مورد خودرو براي يك مركز قراني ذكر كرد.

وي در مورد اجراي امينانه نيات وقاف از هزينه كردن 14 ميليارد ريال نيات مذهبي، 8 ميليارد ريال ريال نيات خيريه، 4 ميليارد ريال نيات اجتماعي و 4 ميليارد ريال نيات مساجد و 600 ميليون ريال براي مدارس علوم ديني خبر داد.

وي همچنين از برگزاري 34 نشست تخصصي وقف و نيز تشكيل 25 انجمن ياوران وقف در استان طي سالجاري خبر داد و در رابطه با فعاليت‌هاي قراني اين اداره كل نيز گفت: علاوه بر برگزاري 150 محفل انس با قران، در حال حاضر  مركز مجازي حفظ قران كريم اوقاف با 200 قران‌آموز  و سه كارشناس فعاليت دارد.

اين مسئول به برگزاري دو دوره تربيت مربي با حضور 150 نفر از حفاظ قران اشاره كرد و گفت: امسال مسابقات حفظ و مفاهيم قران براي اولين بار به صورت مشترك بين اداره كل اوقاف، ارشاد و آموزش و پرورش برگزار شد كه در مرحله نخست آن بيش از 5500 يزدي شركت داشتند و رقابت‌هاي شفاهي آن نيز در اسفندماه برگزار خواهد شد.

وي از آغاز ثبت نام چهل و يكمين دوره مسابقات قران كريم نيز خبر داد و گفت: علاقمندان مي‌توانند تا 20 فروردين‌ماه از طريق سايت ايران قران براي شركت در مسابقات ثبت‌نام كنند.

زارع‌زاده همچنين با اشاره به تشكيل كميته جامع بقاع متبركه استان، از پيگيري و واريز مبلغ 36 ميليون تومان از منابع مديريتي استان براي بقاع فاقد درآمد استان، پيگيري و اخذ مجوز فعاليت‌هاي عمراني در سه امامزاده شاخص استان در يزد و بافق نيز خبر داد.

وي در بخش پاياني سخنانش با اشاره به تنظيم 660 سند اجاره موقوفات، 4500 سند تجديد اجاره و تعيين تكليف بيش از 11 هزار رقبه استان در سال جاري، اظهار كرد: 14 طرح سرمايه‌گذاري در حوزه موقفات استان در دست اجرا و بخشي نيز مصوب شده است و در عين حال نيز 12 هزار و 375 رقبه استان در سامانه جامع ارزش‌گذاري شده و 830 مورد بازديد ميداني نيز ار رقبات استان انجام شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار