شور نشاط خرید شب عید این روزها که نفس سال 96 به شماره افتاده ، از پاساژ و مغازه و بازار رسمی فراتر رفته و به کف معابر و خیابان های شهرها و به میان بساط دستفروشان رسیده و کاسبی این قشر از جامعه را هم سکه کرده است .
کد خبر: ۵۷۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 11 March 2018

به گزارش تابناک : این روزها بسیاری از شهروندان پایبند به سنت زیبا و جذاب خرید عید و نو نوار کردن سر و وضع زندگی و اعضای خانواده ، ساعاتی از شبانه روز را در بازارهای مختلف بویژه روز بازارها و شب بازارهای غیررسمی ویژه روزهای پایانی سال سپری می کنند ، بازارهائی که تا همین یک هفته پیش یا وجود خارجی نداشت و چنان بی رمق بود که شباهتی به بازار در آن دیده نمی شد.
نبض خرید شب عید مانند همیشه امسال در مازندران تندتر از جاهای دیگر می زند و حتی گاهی فروشندگان دوره گرد با حضور در کوچه پس کوچه ها و درب منازل مردم ، آمدن بهار را چون نوروزخوانان مژده می دهند تا هم خودشان کاسبی و دشتی کرده باشند و هم خانه و خانواده ای بدون شوق نزدیک شدن به بهار روزهای پایانی زمستان را سپری نکند.
** ارفاق نوروزی شهرداری ها برای دستفروشان 
براساس مشاهدات خبرنگاران ایرنا ، شهرهای مازندران که در اکثر روزهای سال حضور دستفروشان و جمع آوری آنها یکی از اصلی ترین وظایف بخش مقابله با سد معبر شهرداری ها به شمار می رود ، این روزهای در آستانه سال جدید و به یمن نزدیک شدن فصل بهار با ارفاق نوروزی ، این بند از قانون چشم پوشی شده و فعالیت این افراد رونق بیشتری گرفته است .
این روزها تقریبا پیاده روئی در خیابان های اصلی شهرهای مازندران باقی نمانده که دستفروشی حضور نداشته باشد . آنها با پهن کردن نایلونی بر روی سنگفرش خیابان ها ، بساطشان را پهن می کنند ، بساطی که همه چیزش در سادگی و خودمانی بودن خلاصه می شود ؛ از اتاق پرو و آئینه قدی برای امتحان لباس و کفش در پا خبری نیست و تمامی اندازه گیری در نگاه به قول معروف چشمی فروشندگان و همراهان خریدار خلاصه می شود . 
کالاهای بساط دستفروشان با ویژگی هایی همراه است که چشم هر خریدار را به سمت خود می کشاند و حس خوب همراه با ولع برای خرید از این بازار را بویژه در بانوان ایجاد می کند . 
مقطوع نبودن قیمت ها ، قسمت با نمک و لذت بخش برای خریدارانی است که بساط گردی در دکه دستفروشان را در این ایام در برنامه کاری خود قرار داده اند .
با وجود فاصله زیاد میان قیمت کالاها در بساط دستفروشان با واحدهای صنفی ، اما قیمت ها در این شیوه فروش مقطوع نیست و چانه زنی و گفتمان از نزدیک و صمیمانه میان 2 طرف فروشنده و خریدار است که تعیین کننده قیمت نهایی است و هر یک از 2 طرف این‌ معامله سعی می کنند که کسی ناراضی و دست خالی از بازار خارج نشود .
دستفروشانی که در طول سال به دلیل حضورشان در معابر و پیاده روها همواره مورد اعتراض و عتاب مردم و مسئولان مدیریت شهری قرار می گرفتند در آستانه سال نو و بازار شب عید آنچنان از ارج و قربی در میان مردم برخوردار هستند که نه تنها بودنشان مزاحمت نیست حتی برای بسیاری از افراد فرصتی خوب و مناسب برای خرید هرآنچه برای نوروز نیاز دارند ، تلقی می شود .
** همه راضی از خرید نوروزی 
زینب که خود پای ثابت خرید وسایل از دستفروشان در قائمشهر است ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وجود کالاهای متنوع با هر قیمتی را از ویژگی های خوب بساط دستفروشان ذکر کرد . 
وی افزود : پهن شدن بساط کالاهای این افراد بخصوص در شب های پایانی سال فرصت مناسبی را برای مردم به وجود می آورد تا فارغ از کارهای روزمره در این وقت ، خرید اقلام مورد نیاز خود را انجام بدهند . 
به گفته این بانوی خانه دار ، در بساط دستفروشان انواع وسایل مورد نیاز از قبیل لباس ، کیف ، کفش ، لوازم خانگی و حتی خوردنی های استان مازندران یافت می شود و به نوعی انگار خریدار در یک فروشگاه بزرگ با انواع وسایل قد گذاشته است .
وی افزود : آنچه باعث استقبال بیشتر مردم به خرید عید از دستفروشان می شود یافتن وسایل مورد نیاز این ایام از بساط آنان است و در واقع بدون این که نیازی باشد تمام شهر و بازارهای رسمی را بگردند ، کالاهای مورد نیازشان را با قیمت مناسب در یک راسته دستفروشی شب عید خریداری می کنند . 
اکبر چالاکی یک شهروند ساروی هم که برای تامین لباس و وسایل مورد نیاز عید نوروز فرزندانش خرید از بساط دستفروشان ساری را انتخاب کرد ، به صرفه بودن قیمت را علت اصلی انتخاب این گزینه خرید ذکر کرد . 
وی که به همراه فرزندانش به بازاردستفروشان در خیابان قارن ساری آمد ، گفت : با توجه به گرانی های شب عید قیمت کالاها در این بازارها مناسب است و برای افراد دارای چند فرزند خرید از این بازار می تواند کمک حال به اقتصاد خانواده باشد .
به گفته این شهروند ساروی ، با وجود پایین بودن قیمت کالاها در بساط دستفروشان ، فروشندگان نیز همراهی خوبی در این زمینه دارند و در فروش محصول با قیمت پایین تر همراهی می کنند . 
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به حضور دستفروشان در اکثر شهرها و حتی راههای این استان اشاره کرد و گفت : در بساط این افراد هر نوع کالای مورد نیاز مردم دیده می شود .
حسین اصغرزاده افزود : هرچند وجود و فعالیت دستفروشان در معابر و پیاده روها سد معبر و مزاحمت برای مردم به شمار می رود اما در ایام خاص بویژه روزهای آستانه عید نوروز فعالیت این بخش رونق بیشتری می گیرد و از سوی مردم نیز استقبال می شود . 
وی با اشاره به اینکه دستفروشان افراد شناسنامه و هویت داری در اتحادیه صنوف به شمار نمی روند ، ادامه داد : به همین دلیل اطلاعات و آمار خاصی از تعداد این افراد در دست نیست . 
به گفته رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت مازندران ، به رغم وجود این مسائل اما با توجه به شرایط اقتصادی مردم برای خرید از دستفروشان در جامعه استقبال خوبی می شود . 
** ایجاد بازارچه دستفروشان در آستانه نوروز 
کارشناس اداره کل امور شهری و شهرداری های استانداری مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : براساس ماده 55 قانون شهرداری ها وجود و فعالیت دستفروشان با سد معابر و پیاده روها غیر قانونی است . 
سید جابر کریمی افزود : به همین منظور و برای رفع مشکلات تردد ناشی از حضور دستفروشان در سطح معابر ، از شهرداری های مازندران خواسته شد تا نسبت به راه اندازی بازارچه دستفروشان در این روزهای پایانی سال اقدام کنند . 
وی با اشاره به اینکه نامه نگاری برای این منظور از سوی اداره کل امور شهری استانداری مازندران به تمامی 56 شهرداری استان انجام شد ، ادامه داد : در حال حاضر شهرداران مکانی را برای فعالیت متمرکز دستفروشان در سطح شهرها تعبیه کردند که مشکلات ناشی از فعالیت آنها در سطح پیاده روها ایجاد نشود . 
کارشناس امور شهری استانداری مازندران مدت برپایی بازارچه دستفروشان را از 15 اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده اعلام کرد و گفت : ارائه محصولات صنایع دستی ، تولیدات کشاورزی و به همراه دیگر کالاهای مورد نیاز ایام نوروز جز اولویت های درنظر گرفته شده برای فروش در این بازارچه هاست . 
وی همچنین در خصوص حضور و فعالیت دستفروشان در سطح شهرها نیز افزود : با توجه به استقبال برای خرید از دستفروشان در معابر و پیاده روها ، در برخی شهرها همچون ساری شهرداری با همکاری پلیس راهور اجازه فعالیت به آنها در یکی از خیابان های این شهر را داده است . 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار