گیاهان کمیاب کشور در حال از بین رفتن هستند
موازی کاری در زمینه گیاهان دارویی کشور طی 27 سال گذشته تاکنون چالش هایی دراین بخش به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۷۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 11 March 2018

به گزارش تابناک البرزُ‌ رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: موازی کاری در زمینه گیاهان دارویی کشور طی 27 سال گذشته تاکنون چالش هایی دراین بخش به وجود آورده است.


محمد باقر رضایی با بیان اینکه بحث اصلی ما در گیاهان دارویی ایجاد یک هسته مشترک است ، اظهار داشت: این موازی کاری ها سبب شده تا نتوانیم در گیاهان دارویی به یک نقطه مشترک برسیم.


وی با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی در کشور نیازمند یک انسجام است ،گفت : به رغم اینکه دراین زمینه یک سند تهیه شده اما از آن بهره گرفته نشده است .


رضایی گفت: برای ایجاد اشتغال و رویکرد اقتصاد مقاومتی در بخش گیاهان دارویی نیاز به توسعه کارآفرینی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داریم.


وی ادامه داد: گیاهان کمیاب کشور در حال از بین رفتن هستند، این در حالی است که هیچ اهمیتی به آن داده نمی شود.


رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران بیان داشت: گیاهان دارویی زیادی در کشور داریم که نتوانسته ایم به آنها زیاد پرداخته و به دنیا معرفی کنیم.


رضایی گفت: برای نجات گیاهان دارویی ابتدا باید به صورت متحد وارد این کار شویم چرا که شاهدیم در این سال ها هر شرکت و فردی که می خواهد وارد این عرصه شود به تجارب و اندوخته های قبلی توجه ای ندارد و از صفر شروع می کند.


وی با بیان اینکه در حال از دست دادن بازار جهانی در گیاهان دارویی هستیم خاطر نشان کرد: در حالی که منطقه در جنگ و نابسامان است ، ایران می تواند به عنوان یک بازار بین المللی و منطقه ای در گیاهان دارویی باشد اما چون مدیریت نداشته ایم نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.


رضایی با اشاره به اینکه زعفران ایران اقتصادی نیست، افزود: چای در حال از بین رفتن است و چیزی از آن نمانده و باید برای نجات آن هر چه سریعتر وارد عمل شد.


وی ادامه داد: شرکت های تولید کننده به دنبال متخصصان نیستند و از ظرفیت های فارغ التحصیلان منابع طبیعی و محیط زیست استفاده نمی کنند، گیاهان دارویی ما نیاز به متخصصان و استفاده از دانش جدید و به روز دارد.


ایران دارای بیش از 8 هزار گونه گیاهی بوده که بخشی از آنها دارویی شناخته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار