20 هزار هکتار از عرصه های ملی استان رونمایی شد
طرح ملی حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت جوامع محلی (حامی) به صورت پایلوت کشوری در 20 هزار هکتار از عرصه های ملی و منابع طبیعی استان البرز رونمایی و آغاز شد.
کد خبر: ۵۷۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 14 March 2018

به گزارش تابناک البرز سرهنگ قاسم سبزعلی در آیین رونمایی از طرح حامی (حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت جوامع محلی) که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، افزود: با توجه به چالش های گسترده در حوزه منابع طبیعی در سراسر کشور و موضوعات زیست محیطی به دنبال آن هستیم که به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند حرکتی را آغاز کنیم تا اثرات تخریب را در این حوزه به حداقل برسانیم.


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در تمام دنیا و همچنین در کشور ما با بررسی وضعیت جنگل ها، می توان دید که با روند کاهشی و تخریبی در این عرصه ها روبه رو بوده ایم.


وی گفت: اگر اکنون شاهد تغییر اقلیم، کاهش رطوبت و افزایش دما هستیم ناشی از دخالت نابجای انسانی در تخریب سرزمین است که امروز نه تنها ایران بلکه تمام دنیا را واداشته تا به صورت دقیق و برنامه ریزی شده اقداماتی را انجام دهند و روند تخریبی را کاهش یا جلوی آن گرفته شود.


سبزعلی با اشاره به وسعت سرزمینی ایران که از حدود 135 میلیون هکتار 82 درصد آن را عرصه های ملی و منابع طبیعی تشکیل می دهد، افزود: با توجه به وسعت این عرصه ها می طلبد که نگاه ویژه ای به آنها داشت .
وی با بیان اینکه باید هدفمند و برنامه ریزی شده اقداماتی را برای کاهش تخریب ها داشته باشیم،افزود: ولی با توجه به بضاعت و امکاناتی که داریم این اقدامات در بخش سازمانی اندک است .


وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تمام دستگاه های اجرایی برای حفاظت از منابع طبیعی وظایفی بر آن ها محول شده است، اظهار داشت: متاسفانه نگاه جزیره ای در دستگاه ها باعث شد که توفیقات کمتری در امر حراست و حفاظت از عرصه های طبیعی داشته باشیم.


وی حفاظت و بهره بردای از منابع طبیعی را در استراتژی کلان سازمان در جهت توسعه پایداردانست و گفت: یکی از دلایل عدم توفیق سازمان جنگل ها در امر حفاظت پایین بودن نیروی انسانی حفاظتی است به طوریکه در استاندارد جهانی در کشورهای مختلف برای هر 2 تا 7 هزار هکتاریک نیرو و در ایران برای هر 70 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد.


سبزعلی ادامه داد: اگر روند حفاظتی و نظارتی برعرصه های طبیعی اصلاح نشود و به آن سرعت بخشیده نشود در نظارت های سرزمینی در آینده به مشکلات جدی برمی خوریم.


وی افزود: در سطح کلان کشور در تمام موضوعات از مشارکت مردم استفاده می شود و نگاه ما نیز در این بخش این است که مشارکت مردم را دردستور کار خود قرار دهیم به طوریکه از حضور همه جانبه مردم در تمام عرصه ها استفاده کنیم.


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورتاکید کرد که استفاده از مشارکت مردم میسر نمی شود مگر اینکه مردم انتفاع اقتصادی از اجرای این طرح ها داشته باشند زیرا نمی توان نگاه یک طرفه بدون نفع اقتصادی مردم داشته باشیم.


وی با بیان اینکه باید موضوع توانمندسازی اقتصادی جوامع و تشکل های مردم نهاد را در دستور کار قرار دهیم، اظهار داشت: باید در تمام کشور در جهت بهره گیری از مشارکت های مردم هماهنگ و همگام قدم برداریم که تعاونی های منابع طبیعی در ال انجام آن هستند به طوریکه که تفاهم نامه هایی در استان البرز و خراسان شمالی انجام شده است


وی آموزش و بهره گیری از دانش بومی مردم منطقه در اجرای طرح های مشارکتی حفاظتی را از اولویت های اجرای طرح حامی برشمرد و افزود: زیرا اقلیم هر منطقه با منطقه دیگر فرق می کند وباید بر هر استان و شهرستان نسخه جداگانه ای پیچیده شود.


سبزعلی با بیان اینکه در اجرای طرح حامی علاوه بر انتفاع اقتصادی مردم شاهد رشد و بالندگی در منابع طبیعی خواهیم بود، تصریح کرد: در اجرای این طرح در پی واگذاری عرصه ها نیستیم ولی برای افزایش ضریب حفاظت ناچار به استفاده از حضور مردم هستیم.


وی گفت: همانطور که در هشت سال دفاع مقدس امتحان کردیم که اگر دستگاه های دولتی کار می کردند به جایی نمی رسیدیم ولی حضور مردم در جنگ موجب شد پیروز شویم در منابع طبیعی نیز اعتقاد داریم با توجه به تخریب های گسترده، حفظ منابع طبیعی کمتر از جنگ دیروز نیست همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکیدات زیادی دارند که منابع طبیعی متعلق به تمام نسل ها در طول تاریخ است.


وی اظهار امیدواری کرد که باهمکاری و همیاری مردم اقدامات موثری در ارتقای ضریب حفاظت در سطح کشور شاهد باشیم.


در این آیین به صورت ویدئو کنفرانس درسراسر کشور، طرح حامی در استان البرز رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار