کد خبر: ۵۷۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 16 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل انلاین در این ایام برای جلوگیری از سرقت، پلیس گشت‌هایش را در شهر افزایش می‌دهد اما در کنار حضور پلیس در محله‌ها، با رعایت نکات ایمنی می‌توانید از شر دزدان در امان باشید.
در طول سفر باید مراقب وسایل و کیف خود باشید تا در نوروز سارقان برای شما خاطره‌ای تلخ را رقم نزنند.
مهار سارقان خانه
هنگام سفر خانه را به شخصی امین بسپارید. از نگهداری طلا و جواهرات و وجه نقد در منزل خودداری کنید. از اموال خود سوابقی مانند عکس تهیه کرده که در صورت بروز سرقت پلیس بتواند در شناسایی اموال سرقتی سریع عمل کند.
هنگام خروج چند روزه از خانه از لامپ‌های تایمر دار استفاده کنید. درها و حتی پنجره‌ها را با ابزار ایمن قفل کرده و موارد ایمنی اماکن را رعایت کنید.
سارقان تحت عنوان‌های مختلف می‌خواهند که در مجتمع باز شود. اگر به تازگی کلیدهایتان گم شده نسبت به تعویض قفل‌ها اقدام کنید. زیورآلات و جواهرات قیمتی خود را به صندوق‌های امنیتی بسپارند. توجه داشته باشید سارقان با شیوه‌های مختلف از جمله در لباس مهمانی که منزل فامیلش را گم کرده به شناسایی اماکن خالی می‌پردازند.
در صورتی‌که در یک خیابان چند خانه خالی از سکنه می‌شود کلانتری را در جریان قرار دهید تا کنترل و مواظبت بیشتری اعمال شود. مشخصات و شماره سریال اموال از جمله لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، فرش، اشیای قیمتی و طلاجات را به صورت دقیق یادداشت در جایی مطمئن مخفی و نگهداری کنید.
دستورالعمل‌های ایمنی قبل از ترک خانه
جلال ملکی - سخنگوی آتش‌نشانی: آشپزخانه خانه‌ها و آبدارخانه‌های شرکت‌ها، ظرفیت بالایی برای حادثه دارند. قبل از ترک خانه، تمام وسایل برقی و گازسوز را بررسی کرده، وسایل غیرضروری را خاموش کنید و اگر هیچ وسیله برقی و گازسوز ضروری ندارید، کنتور برق را قطع کرده و شیر اصلی گاز را از داخل واحد ببندید و اگر قصد روشن نگه داشتن یخچال را دارید، تنها فیوز آشپزخانه را روشن نگه دارید و سایر فیوزها را قطع کنید. مواد قابل اشتعال مانند کاغذ باطله، روزنامه، نایلون و... را دراطراف و پشت یخچال یا نزدیک سیم‌های برق قرار ندهید. شیرفلکه اصلی آب سرد و گرم را ببندید. اگر می‌دانید که یکی از شیرها دچار نشتی است، مشکل را رفع کنید.
پیش از سفر، از وضع جوی جاده‌ای که قصد حرکت در آن را دارید مطلع شوید و اگر وضعیت را نامساعد دیدید، سفر را به تعویق بیندازید.
چنانچه خانه یا محل کار شما مجهز به سیستم دزدگیر یا آژیر است، قبل از مسافرت آنها را بررسی کنید و از سلامت و کارکرد صحیح آن مطمئن شوید و هنگام سفر، آنها را در حالت روشن قرار دهید. اگر قصد استفاده از خودروی شخصی ندارید و آن را در پارکینگ یا حیاط خانه متوقف کرده اید، از بسته بودن درهای آن مطمئن شوید. بهتر است برق باتری آن را نیز قطع کنید. پیش از حرکت، از سلامت خودروی خود مطمئن شوید. لوازم ضروری مانند جعبه کمک‌های اولیه، زاپاس سالم، مثلث احتیاط و... را همراه داشته باشید. در طول سفر، از پاک کردن شیشه‌ها و چراغ‌های خودرو غافل نشوید. یکی از دلایل بروز تصادفات بویژه در شب، کثیف بودن شیشه‌ها و محدودیت دید راننده است.
یک دستگاه خاموش‌کننده در خودروی خود داشته باشید. بعضی افراد بسادگی خاموش‌کننده را که از ضروری‌ترین لوازم سفر است خارج کرده و به جای آن، وسیله دیگری قرار می‌دهند که بسیار اشتباه است.
مراقب وای‌فای رایگان باشید
سرهنگ علی نیک نفس - سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا: نوروز، بسیاری از مسافران هنگام سفر از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز تفریحی استفاده می‌کنند؛ موضوعی که گرچه در نگاه اول نشان‌دهنده خدمات خوب است، اما در این میان عده‌ای سودجو براحتی با استفاده از وای‌فای رایگان دست به سرقت اطلاعات مسافران می‌زنند.
بسیاری از هموطنان در ایام نوروز و در سفر، با لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند خود در هرکجا به اینترنت رایگان وصل می‌شوند، غافل از این‌که بسیاری از هکرها از طریق همین اینترنت رایگان اقدام به سرقت اطلاعات شخصی افراد می‌کنند. بیشتر هکرها در مراکز اقامتی بین راهی و توریستی با اینترنت‌های رایگان و بدون‌رمز عبور براحتی به اطلاعات افراد دسترسی پیدا می‌کنند. به دلیل همزمانی استفاده چند نفر از یک دستگاه، مجرمان نامرئی براحتی سایت‌های دیده شده را مشاهده و دستگاه شما را هک می‌کنند. بهتر است تمامی اطلاعات مهم و شخصی خود را قبل از سفر در یک هارد یا فلش تخلیه کرده و این اطلاعات را همراه خود به سفر نبرید. همچنین اگر در طول روز قصد دارید از اینترنت باز و رایگان استفاده کنید، روی دستگاه خود دیوار آتشین (فایر وال) را نصب کنید. هنگام سفر برای لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه خود از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علائم و عدد استفاده کنید تا در صورت سرقت کسی نتواند به اطلاعاتشان دست یابد. همچنین بهتر است در هنگام سفر به جای اعتماد و استفاده از اینترنت رایگان بدون رمز از بسته‌های اینترنت اپراتورها استفاده شود.
دزدان خودرو همچنان پر کار
در این ایام فقط سارقان خانه فعال نیستند، بلکه سارقان خودرو و لوازم آن هم همچنان فعال هستند. در مسافرت باید مراقب خودروی خود باشید تا مجبور نشوید بدون ماشین به شهرتان برگردید.
به لحاظ ایمنی، خودروی خود را به وسایل امنیتی و تاخیرانداز مانند قفل فرمان و پدال تجهیز کنید.خودرو را در اختیار افراد غریبه و به بهانه‌های مختلف حتی برای لحظاتی قرار ندهید. از گذاشتن سوئیچ بر روی خودرو حتی برای لحظاتی کوتاه خودداری کنید. پس از ترک خودرو از بسته بودن در‌ها و شیشه‌ها مطمئن شوید.از پارک کردن خودرو در جاهای تاریک و دور از دید بپرهیزید و در صورت امکان خودرو را در پارکینگ پارک کنید. هنگام خرابی خودرو هیچگاه نگذارید کسی پشت فرمان خودروی شما بنشیند.
در صورت وقوع هرگونه حادثه و مراجعه به مراکز درمانی خونسردی خود را حفظ کرده و وسیله نقلیه‌تان را در جای مطمئن پارک و قفل کنید.
تصادفات ساختگی شگرد برخی سارقان است؛ در این موارد احتیاط کرده و خودروی خود را خاموش کنید. هیچ‌وقت کودکان خردسال را تنها در خودرو رها نکنید. اسناد و اوراق با‌ارزش را در ماشین نگهداری نکنید. به‌هیچ‌وجه خوراکی و نوشیدنی از افراد ناشناس دریافت نکنید. تا حد ممکن از گذاشتن وسایل بر روی سقف خودرو خودداری کنید.
ضمیمه تپش جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار