فرماندار اردکان پیشنهاد کرد که بخشداری‌ها، نظارت بیشتری را در واگذاری زمین در مناطق روستایی بر عهده بگیرند تا مشکل تأمین زیرساخت‌ها در این شهرستان به حداقل برسد.
کد خبر: ۵۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 18 March 2018

هادی مقیمی روز شنبه در نشستی با بخشداران و دهیاران بخش عقدا با تشکر از دهیاران که با مدیریت صحیح روستاها را اداره می‌کنند و با کمترین میزان نارضایتی امور را پیش می‌برند، تصریح کرد: با وضعیت نامناسب اعتبار دولتی تأمین زیرساخت‌ها برای ایجاد شهرک‌ها و زمین‌ هایی که به روستاییان واگذار می‌شود، کار دشواری است.
وی با بیان اینکه جمعیت اندکی در روستاها مانده اند و اکثریت در شهرها زندگی و فقط به منظور تفریح به روستاهای ییلاقی سفر می‌کنند، اظهار کرد: اداراتی که در تأمین زیرساخت‌ های روستایی مسئولیت دارند باید از ظرفیت‌های قانونی خود بهره ببرند. 
فرماندار اردکان پیشنهاد کرد قبل از واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن و راه و شهرسازی، نشست‌هایی در سطح استان و شهرستان برگزار شود و اداراتی که قرار است زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز را تأمین، هزینه‌ها را هم برآورد کنند تا درصدی را اداره ها متقبل و بخشی نیز خود متقاضیان بپردازند. 
مقیمی یادآور شد: در شهرستان اردکان هیچ زمینی بدون برگزاری نشست و تصمیم‌گیری به متقاضی واگذار نشود؛ چراکه معضلی برای اداراتی که بودجه ندارند خواهد شد و انتظارات را برآورده نخواهد کرد.
وی تأکید کرد: هیچ دهیار و شورایی هم با توجه به مشکلاتی که وجود دارد حق واگذاری زمین ندارد و لازم است در این خصوص با فرمانداری و بخشداری‌ها هماهنگی‌های لازم به عمل آید.
فرماندار اردکان با بیان اینکه مسئولان ادارات تمهیدات لازم را بیاندیشند تا زیرساخت‌ها مهیا شود، افزود: امسال اعتبارات خوبی به شهرستان اختصاص یافت ، ولی نباید حرفی زد که نتوان عملی کرد؛ باید واقعیت‌ها را دید و برنامه‌ریزی کرد. 
مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد نیز با بیان اینکه این نهاد در سال‌های پس از تشکیل، اقدامات بسیار گسترده‌ای در زمینه ایجاد و بهسازی مسکن محرومان انجام داده است ، اظهار داشت: در واگذاری زمین‌ها تسریع و خدمات زیربنایی به نحو احسن انجام خواهد گرفت.
علیرضا قربانیان گفت: کسانی که قرارداد واگذاری زمین از طرف بنیاد مسکن، با آن‌ها منعقد شد که تاکنون ساخت و سازی انجام نداده اند در سال 97 به آن‌ها اخطار داده خواهد شد، زمین‌ پس گرفته خواهد شد و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده می‌شود. 
این مسئول با اظهار امیدواری درخصوص توسعه روستاها، ایجاد اشتغال پایدار و رونق گردشگری را از برنامه‌های دولت دانست و افزود: در واگذاری زمین و تأمین زیرساخت‌ها در تلاش هستیم تا توقعات مردم را برآورده کنیم.
همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با بیان اینکه دولت، کارآفرینی در روستاها را با هدف اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت مد نظر قرار داده است، بر شناسایی ظرفیت روستاها تأکید کرد و اظهار داشت: کارآفرینی روستایی با هدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از رشد مهاجرت بی‌رویه به شهرها مورد توجه دولت است. 
محمد یارمند با اشاره به اقدامات مؤثری که در زمینه توسعه و عمران در روستاها صورت گرفته است، افزود: متأسفانه مهاجرت روستاییان به شهرها به یکی از چالش‌های مهم تبدیل شده که علت عمده آن ،کمبود اشتغال پایدار در روستاهاست.
وی عنوان کرد: گردشگری روستایی می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاها از طریق اشتغالزایی و حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی باشد. 
این مسئول در ادامه گفت: ستاد تسهیلات سفر نوروزی، برنامه‌های خوبی در بخش عقدا و توسط دهیاری ها در روستاها برگزار خواهد کرد تا بتواند در مدت تعطیلات نوروز میزبان مناسبی برای گردشگری روستایی باشد. 
یارمند افزود: در 10 ماهه سال جاری، 10 میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های بخش عقدا اختصاص یافت و در قالب 76 طرح عمرانی توسط 11 دهیاری در حال انجام است که بعضاً 70 درصد طرح‌ها انجام شده است.
در شهر عقدا یکهزار و 200نفر زندگی می کنند ، این شهر 11 دهیاری و 2 روستای بدون دهیاری دارد و در مجموع سه هزار نفر در آن مناطق زندگی می کنند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار