مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، گفت: نوسازی ۳۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۸۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 08 April 2018

به گزارش تابناک : مرتضی ضامنی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه هر موتور سیکلت حدود ۸ برابر یک خودرو تولید آلایندگی می‌کند، اظهارکرد: از ۷۰ درصد آلودگی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود، ۲۱ درصد سهم موتور سیکلت‌ها است. همچنین در حال حاضر در کشور حدود ۱۱ میلیون موتور سیکلت وجود دارد که ۳ و نیم میلیون آن در شهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت ساماندهی موتورسیکلت‌ها و جایگزین کردن آنها با موتورسیکلت‌های برقی حرکت کنیم، ادامه داد: اگر تهران را مد نظر قرار دهیم و ۳.۵ میلیون موتور سیکلت‌ را در ۸ برابر که همان تولید آلایندگی است ضرب کنیم تقریبا به عددی معادل ۲۴ میلیون می‌رسیم. یعنی در تهران موتورسیکلت‌ها معادل ۲۴ میلیون خودرو تولید آلایندگی می‌کنند. بنابراین بایستی به سمت ساماندهی موتور سیکلت‌ها و جایگزین کردن آنها با موتورسیکلت‌های برقی حرکت کنیم. این اقدام نیازمند زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی برای اجرایی شدن است که مقدمات آن انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه مطالعات اولیه انجام و پروپوزال طرح نیز آماده است و بایستی حمایت‌هایی درباره ورود موتور سیکلت‌های برقی و تأمین زیرساخت‌هایی برای شارژ باتری این موتورها صورت گیرد، گفت: در حقیقت نوسازی موتور سیکلت‌ها با جایگزینی موتورهایی با سوخت پاک است.

وی همچنین به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی که از خرداد ۹۵ آغاز شد با احتساب تاکسی‌های فرسوده مدل ۸۶، حدود ۱۸۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کل کشور داشتیم که ۷۱ هزار دستگاه آن از رده خارج شد . از این ۷۱ هزار دستگاه نیز ۶۱ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تحویل داده شد و حدود ۱۰ هزار دستگاه هم فرآیند اسقاط بدون جایگزین را طی کردند.

ضامنی تصریح کرد: قصد داریم حدود ۱۲۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده دیگر را نیز نوسازی کنیم اما این طرح ارکان مختلفی دارد که یک بحث آن به بانک‌ها باز می‌گردد. زیرا آنها باید در پرداخت تسهیلات کمک کنند.همچنین یک بحث دیگر آن نیز ارزش گواهی اسقاط تاکسی های فرسوده است و باید توسط دولت محاسبه و ارزش آن برای خودرو ساز کارسازی شود. در حقیقت این مهمترین چالش اتحادیه تاکسیرانی در این طرح است زیرا اعتبارات در نظر گرفته شده متناسب با حجم اسقاط نیست به همین دلیل طرح در چند مرحله متوقف شده است.به عبارت دیگر اگر ارکان مختلف طرح یاری کنند، نوسازی ۳۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه گفت: در حال حاضر خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده پژو و سمند است و امیدواریم خودروهای برلیانس و آریو برای سال جدید نیز اضافه شوند. در حقیقت فرآیند تصمیم گیری ورود خودروی‌های آریو و برلیانس برای شرکت‌های خودروسازی زمان بر است. اما تمام اقدامات از جانب اتحادیه تاکسیرانی انجام و منتظر شرکت خودروساز هستیم.

وی در پایان صحبت‌هایش به خودروهای برقی و هیبریدی نیز اشاره کرد و گفت: برای سال ۹۷ استفاده از خودروهای هیبریدی و یا خودروهایی با سوخت پاک را در دستور کار داریم، اگرچه هزینه این خودروها بالا است اما اگر بخواهیم با آلودگی هوا مقابله کنیم این اراده را می طلبد. همچنین اگر همه شهرهای آلوده دنیا را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که آنها نیز به سمت ناوگان برقی به عنوان سوخت‌های پاک حرکت کرده‌اند. اگر یک خودروی برقی را جایگزین خودروی بنزینی کنیم در مدت ۱۰ سال در مصرف سوخت، ۹۴ میلیون تومان صرفه جویی برای دولت به همراه خواهد داشت.

 

 

منبع : وانانیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار