دبیر کل اتاق بازرگانی البرز تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را مستلزم ایجاد انگیزه در مصرف کننده و فرهنگ سازی دراین زمینه عنوان کرد.
کد خبر: ۵۹۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 15 April 2018

به گزارش تابناک : مسعود قاسمی روز یکشنبه به برخی از ناهماهنگی ها در گذر حمایت از محصولات داخلی با تکیه بر منطق و حرکت های کارشناسی شده اشاره کرد، گفت: مشکل عمده ما در کشور این است که در کنترل واردات و صادرات کالا تعادل رعایت نمی شود.
وی با ذکر این نکته که هیچ کشوری نمی تواند درها را به روی خود ببندد و بگوید واردات ممنوع است ، افزود: همه کشورها در بخش تولید نقاط ضعف و قوت دارند اما با برنامه ریزی تعادل را در تولید ، واردات و صادرات ایجاد می کنند.
قاسمی اظهار کرد: برخی کالاهای ایرانی مشابه خارجی ندارد ، لذا ضروری است با هدف حمایت از بخش صادرات ، دولت این گونه کالاها را از پرداخت تعرفه گمرکی معاف کند. 
وی اضافه کرد: حمایت واقعی از کالای ایرانی در شرایطی قابل رویت خواهد بود که هنگام عرضه محصولات داخلی بسیار مرغوب ، مشابه خارجی آن در بازار مصرف کشور دیده نشود. 
قاسمی گفت: دولت باید به نحوی سیاست گذاری کند که صنعتگران از یک سری مشوق ها به ویژه تخفیف درمالیات، بیمه و عوارض گمرکی برخوردار شوند و با این مشوق ها انگیزه بیشتری برای تولید و صادرات و بالا بردن کیفیت کالا ایجاد نمایند.
وی افزود: البته در بحث مشوق ها تا کنون شعارهایی مطرح و تصمیماتی نیز اتخاذ شده ، اما وجود برخی قوانین دست و پا گیر تحقق این شعارها را با مشکل مواجه کرده است.
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز تصریح کرد: در بسیاری از صنایع کالاهای مرغوب و مطابق با استانداردهای تعیین شده تولید می شود، بنابراین باید واردات مشابه این گونه کالاها از خارج کشور ممنوع یا محدود کرد.
وی بیان داشت: اگر کالایی درکشور تولید نمی شود یا کیفیت نوع داخلی آن بسیار پائین است باید واردات این گونه کالاها بدون تعرفه انجام شود، چرا که مردم حق استفاده از کالاهای مرغوب را دارند.

*** فرهنگ سازی درحمایت از کالای ایرانی در حد انتظار نیست 
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز گفت: در بحث فرهنگ سازی حمایت از کالای داخلی ضعیف عمل کرده ایم و صدا و سیما که به عنوان تابلو نظام جمهوری اسلامی مطرح است در این زمینه آن طور که باید وارد صحنه نشده است. 
قاسمی افزود: صدا و سیما به عنوان رسانه دیداری و شنیداری باید به نحو احسن از کالای ایرانی حمایت کند و در برنامه های متنوع حتی به صورت نامحسوس مردم را نسبت به مزایا و نقش خرید محصولات داخلی در رونق کسب و کار و پویایی اقتصاد کشور آگاه کند. 
وی اضافه کرد: بی مهری رژیم گذشته نسبت به خودکفایی صنعت کشور و اثرات منفی تحریم های بعد از انقلاب در بخش تولید از جمله عواملی است که با برداشت های اشتباه مردم نسبت به کالای وطنی همراه شد.
قاسمی گفت: متاسفانه کم توجهی ها نسبت به فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی به مرزی رسیده که برخی تولید کنندگان از برچسب و برند های خارجی روی محصولات وطنی استفاده می کنند که باید با آگاه سازی مردم این ننگ از جامعه پاک شود.
وی افزود: باید با تبلیغات مناسب فضایی در جامعه حاکم شود که هم تولید کننده شجاعت عرضه محصولات با کیفیت خود را با برند ایرانی پیدا کند و هم مصرف کننده از خرید کالاهای مرغوب تولید وطن استقبال نماید.
وی به مسئولان ذیربط توصیه کرد اگر واقعا تمایل دارند از کالای ایرانی حمایت کنند در اسرع وقت نسبت به ممنوعیت واردات این گونه محصولات اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: بایستی همه دستگاه های دولتی و خصوصی دست به دست هم داده و با مصرف کالای ایرانی علاوه بر حمایت از تولید کننده داخلی در الگو سازی و فرهنگ سازی حامی کالای ایرانی باشند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار