سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه‌نیوز نوشت: خاتمی، ناطق، جهانگیری و روحانی برای نخستین بار بعد از فوت آیت الله هاشمی به هم اندیشی پرداختند و این می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد یک جریان سوم در ساحت سیاسی کشور باشد.
کد خبر: ۵۹۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 17 April 2018

گعده سیاسی در منزل حسن روحانی؛ تکرار یک همنشینی که در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی تجربه شده بود. جلسه ای که می گویند به درخواست حسن روحانی تشکیل شده و البته در آن حرف های بسیار مهمی رد و بدل شده است . افراد مدعو به خانه حسن روحانی ، علاوه بر معاون اول دولت ، علی اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی بوده اند. این اولین بار است که شنیده می شود حسن روحانی بانی چنین جلسه ای آن هم در خانه خودش بوده است . فعلا که این 4 نفر بنا را بر سکوت خبری گذاشته و کسی از آنها درباره محتوای این شب نشینی اطلاع رسانی نکرده است .هر چه هست حالا سوالات مهمی پدید آمده است .چرا حسن روحانی بر خلاف دب سیاسی که تا حالا از او مشاهده نشده خواستار تشکیل چنین جلسه ای شده است ؟محتوای مباحث مطرح شده در این جلسه چه بوده است ؟ چه تصمیماتی از سوی اعضای حاضر اتخاذ شده است ؟آیا بنا بر تدام این جلسات است ؟آیا قرار است افراد دیگری هم به این جمع دعوت شوند؟

اهمیت جلسه

شاید بتوان مساله را از یک زاویه عملیاتی دید . ممکن است یکی از خروجی های این جلسه این باشد که این 4 نفر دست به دست هم داده اند تا پیش از انتخابات مجلس زمینه ارائه یک فهرست واحد را فراهم کنند. اخباری که در مورد پیوستن لاریجانی به آن ها به گوش می رسد نیز این گمانه را تقویت می کند و نوید می دهد که اعتدالیون پیروز انتخابات های بعدی باشند. اعتدالیونی که تا حالا فصلی عمل کرده و در موسم انتخابات فعال می شدند حالا موفقیت هایی همچون دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم را در کارنامه دارند.

این چهره های شاخص، فضای سیاسی کشور و مخاطرات اختلافات درون جریانی را خوب می شناسند. به خوبی می دانند که در آستانه هر انتخاباتی برخی نیروهای جناح چگونه میل به مرکز گریزی پیدا می کنند و ائتلاف ها را بر هم می زنند . شاید برای همین هم باشد که آنها از همین حالا نگران شده اند. این نگرانی البته فقط مختص به این 4 نفر نیست. می گویند جلسات خانه عبدالله نوری هم داغ تر از همیشه شده است. در آخرین مورد عبدالله نوری برای رفع اختلافات کارگزاران و اتحاد ملت تلاش هایی داشته است. جلسه اعتدال و توسعه با حضور محمود واعظی و محمد باقر نوبخت نیز شاید در همین راستا قابل ارزیابی باشد و نشان می دهد که بدنه حزبی جریان ائتلاف موتورش را روشن کرده است.

هر یک از حاضران جلسه مورد اشاره وجه حکومتی و سیاسی دارند اما آنچه با تشکیل این جلسه نمود یافت چهره سیاسی آن ها است. حسن روحانی نیز نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان یک سیاستمدار در کانون 4 نفره مورد نظر حضور دارد. او در دولت یازدهم به واسطه مذاکرات هسته ای و تلاش برای حفظ ثمرات برجام و در یک سال گذشته به واسطه بحران های اقتصادی و اجتماعی تحت فشار بوده است . او روزهای سختی را پشت سر گذاشته و دورنمای آینده هم برای او چندان سهل نیست. همین که او دعوت کننده اعضا برای تشکیل جلسه بوده شاید گواهی باشد بر این مدعا که حسن روحانی حالا بیش تر از همیشه به کمک اعضای ائتلاف احتیاج دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار