خبری که باور آن آسان نیست؛
نبود زیرساخت های مناسب در شهر تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و ترافیک سنگین این نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) از سال 1384 مسئولان ارشد اجرایی کشور را بر آن داشت تا به هر قیمتی شده تصمیم دیگری برای این رویداد بزرگ فرهنگی اتخاذ کنند؛ عزمی که پس از گذشت 11 سال زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه به دستاوردی چون نمایشگاه شهر آفتاب رسید.
کد خبر: ۵۹۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ 17 April 2018
 
 

شهرآفتاب هزار و 300 میلیارد تومانی، دیگر میزبان نمایشگاه کتاب نیست!نبود زیرساخت های مناسب در شهر تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و ترافیک سنگین این نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) از سال 1384 مسئولان ارشد اجرایی کشور را بر آن داشت تا به هر قیمتی شده تصمیم دیگری برای این رویداد بزرگ فرهنگی اتخاذ کنند؛ عزمی که پس از گذشت 11 سال زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه به دستاوردی چون نمایشگاه شهر آفتاب رسید.

به گزارش «تابناک»، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران که در بزرگراه تهران قم و مجاورت حرم امام خمینی (ره) قرار گرفته است، پس از سال ها زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه نهایتاً در بهار سال 1395 با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا از آن پس میزبان رویدادهای بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه باشد؛ نمایشگاهی که هنوز چیزی از زمان افتتاحش نگذشته، از دستور کار مسئولان برای استفاده خارج شده است.

از زمانی که در سال 1384 و در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد تصمیم بر ساخت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب شهر تهران و ضلع جنوبی دانشگاه شاهد آن هم با هزینه ای بالغ بر 800 میلیارد تومان گرفته شد تا سال 1395 که محمد باقر قالیباف شهردار اسبق فاز اولیه آن را با حضور رئیس جمهور حسن روحانی افتتاح کرد، ایراد های فراوانی در فرایند ساخت این نمایشگاه وجود داشت که به هر صورت هیچکدام مانع افتتاح آن نشد.

از بروز اختلاف میان دولت محمود احمدی نژاد با شهرداری قالیباف بر سر مسائل مالی این پروژه گرفته تا انتقادهای فراوانی که کارشناسان به مکان یابی این طرح داشتند که بگذریم، بالاخره و بر اساس گفته مسئولان فاز اول این پروژه عظیم با هزار و 300 میلیارد تومان هزینه به پایان رسید.

در سال 1394 علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل شهر آفتاب این پروژه را خدمتی ماندگار از انقلاب اسلامی برای مردم ایران توصیف کرد و ساخت آن را فرصتی برای بهبود کیفیت خدمات رسانی فرهنگی به مردم دانست.

پروژه ای که تنها 25 درصد آن یا همان فاز نخست با هزار و 300 میلیارد تومان ساخته شد، در اردیبهشت ماه سال 1395 میزبان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب شد و قرار بر این بود که از آن پس با توجه به افزایش بار ترافیکی نمایشگاه ها در شهر تهران، همه نمایشگاه های بین المللی در این محل برگزار شوند.

 
 

بعد مسافت واشکالات زیر ساختی این نمایشگاه سبب شد تا بسیاری از نمایشگاه های بین المللی کشور در شهر آفتاب برگزار نشوند و این مسئله سبب شد تا در ادامه شهردار اسبق تهران یعنی محمد باقر قالیباف به این مسئله به صورت جدی معترض شود.

علی رغم همه اعتراض ها و گلایه هایی که انتشاراتی ها و فروشندگان کتاب در مورد کاهش فروش خود در مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بیست و نهم داشتند، سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب نیز در همین محل برگزار شد؛ نمایشگاهی که بر اثر بارش باران و عدم اتخاذ تدابیر کافی بالغ بر 200 میلیون تومان به ناشران کتاب خسارت وارد کرد.

تجربه دو نمایشگاه کتاب برگزار شده در شهر آفتاب در سال های 95 و 96 نشان داد که علی رغم ایرادات قابل حلی مثل سهولت در دسترسی عمومی و نیز اتخاد تدابیری برای عدم آب گرفتگی حین بارش باران و.. این محل برگزاری نمایشگاه بین المللی می تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات رسانی به دوست داران کتاب و نیز کاهش بار ترافیکی مرکز شهر تهران و منطقه عباس آباد بازی کند؛ موضوعاتی که به عنوان دلایل اصلی این جا به جایی نمایشگاه نیز به آن شاره شده بود.

حالا و با گذشت تنها دو سال از افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران اعلام کرده است که در سال جدید سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب در محل مصلی امام خمینی (ه) برگزار خواهد شد و شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه آماده است.

عیسی فرهادی در همین رابطه گفت: نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی کشور است که نمونه آن در منطقه وجود ندارد به شکلی که بین ۳ تا ۴ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید می کنند.

وی افزود: برابر توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصلی امام خمینی(ره) این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل مصلی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همه دستگاه های خدمت رسان در برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر در آمادگی کامل هستند و این نمایشگاه طبق قرار قبلی ۱۲ لغایت ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد. همکاری مناسبی بین این دستگاه ها برقرار است و امیدواریم بهتر از سال های گذشته برگزار شود.

این تلاش های دولتی و فرا دولتی برای برگزاری نمایشگاه در مصلی امام (ره) در حالی است که هزاران میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب هزینه شده است و برپایی سالانه نمایشگاه کتاب در مرکز شهر تهران مشکلات ترافیکی شدیدی را برای ساکنان اطراف این محدوده به بار می آورد.

بار سنگین تحمیلی به سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران و به ویژه خط یک مترو به ویژه برای کسانی که به صورت روزانه از این مسیرها استفاده می کنند، موضوع مهم دیگری است که گویا مسئولان ارشد دولتی هیچ توجهی به آن در این تصمیم گیری شان ندارند.

ظرفیت و فضای محدود نمایشگاه واقع در مصلی که اصلاً تاب پذیرش نزدیک به 4 میلیون بازدید کننده را ندارد و زیرساخت های ضعیف دیجیتال این نمایشگاه آنهم در شرایطی که در نمایشگاه شهر آفتاب خدمات رسانی ناشران در فضای مناسب و زیرساخت های قوی تعبیه شده است، جای سئوال دیگری است که شاید پاسخ مناسبی برای آن وجود نداشته باشد؛ نمایشگاهی که هزاران میلیارد تومان برای تکمیل آنها نیاز است و حالا در فاز اول اجرا نیز با شکست رو به رو شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار