بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد و مرکز استان هرمزگان است. این شهرستان از سمت شمال به حاجی آباد، از شرق به میناب و رودان، از غرب به بندر لنگه و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود است.
کد خبر: ۵۹۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 18 April 2018
به گزارش تابناک : بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد و مرکز استان هرمزگان است. این شهرستان از سمت شمال به حاجی آباد، از شرق به میناب و رودان، از غرب به بندر لنگه و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود است. شهر بندرعباس که در گذشته آن را با نام بندر گمبرون می خواندند، یکی از شهرهای بزرگ ایران و یکی از مراکز مهم فعالیت های تجاری و اقتصادی در کشور است.

این شهر که مرکز استان هرمزگان است، 435751 نفر (طبق سرشماری سال 1390) جمعیت دارد. بندرعباس از شمال شرقی با رودان، از شمال با حاجی آباد، از غرب با بندر خمیر و بندر لنگه، از جنوب غربی با قشم، از جنوب با خلیج فارس و از شرق با میناب همسایه است. آب و هوای بندرعباس گرم و مرطوب است و بهترین زمان برای سفر به آن از اواسط آبان تا اواسط فروردین است. در روزهای گرم دمای این شهر تا 5 درجه سانتیگراد هم می رسد. غیر از سفر به ساحل خلیج فارس که از ضروریات سفر به بندرعباس است، دیدن جاذبه هایی چون عمارت کلاه فرنگی، حمام تاریخی گله داری (حمام شاه عباس)، معبد هندوها، امامزاده سید مظفر (ع)، موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس و پارک ساحلی سورو را نباید از دست داد.
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 
نمایی از بندرعباس
 
کوه گنو، آبگرم خورگو، تپه چاه لرد و جنگل کوه شب هم تعدادی از جاذبه های طبیعی این شهر هستند. در صورت امکان مراسمی چون حنابندان، زار، روز نوروزی مرده ها، زنبیل گردانیدن و صید مشتا را نیز از دست ندهید. تنباکو، خرما، نارگی، انبه، مرکبات، مسقطی و ارده از تولیدات و سوغاتی های این شهر ساحلی هستند. بندرعباس دارای تعداد زیادی هتل با کیفیت های متفاوت و مراکز خرید مردن و سنتی متعدد است.

شماره تلفن های ضروری

پلیس: 110
اورژانس: 115
آتش نشانی: 125
هواشناسی: 134
هلال احمر: 112

چطور برویم؟

سفر به بندرعباس یک تجربه خوشایند است. اما چگونه باید به بندرعباس رفت؟ برای رفتن به این بندر چند انتخاب دارید: هواپیما، قطار یا خودروی شخصی.
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

سفر با قطار

سفر با قطار می تواند ارزان ترین انتخاب شما باشد. شما می تواند پیش از سفر بلیت قطار تهران بندرعباس را تهیه کنید. قیمت بلیت قطار تهران تا بندرعباس هم 80 هزار تومان است.

سفر هوایی

سفر هوایی کم دردسرترین انتخاب برای رفتن به بندرعباس است، زیرا همه روزه بین تهران و بندرعباس پرواز رفت و برگشت برقرار است. قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما تهران به بندرعباس هم 350 هزار تومان است.

سفر با خودروی شخصی

سفر با خودروی شخصی و یا اتوبوس دشوارترین راه سفر به بندرعباس است، زیرا فاصله تهران تا آنجا 1333 کیلومتر است. به همین دلیل بهتر است در این سفر از قطار یا هواپیما استفاده کرد.

پیشنهاد

منطقه حفاظت شده گنو
 
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

منطقه حفاظت شده گنو تنوع گیاهی و جانوری زیادی دارد و کوه ها و دره های زیبایی آن را دوچندان کرده است. در این منطقه می توانید درختان انگور، سیب، زردآلو، انار، انجیر، نارنگی، لیموترش، نارنج، انبه و خرما ببینید. از حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند، می توان به پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز و آهو اشاره کرد.

دره رودخانه جاماش
 
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

دره رودخانه، جاماش که از کوه های هماگ سرچشمه می گیرد یکی از مناطق بکر و بسیار زیبا در 80 کیلومتری شمال بندرعباس است. این رودخانه پس از پیوستن به چندین شعبه رودخانه کوچک با نام رود جلایی به خلیج فارس می پیوند..

غار خرسین
 
 بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران

غار خرسین در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله 80 کیلومتری بندرعباس واقع است. محیط کوه غالبا از سنگ های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است، از این رو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود.

قلعه فین
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

یکی از جاذبه های تاریخی استان هرمزگان قلعه تاریخی فین در بندرعباس است. این قلعه در شهر فین بندرعباس و روی تپه بلندی قرار گرفته است.

کجا بمانیم؟

هتل آتیلار

هتل آتیلار یک هتل 4 ستاره لوکس در شهر بندرعباس است. این هتل 98 اتاق دارد و از مهم ترین امکانات آن می توان به لابی، آسانسور، سالن کنفرانس، صندوق امانات، خشکشویی، بیلیارد و پذیرش 24 ساعته اشاره کرد. مجموعه هتل های چهار ستاره آتیلار در دو فاز جداگانه آتیلار 1 و آتیلار 2 در خیابان امام خمینی، یکی از بلندترین ساختمان های این شهر با 13 طبقه است. هتل تا ایستگاه راه اهن بندرعباس 15 دقیقه با ماشین، تا عمارت کلاه فرنگی بندرعباس 4 دقیقه با ماشین، تا پایانه مسافربری بندرعباس 16 دقیقه با ماشین و تا فرودگاه بین المللی بندرعباس 23 دقیقه با ماشین فاصله دارد.

هتل ایران

هتل ایران یک هتل 3 ستاره در شهر بندرعباس است. این هتل 58 اتاق دارد. از مزایای هتل نزدیکی به مراکز خرید سیتی سنتر، ستاره شهر، زیتون و اسکله مسافربری قشم است. هتل تا عمارت کلاه فرنگی بندرعباس 2 دقیقه با ماشین، تا فرودگاه بین المللی بندرعباس 24 دقیقه با ماشین و تا ایستگاه راه آهن بندرعباس 11 دقیقه با ماشین فاصله دارد.

هتل آپادانا

آپادانا یک هتل 2 ستاره در شهر بندرعباس است. این هتل 49 اتاق دارد.
این هتل در نزدیکی فرودگاه، راه آهن، نقاط دیدنی مانند موزه ها و مراکز خرید واقع شده است. هتل آپادانا دسترسی خوبی به ایستگاه راه آهن بندرعباس (با فاصله 12 دقیقه رانندگی)، حمام گله داری بندرعباس (با فاصله 14 دقیقه پیاده روی)، پایانه مسافربری بندرعباس (با فاصله 16 دقیقه رانندگی) دارد. نزدیک ترین فرودگاه به هتل، فرودگاه بین المللی بندرعباس با فاصله 20 دقیقه رانندگی است.

کجا برویم؟

شهری:

محله باستانی سورو
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

محله باستانی سورو در غرب شهر بندرعباس قرار دارد. در کتب تاریخی هرجا نامی از بندرگمبرون (بندرعباس) آمده، نامی از سورو هم برده شده و نام سورو با تاریخ این خطه گره خورده است. محله قدیمی سورو (در شمال محله سوروی فعلی) قرار دارد و در گذشته نخلستان های وسیعی داشت و درختان دیگری مثل کنار، کرت، کهور، گز و خرگ در آن وجود داشت.

موزه مردم شناسی خلیج فارس
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

موزه مردم شناسی خلیج فارس یکی از بزرگ ترین موزه های مردم شناسی در جنوب کشور است که در محوطه تاریخی برکه های باران ساخته است. این موزه در 3 طبقه و با زیربنای 2400 مترمربع، در اسفند سال 1386 افتتاح شد. معماری ساختمان موزه یکی از ارزشمندترین نمونه های معماری در جنوب ایران بوده و از معماری سنتی هرمزگان ریشه گرفته است.

موزه آب بندرعباس
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

موزه اب یکی از موزه های بندرعباس است که در خیابان 22 بهمن قرار دارد. قدمت بنای این موزه به دوران صفویه باز می گردد و امروزه به شکل بسیار زیبایی بازسازی شده است. با گشت و گذار در این موزه می توانید شناخت خوبی بر آثار و ابنیه تاریخی در زمینه های مختلف مربوط به آب به دست آورید.

تاریخی:

آب انبار برکه باران
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

آب انبارهای برکه باران یا همان مجموعه برکه های باران، شامل 5 برکه یا آب انبار است که در خیابان 22 بهمن بندرعباس قرار دارد. مجموعه برکه های باران گنبدهای موزون و منحصر به فردی دارد. این آب انبارها از مصالحی مثل سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. این برکه ها 4 دهانه اصلی برای ذخیره آب دارد که آب مورد نیاز شهر را تامین می کردند. امروزه یکی از برکه های باران را به آمفی تئاتر تبدیل کرده اند.

معبد هندوها
 
 بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران

معبد هندوها که با نام پرستشگاه بت گوران نیز شناخته می شود، یکی از بناهای تاریخی بندرعباس است که در خیابان امام خمینی این شهر، رو به روی بازار روز قرار دارد. این معبد در سال 1210 هجری قمری، در دوران حکومت محمدحسن خان اسعدالملک (حاکم وقت بندرعباس) از محل جمع آوری هدایای هندوها توسط تاجران هندی ساخته شده است. از سال 1300 شمسی تا 1344، برخی از هندوها در بندرعباس سکوت داشته و تجارت می کردند. این معبد برای نیازهای آن ها ساخته شد و آن را می توان یکی از نقاط مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند برشمرد.

طبیعی:

چشمه آبگرم گنو
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو، در فاصله 34 کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. این چشمه و بخش های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفریح خانواده هاست. این منطقه چون در میان کوه ها قرار گرفته است، آب و هوای معتدل تری نسبت به بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان دارد.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در بخش مرکزی این شهر قرار دارد و در گذشته گمرک و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بود.
قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت صفویان باز می گردد. این عمارت چون به شکل معماری اروپایی آن دوره ساخته شده، مانند بسیاری از عمارات و بناهای دوران قاجار، با عنوان «عمارت کلاه فرنگی» نامیده می شود.

حمام گله داری

حمام گله داری در بخش مرکزی بندرعباس قرار دارد و در گذشته یک حمام عمومی بود. این حمام تنها حمام قدیمی بندرعباس است که از گذشتگان به یادگار مانده است. قدمت حمام گله داری به اواخر قرن 13 هجری قمری بر می گردد و امروزه آن را به موزه مردمشناسی تبدیل کرده اند. در زمان قاجار، این حمام از سوی مسجد گله داری وقف شده و تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری واقف آن بود.

مذهبی:

مسجد جامع اهل سنت
 
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس در سال 1175 هجری قمری ساخته شده است. به دلیل فرسودگی این مسجد بارها مرمت شده است.
هنر کاشی کاری به کار رفته در محراب مسجد، بسیار چشم گیر و زیبا است. شبستان مسجد در 2 طبقه ساخته شده و 20 درب بزرگ دارد که به ایوان های شمالی، جنوبی و شرقی مسجد باز می شوند.

امامزاده سید مظفر (ع)

امامزاده سید مظفر (ع) یکی از مناطق پربازدید در بندرعباس است. اهل سنت معتقدند سید مظفر از سادات اهل سنت است و شیعیان بر این باورند که این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

چی بخوریم؟

ماهی برشته
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

مردم بندرعباس برای برشته کردن ماهی هایی مانند سنگسر و سرخو ابتدا شکم شان را خالی می کنند و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می گذارند. سپس ماهی را روی ورقه فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده اند، می گذارند تا کبابی شود. این غذا می تواند از لذیذترین انتخاب های شما باشد.

مهیاوه غذای محلی هرمزگان

یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان مهیاوه است که نوعی سس محسوب می شود. به این غذا مهیابه یا مهوه هم می گویند و از دو کلمه ماهی و آب در زبان محلی به وجود آمده است. این غذا از ماهی به اسم موتو یا ساردین درست می شود و طعمی نمکی و تند دارد.
• هواری ماهی یکی از غذاهای محلی قشم است که از ترکیب ماهی، ادویه، پیاز، سبزی و برنج تهیه می شود.

برنج دیشو

برای تهیه این غذا مقداری شیره خرما را در آب حل می کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می گذارند تا به جوش آید و برنج خیسانده شده را در آن می ریزند تا آب آن بخار شود و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می کنند.

نان سنتی رقاق
 
 بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران

پخت نان محلی در بازارهای شهرهای مختلف هرمزگان بسیار داغ است. نان های محلی این استان که در شهرهای مختلف با نام های متفاوتی پخت می شوند نان کولوکو، توموشی، ریخته، پکاره، بالاتاوه ای و فتیر است که در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا نیز پخت می شوند.

رستوران ها

رستوان بادگیران

بادگیران در بندرعباس بسیار معروف است. این رستوران در مجموعه پذیرایی و تفریحی بادگیران قرار دارد و ظاهر زیبا و شیکی دارد. منوی بادگیران شامل غذاهای ایرانی و دریایی است. در بندر که باشید، از غذای دریایی نباید بگذرید، ماهی شیر، میگو و قلیه ماهی را از دست ندهید.
نشانی: بندرعباس، ابتدای جاده میناب، جنب بنیاد بتن، 400 متر داخل کوچه

رستوران داریوش

فضا و چیدمان رستوران داریوش کاملا سنتی است. در این محیط دلچسب آرامش برقرار است و خوراکی ها خوش مزه اند. منوی آن ایرانی است و علاوه بر کباب و جوجه، میرزاقاسمی و کشک بادمجان سرو می شود.
نشانی: بندرعباس، بزرگراه شهید رجایی

رستوران فانوس

رستوران سنتی فانوس که چندان هم حال و هوای سنتی ندارد، ظهرها غذای ایرانی و شب ها فست فود سرو می کند. مشتریان غذای ایرانی اش را بیشتر پسندیده اند. چیدمان امروزی و چشم نواز است و موسیقی زنده دارد. این رستوران در مرکز خرید ستاره جنوب قرار گرفته است و کافی شاپ، فست فود و چای خانه هم دارد. شعبه دیگر ستاره جنوب در قشم قرار دارد.
نشانی: بندرعباس، بلوار طالقانی، مجتمع تجاری تفریحی ستاره جنوب، طبقه سوم

رستوران بندر

وقت هایی هم هست که به شما بستگی دارد، که چه توقعی از یک رستوران داشته باشید. اگر به دنبال غذای خوشمزه در محیطی معمولی هستید، رستوران بندر بهترین گزینه است.  چیدمان ساده بندر را که در نظر نگیرید، یکی از تر و تازه ترین غذاهای دریایی بندرعباس را میل خواهید کرد. هر سفارشی داشته باشید، یک کاسه قلیه هم کنار آن سرو می کند. قیمت ها بالا است و خوراکی ها خوشمزه.
نشانی: بندرعباس، فلکه یادبود، جنب بازار ماهی فروش ها
 
چی بخریم؟

سفر به بندرعباس، یعنی سفر برای دیدنی های تازه، یعنی سفر برای خرید چیزهای ندیده. در بندرعباس هر چیز تازه ای را که در دنیا تولید می شود و به بازارهای جهان راه پیدا می کند، می توان پیدا کرد. به همین دلیل مراکز زیادی در این شهر برای خرید وجود دارد.

بازار مرکزی بندرعباس
 
بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران 

برای طرفداران خرید بازار مرکزی (سیتی سنتر) با 500 غرفه یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری و خدماتی بندرعباس را معرفی می کنیم. این بازار در چهار راه برق، بلوار ساحلی بندرعباس قرار دارد.

مراکز خرید بندرعباس

از دیگر مراکز بزرگ خرید هم می توان به بازار زیتون، ستاره جنوب و بازار ستاره شهر اشاره کرد.

بازار ماهی فروشان
 
 بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران

برای آن دسته از مسافرانی که به دنبال فراورده های دریایی مانند ماهی های تازه جنوب و میگو هستند بازار ماهی (بازار ماهی فروشان) در بلوار صیادان را پیشنهاد می کنیم. کمتر کسی هست که به بندرعباس برود اما سری به بازار ماهی نزند. به ادعای شهرداری بندرعباس، این بازار بزرگ ترین بازار ماهی کشور است. به سمت بازار ماهی فروشان که بروید، قبل از این که به محدوده مسقف برسید، ماهی فروشانی را می بینید که زنان و مردان زیر کپرها یا در فضای باز سبدهایی از ماهی جلوی خود گذاشته اند و مشغول فروش و پاک کردن آنها هستند. سمت هر کدامشان که بروید انواع ماهی را در دست می گیرند و از تازگی و خوشمزه بودن تک تکشان می گویند.

سوغات

ماهی و میگو
 
 
یکی از شغل های مردم این شهر ماهیگیری است که به شکل سنتی و یا مدرن انجام می شود. می توان گفت ماهی و میگو سوغات معروف این استان است. ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا، ماهی هایی هستند که در این استان صید می شوند و در شهرهای مختلف به راحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

محصولات سفالی

شهر میناب یکی از مراکز تولید سفال است. ظروف سفالی تولید شده در میناب شامل این موارد است: نوعی کوزه آب به نام «جهله»، انواع گلدان، قلیان، سرقلیان، اسفندسوز درباز و قفسی سفالگری بیشتر در شهرستان های بندرعباس و میناب رواج دارد. بیشتر سفالگران این استان، خاک مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف تامین می کنند.

صنایع دستی حصیری
 
 بندرعباس: بندری‌ترین شهر ایران

صنایع دستی حصیری از دیگر سوغات بندرعباس و هرمزگان است. از میان آن ها می توان به نوعی زیرانداز به نام «تک»، درپوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، «دمکش»، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان «کفه» اشاره کرد. از حصیربافی باید به عنوان رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده اولیه مورد نیاز حصیربافی، برگ درخت خرما است.
 
صنایع دستی دریایی

هنگام جزر و مد دریا، مقدار زیادی از انواع صدف ها، حلزون ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل بندرعباس و دیگر شهرها و جزایر استان می ریزد. اهالی بومی و خوش ذوق منطقه آن ها را جمع آوری می کنند و از آن ها انواع تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه ها و اشیای گوناگونی می سازند.

گلیم و رودوزی های سنتی

یکی از جاذبه های مهم و باارزش هرمزگان و بندرعباس، تولیدات دست دوز زنان و دختران محلی است. گلیم بافی، رودوزی و نواربافی در این منطقه یکی از سنت هایی است که از قدیم در این منطقه وجودداشته و هنوز هم زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است.
 
 
 
منبع : کمونه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار